Koristna in strogo prepovedana živila za diabetike

Koristna in strogo prepovedana živila za diabetike (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
14. 12. 2015

Res je nekaj posebnega, prebiranje 100 let starih knjig.

Vas zanima, kaj je streslo moj moralni oz. poklicni občutek dolžnosti tako močno, da je iz žepa padel naslednji prispevek?

Strani 12, 13, tabeli 3, 4, naslova 'Foods especially valuable' in 'Foods stricly forbidden', oziroma koristna ter strogo prepovedana živila za diabetike (iz knjige Diabetic Cookery; Recipes and menus, 1917, Rebecca W. Oppenheimer).

Torej, katera so po mnenju dr. Oppenheimerjeve za diabetike odlična živila:

Diabetic Cookery by dr. Oppenheimer, 1917

Kaj pa se niti pomotoma ni smelo znajti na krožniku sladkornega bolnika leta 1917: škrob, moka, kruh, pašta, riž, ječmen, sladko in suho sadje ... med drugim. Se pravi vse, na čemer temelji današnja prehranska piramida.

Hm ... Hrkati pa epidemija sladkorne bolezni tipa 2 ruši vse pred seboj in se nezanemarljivo vključuje v boj z rakom in srčno-žilnimi boleznimi za črno titulo našega najstrašnejšega ubijalca.

Zanimivo naključje, ali pač?

Diabetic Cookery by dr. Oppenheimer, 1917

In ne pozabite - to je znanje, ki je veljalo še preden je bila vloga inzulina sploh v celoti pojasnjena!

Sedaj, ko pa imamo na voljo sintetični inzulin in obilico vedno novih in izboljšanih farmacevtskih pomagal, se nam svetuje takole:

  • 'obroki naj vsebujejo veliko sestavljenih ogljikovih hidratov',
  • 'znižajte vnos maščob v vsakodnevni prehrani',
  • 'Priporočamo tista živila, ki vsebujejo veliko vlaknin (polnozrnati kruh).'

... tako pravi Priročnik za dobro nadzorovanje sladkorne bolezni.

V Glasilu Zveze društev diabetikov Slovenije pa večino priporočljive hrane zasedajo naslednja živila:

ajdova kaša, ješprenj, prosena kaša, polnozrnati kruh, graham, rženi, ovseni in ajdov kruh, pecivo (bombice, bige, žemljice) iz polnozrnate moke, ječmenovi, ovseni, proseni, polnozrnati pšenični in rženi kosmiči, suho sadje, pšenični drobljenec, pšenična polnozrnata in črna moka (tip 1100), ržena polnozrnata moka (tip 1250), ajdova moka, koruzni zdrob, krompir, testenine, riž, soja v zrnju in kosmičih, ... torej vse s seznama prepovedanih dr. Oppenheimerjeve.

Zaokrožimo to zmedo še z nekaj splošnimi napotki, predstavljenimi v glasilu:

  • "Uživanje sladkorja je sicer potrebno omejiti, a ne v celoti izključiti iz prehrane." (!?)
  • "Priporočen vnos ogljikovih hidratov je nad 50 odstotki dnevnega energijskega vnosa",
  • priporočljivi viri beljakovin so pusto meso, perutnina brez kože, ribe, manj mastno mleko in manj mastni mlečni izdelki. Izbirali naj bi samo puste vrste mesa oziroma vidno maščobo odstranili,  za pripravo hrane pa uporabljali rastlinska olja (izmenično oljčno, repično, sončnično, sojino, koruzno).

Takšna navodila bi v prenesenem pomenu za alkoholike pomenila naj bo njihov vnos alkohola nad 50 % dnevnega vnosa tekočin, ti naj bodo 4-6-krat na dan pivo in vino ter ne žganje, ker to naj bi bila zelo pomembna razlika. Pa ni.

In za osebe z netoleranco na laktozo naj mlečni izdelki predstavljajo vsaj polovico dnevno užitih kalorij, ampak ti naj bodo jogurt in skuta ter ne maslo, mleko in sir, ker to naj bi bila razlika glede na laktozo. Pa ni.

In za osebe z občutljivostjo na gluten naj polovico dnevno užite hrane predstavlja pšenica in kamut, ampak ne rž ali ječmen, ker to naj bi bila razlika glede na gluten. Pa ni.

Da o sončnicnem, sojinem in drugih rastlinskih, industrijsko pridelanih oljih, kot prednostnim naravnemu putru in masti sploh ne izgubljam besed, ker je objava že tako za mnoge predolga.

V razmislek

Priročnik je delo LEKARNE Ljubljana, v Glasilu pa je nemogoče spregledati reklame za NOVARTIS, NOVO NORDISK in tudi REFLEKS - nogavice za diabetike. :)

Mario Sambolec, strokovnjak na področju prehrane in trener z licencama NSCA – CSCS (Certified Strength and Conditioning Specialist) in FZS (Fitnes Zveza Slovenije).

Preberite še: Kaj dobimo, če 'hladno stisnemo' slanino? in Sladkorna bolezen pri otrocih

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri