Zdravju prijazna sladila

Jagode (foto: Luka Arnuš) Luka Arnuš
31. 5. 2012

Želja po sladkem je za številne prava odvisnost. Sladkarijam se pač ni mogoče odpovedati. Bolj jemo sladko, bolj nam je všeč in bolj si želimo še več sladkega. Vendar pa škodljivi beli sladkor lahko nadomestimo tudi s sladili, ki so zdravju bolj prijazna.

Ženske, vsaj velika večina, obožujemo jedi s sladkim okusom. Tolažijo nas, kadar smo žalostne, motivirajo, ko nam upade pogum, dajejo energijo, ko nas življenjski vrtinec popolnoma izprazni.

Želja po sladkem je za številne prava odvisnost. Sladkarijam se pač ni mogoče odpovedati. Bolj jemo sladko, bolj nam je všeč in bolj si želimo še več sladkega.

Čeprav vemo, da zaradi dobrot tehtnica kaže vedno več in da nam škodujejo na vse možne načine, se pretvarjamo, da za nas to ne velja, in še naprej posegamo po njih. Slaba vest gor ali dol!

Vendar pa škodljivi beli sladkor lahko nadomestimo tudi s sladili, ki so zdravju bolj prijazna.

Muscovado sladkor

Je temno rjave barve in izrazitega okusa. Zelo dobro se poda h kavi ali čaju, pa tudi različnim sladicam iz polnozrnate moke, različnih oreškov in suhega sadja. Muscovado precej obarva sladice in jih navlaži, zato ga ne moremo uporabljati kar vse povprek. V tem sladkorju so ohranjeni številni vitamini in minerali, ki jih vsebuje sladkorni trs, in je torej bolj zdrav kot rafinirani beli sladkor, še vedno pa ne moremo reči, da je zdravju koristen.

Melasa

Je stranski produkt pri pridobivanju sladkorja. Temna in smolnato gosta tekočina je sladkega okusa in intenzivne arome in se odlično poda različnim sladicam, ki vsebujejo kakav. Bolj temna je, manj je sladka in bolj zdrava. Melasi pripisujejo številne zdravilne učinke. Telesu dovaja železo in izboljšuje kri, dviguje energijsko raven, omili težave, ki jih prinaša mena. Tudi za melaso velja, da kar v majhnih količinah zdravi, lahko v velikih količinah škoduje.

Agavin sirup

Kaj pa agavin sirup? Kadar se odločimo za organsko pridelan, presni agavin sirup, smo vsekakor dobro izbrali. Agavin sirup je nevtralnega okusa in z lahkoto nadomesti beli, rafinirani sladkor. Lahko ga uporabljajo celo diabetiki, saj ne povzroči hitrega dviga sladkorja v krvi. Deluje probiotično, izboljšuje prebavo in absorpcijo vitaminov in mineralov. Presni agavin sirup je sicer drag, vendar vreden svojega denarja.

Stevia

V zadnjem času tudi pri nas lahko kupimo stevio. To naravno sladilo brez kalorij ima dokazane zdravilne učinke, vendar je pri kuhi manj uporabno zaradi svojega zelo močnega okusa.  Če pa si kupite sadiko in posušite njene lističe, boste pozimi z njimi lahko osladili zeliščni čaj.

Življenje si lahko osladimo tudi z medom, riževim sladom, javorovim sirupom, lucumo ali yaconom, jaz pa kljub veliki ponudbi največkrat izberem agavin sirup.

Jagode z agavinim sirupom in limono

Sestavine za 4 sladkosnedneže:

  • 500 sladkih, na soncu dozorelih jagod
  • 2 jušni žlici agavinega sirupa
  • malo limoninega soka
  • malo bazilike ali mete za spremembo

Priprava:

1. Jagode operemo, osušimo, jim odstranimo peclje in jih narežemo na rezine.

2. V skledi jih prelijemo z agavinim sirupom in limoninim sokom ter dodamo nekaj dišečih lističev.

3. Vse skupaj dobro premešamo in postavimo v hladilnik za vsaj pol ure.

4. Tudi med hlajenjem večkrat premešamo, da se okusi res dobro prepojijo.

5. Poleg dišečih jagod se odlično poda tudi kepica vaniljevega sladoleda.

Katja Mrzel, pobudnica društva Zeleni ponedeljek, nutricionistka in mojstrica hranjenja za kolumno v reviji Lisa, foto: Luka Arnuš

Značke: sladila