Nevarnosti, ki jih prinaša brezglutenska dieta, kadar je v resnici ne potrebujete

Nevarnosti, ki jih prinaša brezglutenska dieta, kadar je v resnici ne potrebujete (foto: Profimedia) Profimedia
26. 9. 2018

Med živili, ki naj bi bila škodljiva, je v zadnjem času pristala tudi beljakovina, ki jo vsi radi sovražijo – gluten.

Verjetno smo v trgovini na policah vsi že opazili porast oznak, da izdelek ne vsebuje glutena, in se na družbenih omrežjih prebijali skozi debate o tem, ali bi se začeli prehranjevati brezglutensko. Čeprav obstajajo konkretni razlogi, zaradi katerih se ljudje počutijo bolje, ko prenehajo uživati izdelke iz pšenice, rži in ječmena, ki vsebujejo gluten, pa je malo tistih, ki trpijo za celiakijo, boleznijo, zaradi katere se moramo glutenu povsem odpovedati.

Zakaj smo torej postali prepričani, da je ta očem nevidna sestavina zdravju tako škodljiva?

V zadnjih letih se je v medicinski literaturi začela pojavljati še ena bolezen, ki je niso tako dobro razumeli: občutljivost na gluten, ki ni povezana s celiakijo. To diagnozo zdravniki postavijo, kadar gluten povzroča prebavne težave in druge simptome, denimo glavobol, odsotnost in utrujenost, testi pa celiakijo in alergijo na pšenico izključujejo. Strokovnjaki pravijo, da lahko prizadene okoli 1-6 odstotkov prebivalstva.

Kljub temu pa porast omenjenih bolezni ni izključno posledica velike panike, ki se je zaradi glutena v 21. stoletju polotila prebivalstva. Veliko strokovnjakov za omenjeni pojav krivi medije, drugi pa so mnenja, da sta osovraženost glutena in ogljikovih hidratov povezani. Trg, ki je poln brezglutenskih izdelkov (v trgovinah so pogosto na policah z zdravo prehrano, v restavracijah pa imajo na menijih posebno mesto), še dodatno prispeva k prepričanju, da je brezglutenska prehrana zdrava.

gluten

Kaj se lahko zgodi, če se lotite brezglutenske diete, ki je ne potrebujete? 

Tudi če vam niso postavili diagnoze celiakije ali občutljivosti na gluten, ste verjetno slišali, da naj bi brezglutenska dieta lajšala simptome sindroma razdražljivega črevesja, zmanjšala vnetja in obraz očistila aken. Morda vas je vse to dovolj vzpodbudilo, da ste se lotili brezglutenske diete tudi zato, da bi se rešili zdravstvenih težav, ki s prebavo sploh niso povezane, ali pa bi radi izboljšali svoje zdravje. Kaj pa je najhujše, kar se lahko zgodi? Prijatelji bodo malce zavili z očmi, vaša denarnica pa bo rahlo tanjša?

Lotevanje brezglutenskih diet prinaša težave, kadar omenjene diete niso nujno potrebne za zdravje, zato se v zmešnjavi vsesplošnih skrbi okoli glutena veliko nutricistov bori, da bi glutenu spet povrnili njegov ugled. Če boste s seznama živil črtali žitarice, in to kljub temu, da za to ni nobene zdravstvene podlage, boste s tem lahko povzročili nemalo zdravstvenih težav.

Za razumevanje morebitnih negativnih učinkov brezglutenske diete je treba poudariti, da večina živil, ki vsebujejo gluten, vsebuje tudi veliko drugih pomembnih hranljivih snovi. Če boste pšenico, ječmen in rž črtali iz diete, boste s tem torej izgubili tudi dragocena hranila.

  • Uživanje celih (namesto rafiniranih) žitaric je že dolgo priporočljivo zaradi njihovih pozitivnih učinkov v povezavi z boleznimi srca in različnimi vrstami raka. Če jih boste nehali uživati, boste na žalost dosegli ravno nasprotni učinek. Zmanjšano uživanje žitaric zaradi brezglutenske diete namreč povečuje tveganje za kardiovaskularna obolenja. 

  • Glutenov vpliv na zdravje srca je deloma povezan tudi z vlakninami v žitaricah, ki ga vsebujejo. Vlaknine se vežejo s holesterolom, ki ga nato izločimo iz telesa, še preden nam zamaši žile. Kot že vemo, pa igrajo vlaknine tudi druge pomembne vloge: vzpodbujajo prebavo.

  • Nepotrebno odrekanje glutenu lahko vodi v precejšnjo izgubo vitaminov in mineralov. Ključna hranila telesu pomagajo pri opravljanju veliko funkcij, od preprečevanja anemičnosti in različnih bolezni do razvoja zdravega zarodka v maternici. 

  • Veliko izdelkov, recimo kruh in žitni kosmiči, vsebuje ogromno dodatnih hranljivih snovi, npr. kalcij in fosfor, kar lahko zmanjša morebitni primanjkljaj v prehrani.
Ne gre samo za tisto, česar vam primanjkuje

Ker gluten služi kot lepilo, ki kruh, piškote, torte in prigrizke drži skupaj, njegova odsotnost pomeni, da ga moramo zamenjati z drugim povezovalnim sredstvom. Veliko primernih alternativ pa spada med aditive, kar pomeni dodatno maščobo, sladkor in sol. 

Nepotrebna brezglutenska dieta pa lahko vodi v negativne učinke, ki ne vplivajo samo na telo, temveč tudi na duševno zdravje. Ena od pogostih težav, je motnja hranjenja, ki se je pojavila kot posledica nepotrebnega omejevanja pri uživanju določenih skupin živil, vključno z glutenom.

Pri tistih, ki glutena zaradi celiakije ne morejo prebavljati oziroma trpijo zaradi simptomov občutljivosti na gluten, prednosti brezglutenske diete seveda premagajo tveganje. Za vse ostale pa to ni tako zelo zdravo, še posebej, ker so dokazi o povezavi med glutenom in drugimi zdravstvenimi težavami precej šibki.

Pri zdravih posameznikih gluten ne predstavlja nikakršne težave, kar podpira tudi znanstvena literatura. 

Če se vam dozdeva, da je za vaše zdravstvene težave kriv gluten, se pogovorite z dietetikom ali gastroenterologom. Pri obeh boste lahko opravili standardni test, s pomočjo katerega vam bodo odkrili celiakijo oziroma občutljivost na gluten, hiter znanstveni odgovor pa bo določil, če je brezglutenska dieta res odgovor na vaše težave ali vam jih bo povzročila še več.