Dnevni center kot ena izmed oblik bivanja oseb z motnjo v duševnem razvoju

26. 10. 2014 | Vir: liza.aktivni.si
Deli

Ko se v družini rodi otrok, postavijo starši svoje potrebe na drugo mesto. Vso skrb posvečajo negi in zadovoljevanju otrokovih potreb.

Kadar se v družini rodi otrok z motnjo v razvoju, se znajdejo v posebnem čustvenem stanju. S soočenjem z resnico, da je otrok drugačen, kot so ga pričakovali, se začne za starše težko obdobje, polno razočaranja, samoobtoževanja, občutkov krivde.

Rojstvo takšnega otroka družino obremeni psihično, socialno in tudi ekonomsko. Tako kot otroci z motnjo v razvoju potrebujejo zgodnjo obravnavo, potrebujejo tudi starši pomoč v smislu zgodnjega svetovanja. S pomočjo zgodnjega svetovanja bi starši lažje sprejeli otrokove posebne potrebe in si lažje ustvarili kakovostno življenje z otrokom in preostalimi družinskimi člani.

Strokovnjaki, ki so vključeni v zgodnjo obravnavo otroka s posebnimi potrebami, se srečujejo tudi z (zgodnjim) svetovanjem (sodelovanjem) staršem teh otrok. Starše v vsakdanjem življenju razbremenjujejo različne oblike pomoči in namestitve otrok v raznih ustanovah (razvojni oddelki vrtca, celodnevni ali dnevni centri, pomoč družini na domu ...).

Okolje ima pomemben vpliv na otroka. Družina, domači prostor je osnovno okolje, ki ga otrok najbolj pozna in v katerem se počuti varnega. V družini preživi veliko časa, velik del dneva pa je vključen v zanj in za njegovo starost primerno okolje, saj potrebuje čim več spodbud iz različnih okolij, da pridobiva raznovrstne izkušnje.

Otroci z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, ki obiskujejo dnevno obliko varstva, so usmerjeni v prilagojen program za predšolske otroke s posebnimi potrebami ali v posebni program vzgoje in izobraževanja.

Da lahko otrok doseže cilje, prilagojene njegovim sposobnostim, mora imeti v posebnem programu svoj individualizirani program. Otrokom je ponujena strokovna pomoč pedagoga, logopeda, psihologa, fizioterapevta, delovnega terapevta in drugih strokovnjakov, ki so del strokovnega tima, ki izvaja posebni program. Poleg programa vzgoje in izobraževanja se v dnevnih centrih izvaja socialno in zdravstveno varstvo. Zelo pomembno je, da spretnosti in veščine, ki jih osvoji otrok, prenese v domače okolje, v vsakdanje aktivnosti.

Število sprejemov otrok in mladostnikov v dnevne centre se v zadnjih letih povečuje. Razlogov za to je več. Ta oblika je tista, ki staršem omogoča, da njihov otrok z motnjo v duševnem razvoju ostaja doma in je vključen v ustrezno in kakovostno obravnavo. Na ta način staršem omogočamo polno zaposlitev in istočasno odložimo odločitev o namestitvi otroka v celodnevno institucionalno varstvo. Take odločitve so za starše in otroke še posebej zahtevne.

Sodelovanje in sporazumevanje med starši in strokovnjaki, ki delajo v dnevnih centrih, je izjemnega pomena. Ker je sodelovanje s starši otrok z motnjo v duševnem razvoju tako rekoč dnevno, se lahko delavci oddelka sproti dogovarjajo o vseh spremembah, potrebah in nadaljnjih načrtih. Poudariti je treba, da starši najbolj celovito poznajo svojega otroka. Zaradi starševske ljubezni so njihova pričakovanja včasih nerealna. Da bi starši in strokovni delavci lahko kar najbolje sodelovali in zgradili odnos, ki bi pomagal k razvoju in napredku otroka, je nujno organiziranje različnih oblik srečanj. Med najpogostejšimi in običajnimi srečanji so: govorilne ure, roditeljski sestanki, operativni in habilitacijski timi, individualni pogovori, delavnice, izobraževanja, skupine za samopomoč ...

Več o delovanju CDV Draga na: www.center-db.si

Napisala: Jožica Cesar, vodja Dnevnega centra Novo mesto

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ