V vsakem podjetju obstajajo strupeni sodelavci. Kaj počnejo? Predvsem pa, kako naj se prizadeta oseba zaščiti pred temi zastrupljevalci?
Danes bomo malce več razmišljali o delovnih okoljih. Pri svojem svetovalnem delu se redno soočam z zgodbami svojih strank, ki se jim dogajajo ne zgolj med domačimi zidovi, temveč se marsikateri življenjski izziv zgodi tudi na delovnem mestu, med sodelavci in sodelavkami, kjer se prav tako tkejo odnosi različnih intenzitet.
V veliki uspešni slovenski firmi se sodelavci dobro razumejo, vodstvo vlaga znatna sredstva v izobraževanja na področju sodelovanja, odnosov, razvoja mehkih veščin in timskega dela. Sodelavka od znanke je vedno poudarjeno prijazna, včasih se zdi, da preveč. Hoče potuhnjeno izvedeti, kje je bila znanka čez vikend, kaj je počela, s kom je bila, kaj se ji je dogajalo.
Sprva ji je znanka prijazno odgovarjala na poizvedujoča vprašanja, a je sčasoma ugotovila, da za njene besede in dogodivščine ve že celotni oddelek in se ji za hrbtom smeji, saj je priliznjena sodelavka izkrivljeno obnovila njene dogodivščine.
Ko je zbrala pogum in povprašala taisto vsiljivo sodelavko, zakaj je okrog govorila o njenih zasebnih zadevah, se je sodelavka delala 'bjondo' in je zanikala z narejenim nasmeškom, da to pa ja ni nič takega. No, mojo znanko je takšno širjenje njenih vikendaških trenutkov zelo prizadelo. Počutila se je izdano, umazano, zlorabljeno. In nič več ne govori nikomur, kaj se ji dogaja, ne zaupa nobenemu. S tem se je v zadnjega pol leta dodobra osamila, saj si po drugih pisarnah med seboj vse povejo. Moja znanka se še vedno počuti izigrano, ogoljufano, prevarano. Ni več zadovoljna in išče drugo službo.
V vsakem podjetju obstajajo strupeni sodelavci.
Po neki nemški raziskavi jih je približno od osem do deset odstotkov.
Kaj počnejo ti zastrupljevalci? Lažejo, spreminjajo resnico, manipulirajo, povzročajo prepire in netijo slabo voljo. Za takšne odnose obstaja že tudi izraz in sicer 'psihopatologija zaposlenih'. Nekateri zaposleni ne izbirajo sredstev in vzvodov izkrivljanje dejanskega stanja, z namenom, da bi sami napredovali in se okoristili bonitet, ki jih nudi določeno karierno napredovanje.
'Strupeni' sodelavci so tako med moško kot med žensko populacijo. Na udaru je lahko vsak sodelavec, včasih celo nadrejeni. Ne izbirajo sredstev in nimajo milosti, ko je treba sodelavca ali sodelavko potunkati v morje izmišljotin ali laži, vse z namenom, da oni pridobijo na veljavi in se s tem nadejajo napredovanja. So zviti in empatija ni njihova vrlina.
Egoizem in iskanje sredstev za doseganje zgolj njihovih ciljev sta edino, kar jih zanima. S svojim početjem med drugim povzročajo bolniške odsotnosti sodelavcev, ki jih je takšna toksična oseba vzela na muho. Absentizem pa, kot vemo, povzroča občutno škodo v podjetju, ki se meri tudi v visokih denarnih zneskih. Da ne omenjam slabe volje in negativne nastrojenosti v samem kolektivu, ki je žrtev takšne strupenjače.
Kaj storiti?
Kaj lahko prizadeta oseba, ki je prišla na merek zastrupljevalca, naredi, kako naj se zaščiti?
Menim, da je prva poteza ta, da se diplomatsko distancira od dotične strupene osebe, da ji ne razlaga o sebi, zlasti ne nobenih intimnih in zasebnih podrobnosti, ki bi jih ta zločesta oseba lahko uporabila proti njej v odnosih med drugimi sodelavci.
Bodimo s to škodoželjno osebo v povsem strokovno sodelavskih odnosih, se pravi, da se ravnamo po bontonu in pravilih vedenja v določenem poslovnem okolju in popolnoma nič več.
Ko je oseba, za katero vemo, da trosi laži in ustvarja napeto ozračje, spet na plenilskem pohodu med sodelavci, se ji postavimo v bran tako, da ne komentiramo njenih izjav, ne dajemo ji nobenih 'kosti' za glodanje ali manipulacijo, smo povsem asertivni in odločni, da ji ne dovolimo posegati v svoj poslovni in delovni delokrog, se pravi v naše delovne obveznosti.
Pri vsem tem naj poudarim, da tudi pri tovrstnem odnosu velja nenapisano pravilo, da ko se na zdrav in primeren način postavimo zase in svojo dobrobit, potem nas nihče ne more zlorabiti ali z nami manipulirati. Ker na takšen način razmišljanja in vedenja mi vemo, kdo smo in kaj je naša misija, naloga ali poslanstvo. Velja tako v zasebnem kot poslovnem okolju!
Napisala Melita Kuhar, strokovnjakinja za partnerske odnose in vzgojo otrok. Več vsebin najdete na www.lisa.si
Če bi se radi naročili na individualno svetovanje ali kaj povprašali, pogumno pišite na: info@svetovalnica.si ali pokličite na tel.št. 031 666 168. Več o zgoraj napisanem si lahko preberete tudi na www.svetovalnica.si in www.facebook.com/Svetovalnica.
Novo na Metroplay: Pogumna Slovenka, ki je sledila svojim sanjam in preplula ocean | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem