Ali je sol tako škodljiva kot sladkor?

Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije sol posredno ubije kar tri milijone ljudi na leto, saj povzroča visok tlak in veliko srčno-žilnih bolezni, ki so poledica prekomernega uživanja soli.

Moja diagnoza, 23. 11. 2019
Ali je sol tako škodljiva kot sladkor? - Foto: Profimedia

Velikokrat slišimo, da sol škodi zdravju, da zakrije pravi okus pri hrani in da bi se je morali izogibati. Zdravniki in strokovnjaki za prehrano nas neprestano opozarjajo, da je sol izjemno škodljiva za zdravje. 

Davek na sladkarije in opozorilne nalepke za sol

V tujini so veliko razpravljali o tem, da bi morali povečali davek na piškote in pecivo (predelana sladka živila z veliko kalorijami), saj povzročajo prekomerno težo pri otrocih.

Nekateri strokovnjaki zagotavljajo, da je sovražnik našega zdravja tudi sol. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije sol posredno ubije kar tri milijone ljudi na leto, saj povzroča visok tlak in veliko srčno-žilnih bolezni, ki so poledica prekomernega uživanja soli.

Ravno zato strokovnjaki pozivajo, da bi morali na solnico napisati: »Zdravju škodljivo!« ter dodati tudi natančne podatke kot: »Preveč natrija v prehrani dviguje krvni tlak in zvišuje tveganje za trebušnega raka, srčni zastoj, srčno-žilne bolezni in bolezni ledvic. Omejite vnos soli!«

Nekatere države, kot sta, na primer, Argentina in Urugvaj, so že prepovedali sol na mizah restavracij. Nihče pa še ni pomislil ali uvedel opozorilne nalepke z napisi proti uporabi soli.

Pazljivo pri slani prehrani

Vsakdo bi moral najprej pomisliti na količino soli, ki jo vsakodnevno zaužije. Strokovnjaki priporočajo le 5 gramov soli na dan. To je količina, ki jo lahko dodamo svojim jedem med kuhanjem in jo lahko enačimo z dvema žličkama. Seveda pa za določene ljudi veljajo še bolj stroga pravila in morajo zaužiti še manjše količine soli. To velja za vse, ki imajo težave z visokim tlakom, ledvicami in srčno-žilnimi boleznimi.

Težava pa se navadno ne skriva v doma pripravljeni hrani, temveč v hitri in industrijsko predelani prehrani, ki vsebuje ogromno soli ter ostalih konzervansov. Da bi torej lahko upoštevali to načelo, bi morali kupovati le svežo hrano in si jo vedno sami pripravljati doma. Izogibati bi se morali predelani in industrijski prehrani, saj vsebuje veliko soli, ki deluje kot konzervans.

Težava je v prevelikih količinah

Če bi si torej sami pripravljali hrano, najbrž ne bi bilo nobenih težav. Na žalost pa ljudje pojemo veliko predelane hrane in zato posledično zaužijemo veliko preveč soli. Svetovna zdravstvena organizacija opozarja na nevarnost soli in želi, da bi se njen vnos do leta 2025 zmanjšal za 30 %.

Nevarnosti uživanja soli

Kot smo že omenili, je sol izjemno škodljiva za srčno-žilne bolezni, težave z ledvicami, osteoporozo in tudi za nekatere tumorje. Omenjene težave se pojavijo zaradi prevelike količine natrijevega klorida, ki v prevelikih količinah vodi do visokega krvnega tlaka. Strokovnjaki so pokazali tudi na povezavo med soljo in aterosklerozo. Tudi svojim otrokom ne bi smeli v hrano dodajati prevelike količine soli. Še zlasti moramo biti pazljivi pri dojenčkih, ko iz materinega mleka preidejo na kuhano in surovo hrano.

Ali obstajajo alternative?

Ljudje imamo prirojeno nagnjenost k uporabi soli, saj je vir mineralov, ki so nujni za preživetje. Vendar vsak človek v vsakodnevnem življenju dobi dovolj soli in tako nima pomanjkanja mineralov. Zato bi bilo dobro, da bi za začetek le omejili njeno uporabo in se tako postopoma privadili na drugačen bolj naraven okus hrane.

Hrano lahko naredimo okusno tudi na drugačen način. Pri tem si lahko pomagamo z zelišči ter tudi s kisom in limono. Doma si lahko pripravimo mešanico zelišč, ki jim dodamo ščepec soli in sušenega česna.

PARTNER PROJEKTA

Moja diagnoza

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri