Tekaški nasveti Helene Javornik

Tekaški nasveti Helene Javornik (foto: Helena Kermelj) Helena Kermelj
8. 4. 2016

Tekaška sezona se je z lepim vremenom na polno začela. Prvi večji letošnji tekaški dogodki so že za nami, med drugim tudi tekaški vikend aktivni.si, ki je v začetku aprila potekal v Portorožu pod vodstvom najuspešnejše slovenske tekačice vseh časov Helene Javornik in priznanega tekaškega trenerja Boruta Podgornika.

Med številnimi delavnicami in predavanji, ki so potekala v hotelu Histrion, so udeleženci obnovili svoje znanje o pravilni tehniki teka, začetniki pa dobili številne koristne nasvete, kako se te najbolj popularne oblike rekreacije pravilno lotiti.

V nadaljevanju povzemamo odgovore Helene Javornik in Boruta Podgornika na nekaj najpogostejših vprašanj tekačev.

Kako začeti teči?

Najprej naj si vsak odgovori na vprašanje, zakaj želi teči. Ko mu je to jasno in če je popoln začetnik, potem je najbolj pametno, da se priključi kakšni tekaški skupini, kjer dobi koristne nasvete strokovnjaka in predvsem, da se nauči pravilne tehnike teka.

Prehrana pred in po teku?

Glavno hranilo za vzdržljivostni tek so ogljikovi hidrati, zato je najboljše, da pred tekom zaužijemo nekaj kompleksnih ogljikovih hidratov. Po teku pa si rajši privoščimo beljakovine, saj so te gradniki mišic in pomagajo pri njihovih regeneraciji.

Lahko tečemo na tešče?

Rajši ne. Četudi tečete navsezgodaj zjutraj, si prej privoščite manjši obrok ogljikovih hidratov, kakšen kos kruha z medom ali marmelado, tudi skodelica kave ni nič hudega.

Dihanje med tekom?

Pravilno dihanje je takšno, ki sledi ritmu korakov. Temu ritmu naj sledi tudi gibanje rok, saj s tem hkrati odpiramo prsne mišice. Posebej pozorni moramo biti na izdih. Vdih je namreč refleksen, večina pa pozabi, da je prav tako pomemben globok izdih, saj s tem, ko izdhihnemo dovolj zraka, naredimo prostor svežemu, ki prinaša več kisika. In kot vemo, je kisik hrana za mišice in možgane in zato tudi lažje tečemo.

Kako se znebimo bolečine pod rebri?

T. i. tekaški bodec je običajno posledica nepravilne prehrane oz. poznega obroka tik pred tekom. Običajno to doleti tistega, ki je manj kot dve uri pred tekom pojedel težko in mastno hrano. Ta hrana potem obremenjuje jetra, vranico in v kombinaciji z globokim dihanjem nas začne zbadati. Do bolečine lahko pride tudi zato, ker začnemo teči s prehitrim tempom in se nam nabere mlečna kislina v predelu trebušnih mišic, ki se ne more tako hitro pretvoriti. Torej pred tekom ne jejte težke hrane in med tekom ne govorite, da ne bo moteno vaše dihanje.

Kako si pomagamo pri krču v nogah med tekom?

Zelo verjetno je to posledica dehidracije, saj premalo tekočine povzroči nelagodje v mišicah in s tem tudi krče. Še posebej pogosto krči nastopijo v vročem vremenu, ko se čezmerno potimo in izgubljamo več tekočine. Tisti, ki so podvrženi čezmernemu potenju, naj pred tekom ne pijejo tekočine z dosti kofeina, na primer energijskih pijač.

Tek res škoduje kolenom?

Vsakršno pretiravanje zagotovo škoduje, če pa si zdrav in postopoma povečuješ obremenitve, ne bi smelo priti do poškodb. Jaz sem doslej pretekla že 130.000 km in nimam nobenih težav. Potrebno je pač poslušati telo. Starejši kot začneš teči, bolj je treba biti previden, izbirat terene, ki so mehki, ne teči na trdi podlagi.

Tek po mehki ali trdi podlagi?

Zagotovo je za začetnike boljša mehka podlaga. Najbolj trdi podlagi sta asfalt in beton, mehke pa so makedam, gozdne poti, travniki. Za kolena in vezi so slednje zagotovo boljše.

Kako tehnika teka vpliva na poškodbe?

Lahko je ključna. Če narobe postavljaš noge, jih zvračaš navzven ali navznoter, greš na peto, potem se energija prenaša na kolena, iz kolena na medenico in naprej na hrbtenico in kar naenkrat ugotoviš, da te vse boli od teka. Zato so tudi ti tekaški vikendi namenjeni prav temu, da tekače seznanimo, kako je pravilno postavljat stopala, da se izognejo poškodbam.

10 dobrih razlogov za tek
  • Tek zmanjša stres in spodbuja dobro počutje
  • Tek izboljšuje spanje
  • Tek celovito vpliva na zdravje
  • Tek izboljšuje menstruacijski ciklus
  • Lažje in hitreje boste razmišljali
  • Bolj boste uravnoteženi, svobodni in srečni
  • S tekom lažje nadzorujete telesno težo
  • Tek je preprost
  • Tek je za vsakogar
  • Reden tek vas naredi fit

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri