Potrošniške organizacije vložile pritožbo proti podjetju Shein

6. 6. 2025
Fotografija je simbolična. (foto: Profimedia)
Fotografija je simbolična.
Profimedia

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije razkrivajo nezakonite prakse podjetja.

Zveza potrošnikov Slovenije je včeraj skupaj s 24 drugimi potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno potrošniško organizacijo BEUC1 sodelovala pri vložitvi pritožbe pri Evropski komisiji in evropskih organih za varstvo potrošnikov proti podjetju Shein zaradi uporabe zavajajočih tehnik (t. i. temnih vzorcev). Te potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti, in prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode.

Nezakonite in zavajujoče prakse

Na podlagi nove raziskave, vključno s študijami potrošniških organizacij po vsej Evropi, Zveza potrošnikov Slovenije razkriva, kako te nezakonite prakse podjetja Shein sprožajo neželeno porabo in finančne izgube za potrošnike, omogočajo lahko širjenje zdravju škodljivih oblačil po Evropi ter ovirajo prizadevanja potrošnikov za zeleno preobrazbo.

Februarja 2025 je Komisija napovedala lastno preiskavo skladnosti podjetja Shein z zakonodajo EU o varstvu potrošnikov, maja pa ga je pozvala, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup (npr. zavajajoči roki za nakup). Včerajšnja pritožba dopolnjuje preiskavo Komisije in mreže CPC ter organom predstavlja dodatne dokaze o uporabi temnih vzorcev.

Kako premagati 37 stopinj v avtomobilu?

V pritožbi potrošniške organizacije pozivajo Komisijo in evropske organe za varstvo potrošnikov, naj od podjetja Shein zahtevajo:

  • da preneha uporabljati zavajajoče tehnike, kot so čustveno izsiljevanje potrošnikov (confirm-shaming),  neskončno pomikanje (infinite scroll) in nadležno ponavljanje, pošiljanje sporočil (nagging), saj te po njihovi oceni predstavljajo nepoštene poslovne prakse (v skladu z Direktivo EU o nepoštenih poslovnih praksah);
  • da predloži dokaze, da so izjave strank ali sporočila (npr. »majhna zaloga«), ki se potrošnikom večkrat prikazujejo, resnična. Če teh dokazov ne predloži, naj Shein s temi praksami nemudoma preneha.

Če podjetje ne bo ukrepalo, naj organi posredujejo, da preprečijo resno škodo potrošnikom, vse dokler podjetje ne bo delovalo v skladu z zakonodajo EU.

Industrija hitre mode je širši problem

Po raziskavah potrošniških organizacij so temni vzorci v industriji hitre mode širši problem, zato pozivajo organe, naj preučijo tudi druge trgovce, ki uporabljajo podobne nepoštene prakse.

Petra Lovišček, vodja pravne pisarne ZPS,  je povedala:

»Uporaba temnih vzorcev pri podjetju Shein je dobro dokumentirano dejstvo, ki ga potrošniške organizacije razkrivamo že več let. Ti vzorci potrošnike silijo v vse večje trošenje za hitro modo, kar škodi njim samim, okolju in delavcem v proizvodnji. Model ultra-hitrega nakupovanja temelji na manipulativnih praksah, ki potrošnike spodbujajo k stalnemu nakupovanju. Spletna trgovina Shein je zasnovana zasvojljivo: deluje na podlagi močnih algoritmov, ki povečujejo angažiranost potrošnikov in njihovo pretirano potrošnjo. Zato ZPS od pristojnih organov pričakuje odločen in hiter odziv, ki bo ustavil manipulativne prakse in sprožil širšo preiskavo v industriji.«

Pritožba se osredotoča na uporabo številnih temnih vzorcev, ki spodbujajo pretirano potrošnjo okolju škodljivih izdelkov, vključno:

  • s sporočili o majhni zalogi (npr. »Samo še xx na voljo«),
  • z odštevalniki časa (npr. »Bliskovita razprodaja«),
  • s pritiskom vrstnikov prek ocen in čustvenega izsiljevanja (npr. »Imate pravico do promocije! Ste prepričani, da želite oditi?«).

Preiskava potrošniških organizacij je pokazala, da se te prakse potrošnikom  večkrat ponavljajo, tako na spletni strani kot v aplikaciji (prek številnih in ponavljajočih se obvestil).

Po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) je tekstilna industrija po vplivu na podnebne spremembe takoj za hrano, stanovanji in prometom. Ultra-hitra moda je povzročila močno čezmerno proizvodnjo in potrošnjo oblačil, zaradi česar narašča količina odpadnega tekstila. Zaradi uporabe gnojil in pesticidov pri gojenju bombaža, uporabe fosilnih goriv in kemičnih spojin za proizvodnjo sintetičnih vlaken ter močne odvisnosti od strupenih kemikalij je ta industrija okolju izjemno škodljiva. Pogosto pa so oblačila proizvedena tudi v slabih delovnih razmerah.

Vir: zps.si

Novo na Metroplay: "Ponavadi je koža tista, ki nam prva pokaže, da nekaj ni v redu"