Kako se hitro umiriti, ko ste TAKO jezni, da ne morete več jasno razmišljati

Kako se hitro umiriti, ko ste TAKO jezni, da ne morete več jasno razmišljati (foto: Profimedia) Profimedia
24. 12. 2020

Saj veste, TAKO jezni, da se preprosto ne morete izklopiti. Da bi najraje kaj zabrisali skozi okno. Ali zavpili na ves glas. A hkrati veste, da se morate nujno potolažiti.

Ste si že pogledali animirani film Vrvež v moji glavi?

Film predstavlja zabaven vpogled v najstniške misli preko čustev, ki nadzorujejo njeno vedenje – v možganskem nadzornem centru mlade Riley ji namreč ves čas svetujejo Veselje, Strah, Gnus, Žalost in …

Jeza. No, Jezi (Anger) glava dobesedno eksplodira vsakič, ko je preveč vsega.

Odlično predstavljeno in prav nič pretirano, vsi smo bili zagotovo že kdaj v takšnem položaju. Ko zavre v vas, če samo pomislite na določeno stvar.

Toda ali je občutek jeze – in izražanje te – res najboljši način za napredovanje v življenju?

Včasih je. Ko se soočamo s krivico denimo. Jeza nam daje energijo, ki jo potrebujemo, da pred nepravičnim ravnanjem branimo sebe in druge.

Toda v določenih situacija je potrebno izbrati drugačen način komunikacije – ki ne vključuje jeze ali še huje – uničujočega besa.

Ko boste naslednjič TAKO jezni, da ne boste mogli več niti jasno razmišljati in veste, da se morate kar najhitreje umiriti, poskusite katero od naslednjih tehnik:

1. Vprašajte se, ali je jeza utemeljena

V tistem trenutku bo to verjetno precej težko, toda poskusite globoko vdihniti in se vprašati, zakaj sploh ste jezni. Poskusite identificirati utemeljene razloge za jezo. Pomislite, kako bi bilo, če bi bil nekdo drug na vašem mestu tako jezen, bi bilo to v redu?

Tako preverite, kaj potrebujete in razmislite, kako lahko svoje potrebe izpolnite. Ne da bi v jezi eksplodirali.

2. Ali se za jezo v resnici skriva drugo čustvo?

Za jezo se včasih skrivajo povsem druga čustva, zaradi katerih se počutite šibkejše, kot so denimo strah ali zadrega.

Poskusite se prebiti mimo besa (preden kakorkoli reagirate) in razmislite o občutkih, ki so morda zakopani globlje. Ko si boste dovolili čutiti te, se bo umirila tudi jeza.

3. Zapustite prostor

Terapevtka Anita Avedian v svoji knjigi Anger Management Essentials: A Workbook for People to Manage their Aggression svetuje 'zamenjavo scene', ko vas kaj razbesni.

Zapustite prostor, pojdite na sprehod, ta je še posebej učinkovit, umaknite se iz situacije, ki spodbuja vaš bes – nato poskusite uporabiti nasvete pod točko 1 in 2.

Če je jezo zanetil prepir z drugo osebo seveda ne odidite brez besed. Preden zapustite prostor, povejte, da potrebujete le nekaj trenutkov zase in ko se boste vrnili, se bosta pogovorila.

4. Naučite se prepoznati znake, ki napovedujejo izpad jeze

Se vam je že zgodilo, da ste nenadoma eksplodirali in jezo stresli na nekoga in bili potem povsem šokirani nad lastnim vedenjem?

Psihologinja dr. Sari Chait pravi, da se veliko ljudi sploh ne zaveda, da so jezni, dokler ne reagirajo v jezi.

Svetuje, da se naučite prepoznati znake. Opazujte, ali vaša ramena postanejo napeta, stiskate zobe, morda pesti … Zelo pomembno je tudi upoštevanje svojih misli in občutkov. Ne morete več jasno razmišljati?

Zapišete vse, kar opazite in bodite pozorni, ko se ti znaki pokažejo naslednjič – preden eksplodirate, globoko vdihnite in se sprehodite.

5. Sprostite napetost v telesu

Za to obstajajo številne tehnike.

Primer: trikrat za pet sekund stisnite oziroma močno napnite različna področja v telesu, nato se spet sprostite. Navadno so ta področja ramena, roke, noge in stopala.

To naj bi pomagalo zmanjšati fizično napetost in umriti jezo.

6. Poglejte si nekaj smešnega

Zagotovo se vam je že zgodilo. Z nekom, denimo s partnerjem, sta se prepirala, ko se je nenadoma zgodilo nekaj smešnega ali pa se je eden od vaju pošalil in sta oba bruhnila v smeh. V trenutku je bilo lažje, kajne?

Seveda je odvisno, za kako resen prepir gre – to bi lahko situacijo tudi poslabšalo.

Toda včasih čisto zares pomaga, če si zavrtite smešen video. Še posebej takrat, ko vas razjezi kaj manjšega, kot je denimo nepomita posoda.

Naučite se nasmejati samemu sebi.

Namig:

Pomagalo naj bi tudi poslušanje vaše najljubše pesmi, še posebej, če je ta spomin na nekaj lepega, kar se vam je zgodilo v življenju.  

Sicer pa naj bi zelo pomirjujoče delovale pesmi s 60 do 80 udarci na minuto. Hitro pripravite seznam.

7. Ste lačni?

Ne, ne šalimo se. Gre za čisto resno stvar – in potrjuje jo tudi znanost.

Vedno preverite pri sebi:

  • Ali imate na splošno slab dan?
  • Ali ste lačni?
  • Ali ste utrujeni?

Ko se počutimo tako, smo pogosto razdraženi in že ena "napačna" beseda je dovolj, da reagiramo v jezi.

8. Vprašajte se, ali vam oseba, na katero ste ta trenutek jezni, res želi kaj slabega

Se zgodi. Včasih napačno razumemo komentar, še posebej, ko smo že tako cel dan slabe volje, utrujeni ali pod velikim stresom.

Zato si velja vzeti trenutek in razmisliti, kakšen je resničen namen te pripombe.

9. Napišite pismo

Dr. Avedian med drugim svetuje tudi, da napišete pismo osebi, ki vas je razjezila – pismo, ki ga ne boste nikoli poslali. To je lahko zelo učinkovita metoda za spoprijemanje z jezo, saj si dovolite vse 'zmetati' na papir.

A pozor: nikar ne napšite e-maila. Saj ne želite, da bi ga pomotoma poslali, kajne? Preprosto vzemite list papirja in izlijte svoja čustva.

10. In ne pozabite skrbeti zase

Če ste nenehno utrujeni, že popolnoma izčrpani, preobremenjeni, ne jeste zdravo in ne gibate, ne preživljate časa z ljubljenimi oziroma z osebami, ki vas podpirajo, potem je precej več verjetnost, da boste besneli.

Pazite nase, razvajajte se, sprejmite nove dobre navade – vzemite si čas zase, še posebej takrat, ko se to zdi nemogoče. Prosite za pomoč. Pojdite ven. Bolj zgodaj se odpravite v posteljo.

Prirejeno po buzzfeed.com - How to calm down when angry
Preverite še: