Dobra jesenska hrana II

Dobra jesenska hrana II (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
21. 10. 2013

Začnimo z jogurtom, ki je kar dober vir kalcija, fosforja in beljakovin. Seveda imamo v mislih pravi jogurt iz nehomogeniziranega mleka, in ne sladkih in slabih približkov jogurta, ki so najpogosteje na policah supermarketov.

V nasprotju z mlekom vsebuje jogurt probiotične bakterije, ki jih naše črevo nujno potrebuje za prebavo hrane. Laktobacil casei izboljša tudi naš imunski sistem.

Oreh

Od vseh oreščkov vsebuje največ alfalinolenske kisline, ki pomaga zmanjševati LDL ali slab holesterol (če po kratici ne ločite, kateri holesterol je dober oziroma slab, imajo Američani zanimiv način ločevanja med LDL- in HDL-holesterolom. LDL, 'lame' – slab, HDL, 'health' – zdravje – dober), prav tako pa preprečuje vnetja v žilah.

V orehih najdemo tudi veliko antioksidantov, vitamina E, selena in magnezija.

Kurkuma

Ima sloves skoraj čudežnega zdravila, klasično pa se v alternativni medicini uporablja za pomoč pri prebavi in je odlična preventiva pri želodčnih boleznih. Je sestavni del karija, začimbe, ki se čedalje pogosteje uporablja tudi v slovenski kuhinji.

Prav tako deluje protivnetno in lahko pomaga pri hitrejšem okrevanju pri lažjih zvinih ali zobobolih.

Origano

Pol žličke suhega origana se po vsebnostih antioksidantov lahko kosa s krožnikom špinače. Poznan botanik in zdravilec Maurice Messegue v svoji knjigi pove, da naj bi origano omilil vse težave, tudi ljubezenske, in prav zato naj bi ga v Italiji, deželi strasti, tako pogosto uporabljali.

Origano pomaga pri želodčnih težavah in ima pomirjevalen učinek. Če liste svežega origana skuhate kot čaj, boste mirno spali vso noč.

Brokoli

Se spominjate, ko je pred 20, 30 leti v Slovenijo začel prihajati brokoli? Bil je na zelo dobrem glasu, da pomaga pri rakavih boleznih, in še danes svoj sloves uspešno brani.

Brokoli vsebuje sestavino sulforafan, ki deluje proti tumorjem in mikrobom. Posebej dobro se je obnesla pri raku na pljučih, želodcu, črevesju. Brokoli deluje tudi protivnetno, torej preventivno za vse bolezni, saj tam, kjer ni vnetij, praviloma ni bolezni.

Buče

Buča je prava jesenska poslastica. Lahko jo jemo pečeno v pečici, v juhah, kot pire ali v sladicah … Je med najboljšimi viri betakarotenov – to so barvila, ki delujejo kot antioksidanti. V bučah najdemo tudi alfakarotene, ki služijo kot preventiva pri nadležni bolezni sivi mreni.

Buča je poceni in zdrava hrana. Pečena se odlično prileže kot priloga k mesu ali pa kot dodatek na motovilčevi solati.

Borovnice

Skrite sestavine v borovnicah ščitijo srce, raziskujejo pa tudi njihov vpliv na rakave celice, na katere naj bi delovale kot inhibitor (zaviralec). Prav tako naj bi ugodno delovale na neurodegenerativne bolezni, kot sta alzheimerjeva in parkinsonova bolezen.

Vse več raziskav potrjuje tudi dobre začetne rezultate testov, ki naj bi jih imele sestavine borovnic pri povrnitvi kognitivnih funkcij pri drugih boleznih.

Stročnice

Stročnice vsebujejo veliko rastlinskih beljakovin in v primerjavi z mesom zelo malo maščob, zato so velikokrat odličen nadomestek za mesno hrano. Če vas napenjajo, lahko to težavo odpravite tako, da jih teden dni jeste v majhnih količinah. Težava bi morala izginiti.

Ker pripomorejo k nižjemu krvnemu tlaku in nižji ravni holesterola ter zmanjšajo verjetnost nastanka sladkorne bolezni, se v sodobni nutricionistiki vse pogosteje priporočajo. Na jedilniku bi morale biti vsak dan.

Uspešno pomagajo tudi pri zaprtju. Čeprav stročnicam manjkata dve aminokislini, ju lahko brez težav nadomestimo. Vsebujejo tudi veliko folatov, kalija, kalcija in magnezija.

Če želite izboljšati svoje zdravje, lahko obiščete lekarno ali tržnico. Sestavine, ki jih naravno najdemo v zelju, kurkumi, špinači, borovnicah, stročnicah ali origanu, nam farmacevtska podjetja priročno zapakirajo v lične škatlice. Antioksidanti, folati, omaga 3, Q10 in preostali čudežni preparati se prodajajo vse bolj in bolj.

Če bi se problematike sodobnih bolezni lotili teoretično, bi lahko sklepali, da jih bomo kmalu izkoreninili, saj imamo tisoč in en pripravek za pomoč ali preventivo pri tej ali oni bolezni. Resnica pa je precej drugačna.

Na vseh prehranskih dodatkih je napisano opozorilo, da dodatek ni nadomestilo za zdravo in uravnoteženo prehrano. Če želite sebi in svojemu telesu res najboljše, posezite raje po čudežu narave.

Glavna razlika med učinkovinami v tabletah in učinkovinami v hrani je v tem, da narava natančno ve, kakšne kombinacije in količine določenih spojin potrebuje naše telo za optimalno delovanje. Narava je v popolnem ravnovesju.

Za preventivo lahko svojemu telesu najbolj koristite, če uživate raznovrstno hrano, ki vsebuje veliko fitokemikalij, to pa najpreprosteje naredite tako, da se odločite, da boste vsak dan jedli drugo barvo zelenjave in sadja.

Mojca Cepuš, svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricionistka, foto: Shutterstock

Preberite tudi: Dobra jesenska hrana I

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri