Oskrbite se z D-vitaminom

16. 12. 2009

Večina ljudi pazi predvsem na vnos vitamina C, toda 'sončni' vitamin je za nas veliko pomembnejši.

Strokovnjaki za osteoporozo so vedeli že kar nekaj časa, zdaj pa so jim prisluhnili še drugi zdravniki. Na žalost je tudi v Evropi vse več primerov nezadostne preskrbe z D-vitaminom. In to prav pri ženskah.

Predvsem zdaj, ko so dnevi vedno krajši. Posledice so različne in se ne omejujejo le na tveganje za osteoporozo. Segajo vse od zvišanega tveganja za prehladna obolenja, visokega krvnega tlaka pa do prevelike telesne teže. Lisa vam razkriva izsledke najnovejših študij, kako si pomagate sami in kje najdete najboljše vire vitamina D.

Nikoli več prehlada!

Morske ribe proti pomanjkanju D-vitamina

Dejstvo: C-vitamin sicer še vedno velja za klasično zaščito pred prehladi, toda očitno obstaja še bolj učinkovita snov: D-vitamin.

Kdor ima v krvi nizko koncentracijo tega vitamina, se hitreje prehladi, vsaj tako je pokazala nedavna ameriška študija, v okviru katere so testirali 19 tisoč ljudi. Pri manj kot desetih nanogramih se tveganje za okužbo poveča za skoraj polovico. Povprečje je 20 nanogramov.

Pojasnilo: znanstveniki domnevajo, da obstaja povezava med vitaminom D in imunsko aktivnostjo. Učinek pa še ni natančneje raziskan.

Kako si pomagate sami: priporočen dnevni odmerek vitamina D je 5 mikrogramov. Največ ga najdete v mastnih morskih ribah. Že z 20 g atlantskega sleda, 30 g lososa ali pa 130 g bokoplavutarice lahko pokrijete dnevne potrebe po tem vitaminu. In pa tudi z 250 g šampinjonov.

Lepa, čista koža

UV-svetloba začne samozdravljenje

Dejstvo: raven vitamina D se precej zniža prav v zimskih mesecih, zato je v tem času tudi veliko več kožnih obolenj, kot so ekcemi, nevrodermitis in tudi luskavica.

Pojasnilo: vitamin D sodeluje pri obnavljanju kože. In je edini vitamin, ki ga lahko naše telo ustvari samo – spodbudi pa ga UV-spekter sonca. Zato se tudi imenuje 'sončni vitamin'.

Kako si pomagate sami: za zagotovitev enakomerne oskrbe znanstveniki univerze v Oslu celo priporočajo nekajkratno uporabo solarija pozimi.

Za vedno vitki

Pomagajo vitaminski dodatki

Dejstvo: ameriški znanstveniki so ugotovili, da je uspešno hujšanje odvisno od vitaminskih vrednosti na začetku diete. Kolikor višja je raven vitamina D, toliko obsežnejša je izguba maščobe okoli trebuha.

Pojasnilo: ni jasno, ali se premajhen delež vitamina D v krvi izraža s presežkom kilogramov ali obratno. Jasno pa je, da D-vitamin pospešuje presnovo.

Kako si pomagate sami: vitaminski dodatki pomagajo izravnati prehransko pogojeno pomanjkljivo oskrbo s tem vitaminom in tako tudi normalizirati telesno težo.

Okrepite krvni obtok

Sonce zniža krvni tlak

Dejstvo: mlade ženske, ki jim primanjkuje D-vitamina, so izpostavljene trikrat večjemu tveganju za visok krvni tlak.

Pojasnilo: tudi mišične celice v žilah imajo posebne antene za D-vitamin. Ta čudežni vitamin pospešuje njihovo elastičnost in zavira delovanje hormonov, ki zožujejo žile, kar je razlog za visok krvni tlak.

Kako si pomagate sami: takoj ko posije sonce, morate izkoristiti njegove žarke. Toda le za kratek čas – med 10 in 30 minutami. Tako vas zagotovo ne bo opeklo.

Preprečite multiplo sklerozo

Še posebej pomembno v nosečnosti

Dejstvo: pogostost multiple skleroze narašča z oddaljenostjo prebivalstva od ekvatorja. Druge študije dokazujejo, da je med ljudmi, rojenimi novembra, manj bolnikov z multiplo sklerozo, kot recimo med ljudmi, rojenimi maja.

Pojasnilo: pomanjkanje sonca in s tem D-vitamina med nosečnostjo očitno pripomore k motnji imunskega sistema nerojenega otroka.

Kako si pomagate sami: med nosečnostjo strokovnjaki svetujejo redno uživanje D-vitamina in tudi vitaminskih dodatkov v otroštvu.

Iz Lise