Ko pride mentalna in fizična utrujenost ...

Ko pride mentalna in fizična utrujenost ... (foto: Ivan Oboleninov | Pexels) Ivan Oboleninov | Pexels
15. 5. 2021

Vas vse pogosteje obhaja otožnost? In vikendov se že dolgo ne veselite več ... Raziskave možganov so pokazale, da so utrujeni možgani podobni depresivnim možganom.

Če teden zaključimo izčrpani, hkrati pa je veliko pričakovanj za vikend – delo, delo, delo, opravki, opravki, opravki –, bomo na koncu depresivni. V tem primeru moramo delati manj in več počivati, piše dr. Alicia H. Clark, psihologinja.

Kako zmanjšati to neravnovesje med produktivnostjo in počitkom?

Tu je nekaj načinov, kako izkoristiti vikende oziroma proste dni in poskrbeti za dovolj počitka in nabiranje novih moči:

1. Naredite načrt za vikend še preden se začne

Konec tedna radi nadoknadimo zaostanek: pospravljanje, pranje perila, čiščenje kleti, urejanje dokumentov, nakupovanje … Vendar si pogosto naložim preveč. Še posebej, ko krmarimo med pričakovanji, ko smo utrujeni.

Načrtovanje pred petkom lahko bistveno olajša pritisk in s tem tudi prehod v vikend.

Hkrati pa se zavedajte, da vam v teh dneh ni treba postoriti vsega. Če vam kaj ne uspe, boste nadaljevali naslednji vikend.

2. Pospravite telefon, tablico, računalnik

Odgovarjanje na e-pošto, preživljanje časa na Instagramu, Facebook, TikToku, pošiljanje sporočil … moti in pogosto vznemirja (čeprav se vam morda ne zdi, da je tako). Ali lahko kaj od tega počaka do ponedeljka? Odgovor bo zelo verjetno pritrdilen.

Poskusite se vsaj en dan popolnoma 'izklopiti'. Bolj mirni boste.

3. Prepoznajte izčrpanost

Ali radi ignorirate znake, kot so zmedenost, pomanjkanje motivacije, splošna čustvena in telesna utrujenost in se še naprej trudite? Na neki točki se boste zlomili.

Ko opazite opozorilne znake utrujenosti, bodite pozorni. Čas je, da vikend izkoristite za počitek.

4. Bodite odkriti glede pričakovanj

Na kaj pomislite, ko vidite prazen prostor na koledarju? Priložnost, da postorite še kaj – več kot je smiselno (glede na to, da raven vaše energije hitro pada)?

Pričakovanja nam pogosto ne dovolijo, da bi se popolnoma sprostili. Še huje, zaradi njih smo razdraženi, frustrirani in razočarani sami nad sabo, ker smo se vdali.

Vprašajte se:

  • Ali so vsi moji načrti oziroma pričakovanja stvarna in uresničljiva, ali bodo posegla v moj čas za počitek?

5. Organizirajte prosti čas

Se vam še vseeno zdi, da je na vašem koledarju preveč prostega? Tudi to lahko vodi v depresijo, piše dr. Alicia H. Clark. Če imate rajši načrtovanje, načrtujte.

Poskrbite le, da boste na koledarju označili čas za počitek in spanec.  

Da, tudi spanec šteje, da ste naredili nekaj zase, zato ga vpišite v koledar.

6. Dobro se spoznajte

Če počitek zbuja nelagodje, vam lahko to prav tako pokvari vikend. Se težko popolnoma 'izklopite'?

Namesto da razmišljate, česa vse med počitkom ne boste uspeli narediti, se osredotočite na to, kako s tem vlagate v svoje dobro počutje – energijo ter duševne sposobnosti.

7. Ste introvert ali ekstravert?

Te osebnostne lastnosti odražajo, kje črpamo svojo energijo – je to, ko smo v družbi, ali ko smo v samoti? Ekstraverti potrebujejo socialno interakcijo, introverte to izčrpava.

Zato je dobro vedeti, kam spadate, tako boste, ko boste opazili znake utrujenosti, natanko vedeli, kaj morate storiti, da obnovite zaloge energije.

Nekoga bo osrečilo sproščeno popoldne s knjigo v roki, drugi neizmerno uživajo v aktivnostih v naravi, tretji ustvarjajo …

Odkrijte, kaj je tisto, kar vam daje dodaten zagon in poskusiti temu nameniti vsaj nekaj časa vsak konec tedna.

8. Če se vam zdi, da ta občutek otožnosti, utrujenosti, depresije vztraja – kaj narediti

Ko ne morete spati, slabo jéste, ste vse bolj zaskrbljeni, ne morete nehati jokati ali se vam zdi, da je vse brezupno … je tveganje za depresijo večje.

Utrujenost oziroma izčrpanost bo stanje le še poslabšala. V tem primeru se za pomoč obrnite na strokovnjaka.

Pri večini otožnost ne pomeni resnih težav z duševnim zdravjem, temveč gre za duševno in fizično utrujenost. Na proste dni moramo poskrbeti za počitek.

Ko bomo dali prednost dobremu spancu in počitku, bomo kot prerojeni in v ravnotežju, pa tudi psihično in fizično pripravljeni na nov teden. Uspešnejši smo, ko si privoščimo dovolj počitka, psihično in fizično.
Preverite še: