Alterntivna sladila

8. 12. 2012

V vsakdanji prehrani za peko in kuhanje običajno uporabljamo beli sladkor, na osebo kar 30 kilogramov letno. Ta sladkor pridobivajo iz sladkorne pese ali trsa, čedalje bolj pa postajajo priljubljena alternativna sladila. Tako lahko škodljivi beli sladkor brez težav nadomestimo tudi s sladili, ki so zdravju bolj prijazna.

Nekatera alternativna sladila in nadomestki (na primer med) imajo v primerjavi z močno predelanim sladkorjem celo prehransko fiziološke koristi, nekatera pa izstopajo z ekstremno visoko sladkostjo in malo kalorijami (na primer stevia).

Fruktoza

Fruktozo ali sadni sladkor najdemo v veliko različnih vrstah hrane; medu, sadju in nekateri zelenjavi. Ima najnižji glikemični indeks, pri presnovi najmanj obremenjuje trebušno slinavko in je primerna tudi za diabetike.

Fruktoza, ki jo dobimo v trgovinah, je večinoma pridobljena iz koruze.

Uporabljamo jo enako kot beli sladkor in je idealna za kuhane sladice, na primer džeme, kompote, kreme in pudinge. Ker je bolj topna in hitreje karamelizira kot sladkor, ni najbolj primerna za pečene sladice z veliko sladkorja.

Fruktoza je bolj sladka od sladkorja, zato namesto 5 žlic sladkorja uporabite 4 žlice fruktoze. Fruktoza pripomore k daljšemu roku uporabnosti in boljši teksturi hrane.

Zgoščeni sok

Narejen je z odvzemanjem vode iz jabolčnega ali hruškovega soka in vsebuje približno 85 odstotkov fruktoze (sadnega sladkorja) kot tudi rudnine. Za 1 liter zgoščenega soka potrebujejo približno 8 litrov jabolčnega soka.

Zaradi intenzivne sadne arome je dober za sladkanje marmelad, sladic, mislijev in sadnega peciva. Dve žlici belega sladkorja lahko nadomestite s tremi žlicami zgoščenega jabolčnega soka.

Palmin sladkor

Pridobivajo ga iz soka odrezanih palmovih cvetov in ima, podobno kot rjavi sladkor, okus po karamelu. Trde sladkorne koščke pred peko naribajte ali sesekljajte. Podajo se v vročo čokolado.

Muscovado sladkor

Temni trsni sladkor odlikuje sladkasti in rahlo oreškasti karamelni okus. Odličen je za sladice iz polnozrnate moke, suhega sadja in oreškov, pa tudi za marinade, kavo in čaj. Hranite ga v neprodušno zaprti posodi, sicer se sprime.

Melasa

Melasa je temen, gost sirup, po videzu podoben medu. Je stranski produkt pri pridobivanju sladkorja iz sladkornega trsa. Je prava zakladnica hranilnih snovi (vsebuje magnezij, železo, baker in mangan ter vitamine skupine B). Temnejše barve je, več hranil vsebuje.

Rahlo grenki sirup je odličen za božično peko. Njegova aroma se še posebej lepo poda v medenjake in začimbni kolač.

Javorjev sirup

Pridobivajo ga iz soka javorjevih dreves, ki morajo biti stara od 40 do 80 let. Sok vsebuje le 3 odstotke sladkorja, po 72 urah kuhanja pa dobi sirup želenih 64 odstotkov sladkorja. Temnejši je sirup, močnejšega okusa je.

Vsebuje veliko magnezija in selena. Poda se k raznim sladicam, kot so palačinke, sadne solate, sladoledi ali kuhane žitne jedi. Odličen je tudi v domačih piškotih.

Tako kot agavin sirup ima tretjino nižji glikemični indeks od belega sladkorja.

Agavin sirup

pridobivajo iz rastlin agave, starih od osem do deset let. To je eno od redkih naravnih sladil, ki v telesu deluje bazično, kar pomeni, da nas ne zakisa. Ena čajna žlica agavinega sirupa je enako sladka kot ena žlica sladkorja.

Agavin sirup lahko uporabljate enako kot običajni sladkor, tudi za pripravo biskvita. Zaradi kisline ni primeren za sladkanje mleka in mlečnih izdelkov, ker lahko povzroči sesirjenje.

Sladni ekstrakt

Na policah z zdravo prehrano najdemo tudi rižev in ječmenov slad. Pridobivajo ju z vrenjem riževih oziroma ječmenovih zrn. Ječmenov slad je odličen na kruhu, v mislijih in v sladkih narastkih. Rižev slad je bogat z vitamini B, ima blago aromo in se idealno poda v azijske jedi.

Med

Vsebuje vitamine, encime in rudnine ter ima višjo sladkost kot sladkor. Pri peki od 110 do 160 g medu nadomešča 200 g sladkorja. Predpisano količino tekočine zmanjšajte za približno 50 ml, temperaturo peke pa znižajte za približno 10 stopinj. Glede na vrsto daje med pecivu posebno aromo.

Stevia

Stevia je naravno rastlinsko sladilo, ki se ponaša z glikemičnim indeksom 0, je popolnoma brez kalorij in zato primerna tudi za diabetike. Je tudi do 300-krat slajša od sladkorja, zato moramo biti previdni pri doziranju: 1 čajna žlička stoodstotnega ekstrakta stevie nadomesti 1 skodelico sladkorja.

Stevia je odlična za pripravo krhkega testa, za peko pa je najbolj primeren čisti, stoodstotni ekstrakt stevie. Za umešano in biskvitno testo, kjer je sladkor potreben zaradi volumna, uporabite posebno stevio, ki ima dodano polnilo.

Pomanjkljivost stevie je, da ne karamelizira in ne fermentira v alkohol. Sladilo je na voljo v tekočini, prahu, tabletah ali kot posušeni lističi rastline. Pri tekočem sladilu skupno količino tekočine v receptu zmanjšajte.

Iz revije Lisa

Priporočamo: Zdravju prijazna sladila

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri