Kajak

8. 8. 2007

Za kajak je značilno, da športnik sedi na posebej izdelanem sedežu, ki je pritrjen nizko na dno čolna. Obstaja več različnih dimenzij in oblik kajakov. Najbolj opazna razlika je v dolžini in obliki. Vse skupaj pa daje čolnu volumen. Od dolžine in oblike sta potem odvisna vodljivost in zahtevnost čolna ter položaj v vodi.

Seveda so velike razlike med kajaki za divje vode in kajaki za jezera in morje. Na morju in mirnih vodah namreč ne potrebujemo ekstremne vodljivosti in odzivnosti, ampak predvsem zadosten volumen za lahkotno in hitro veslanje. Na divjih vodah pa sta prav vodljivost in odzivnost (poleg stabilnosti) najpomembnejši lastnosti čolna. Upoštevati je treba tudi, da manjši je volumen, več znanja in spretnosti moramo imeti.

Oprema za kajak

  • čoln (izberete ga glede na to, v kakšni vodi ga boste uporabljali in glede na vaše znanje)
  • potrebujete dvostransko veslo
  • čelada in rešilni jopič sta obvezna
  • neoprenska obleka in zgornji del, ki ščiti poti vetru
  • obutev iz neoprena, ki naj ima dober podplat iz gume
  • krovnica – zaščitna ponjava, ki objema telo in prekrije odprtino v čolnu, skozi katero se namestimo v sedež

Kako se usedemo v čoln

Veslo položimo na zadnji del odprtine v čolnu. Veslo sega tako prek čolna in se dotika obale ali pomola, s katerega želimo startati. Z eno roko primemo čoln in veslo v tistem delu, ki je oprto na obalo ali pomol. Nato sedemo v čoln.

Osnovni položaj v čolnu

V čolnu sedimo vzravnano in nismo naslonjeni nazaj. S stopali smo oprti v posebno oporo za noge, s koleni in zgornjim delom nog pa se opiramo na steno čolna in tako tudi s telesom uravnavamo smer vožnje. Osnovni prijem vesla je nekoliko širši od širine ramen. Zaveslaj delamo izmenično na desni in levi strani.

Kako veslamo

  • Veslamo z dvodelnim veslom, ki ga držimo z obema rokama nekoliko širše od širine ramen. Veslo mora biti simetrično odmaknjeno levo in desno.
  • Zaveslaj naredimo ob čolnu ali stran od njega, globoko ali bolj plitvo. Vse to je odvisno od smeri vožnje in ravnotežja, ki ga moramo ohraniti. Če bomo naredili zaveslaj ob čolnu, nas bo potiskalo predvsem naprej. Če delamo zavesljaj stran od čolna, nam bo bolj obrnilo prednji del čolna.
  • Zaveslaj lahko delamo tudi nazaj. Tako v bistvu lahko z dvema ali tremi kombiniranimi zavesljaji naredimo obrat na mestu ali pa samo spreminjamo smer vožnje.

Kaj naredimo, če se prevrnemo

Če se prevrnemo, lahko s posebno tehniko, ki ji rečemo eskimotiranje, naredimo obrat in se ponovno dvignemo iz vode. Ta tehnika je kar zahtevna in se je je treba naučiti s pomočjo inštruktorja. Sicer pa lahko preprosto izplavamo iz čolna in ga nato odvlečemo do obale.

Preden bomo želeli izplavati, bomo morali odpeti krovnico. To naredimo tako, da primemo zanko na njenem prednjem delu in močno potegnemo. Ob obali nato iz čolna zlijemo vodo in ponovno sedemo vanj.

Mateja Čelan