Kolagen se pogosto oglašuje z obljubami o številnih koristih na telo, raziskovalci pa so zdaj ugotavljali, kateri učinki so resnični in kaj je le zavajujoče oglaševanje.
Kolagenski dodatki so postali eden najbolj priljubljenih izdelkov v svetu dobrega počutja. Oglašujejo jih z obljubami o številnih koristih, od mladostnejše kože do močnejših sklepov in boljših športnih rezultatov. Prav zato so znanstveniki opravili doslej največji pregled raziskav na tem področju in ugotovili, da so nekatere trditve podprte z dokazi, druge pa precej manj.
Vključenih skoraj 8.000 udeležencev
Raziskavo so vodili znanstveniki z Univerze Anglia Ruskin (ARU). Opravili so, kot pravijo, prvo integrirano metaanalizo in metaregresijo, ki zajema vsa glavna zdravstvena področja, povezana z dodajanjem kolagena.
Nova študija, objavljena v reviji Aesthetic Surgery Journal Open Forum, je združila ugotovitve iz 16 sistematičnih pregledov, 113 randomiziranih kontroliranih raziskav in podatke skoraj 8.000 udeležencev z vsega sveta.
Raziskovalci so ugotovili, da lahko uživanje kolagena prinese merljive koristi za zdravje kože in pomaga pri blaženju simptomov osteoartritisa.
Analiza je pokazala, da so imeli ljudje, ki so kolagen jemali dlje časa, večje izboljšave pri navlaženosti in elastičnosti kože. Daljše uživanje kolagena je bilo povezano tudi z zmanjšanjem bolečin in okorelosti pri osebah z osteoartritisom.
Poleg učinkov na kožo in sklepe je bilo dodajanje kolagena povezano še z zmernimi izboljšavami mišične mase, mišične strukture in strukture tetiv. Po mnenju raziskovalcev te ugotovitve dodatno podpirajo možno vlogo kolagena pri zdravem staranju.
Rezultati kažejo, da lahko kolagen sčasoma pomaga ohranjati nekatere vidike mišično-skeletnega zdravja, vendar so bile koristi večinoma zmerne, ne dramatične.
Malo dokazov za boljše športne rezultate
Kljub razširjenim marketinškim trditvam, namenjenim športnikom in ljubiteljem fitnesa, pregled ni našel veliko dokazov, da kolagen izboljšuje telesno zmogljivost ali okrevanje po vadbi.
Raziskovalci niso našli pomembnih koristi pri okrevanju mišic po treningu, bolečinah v mišicah ali mehanskih lastnostih tetiv. Avtorji zato opozarjajo, da kolagena ne gre razumeti kot hitre rešitve za izboljšanje športnih rezultatov.
Mešani učinki na presnovno in ustno zdravje
Raziskovalna skupina je pregledala tudi študije, ki so proučevale učinke kolagena na ustno zdravje ter kardiometabolične kazalnike, kot so holesterol, krvni tlak in raven sladkorja v krvi. Na teh področjih so bili dokazi manj prepričljivi. Rezultati so bili mešani ali nejasni, trdnih dokazov, da kolagen pomembno izboljšuje presnovno zdravje, bolezni dlesni ali estetske rezultate v zobozdravstvu, pa je bilo malo.
Raziskovalci pozivajo k več kakovostnim študijam
»Ta študija združuje najmočnejše dosedanje dokaze o dodajanju kolagena. Kolagen ni zdravilo za vse, ima pa verodostojne koristi, če ga redno uživate nekaj časa, zlasti za kožo in osteoartritis. Naše ugotovitve kažejo jasne koristi na ključnih področjih zdravega staranja, hkrati pa razbijajo nekatere mite o njegovi uporabi. Potrebujemo več kakovostnih kliničnih raziskav, tudi takšnih, ki bodo proučevale dolgoročne zdravstvene izide, optimalno odmerjanje in razlike med viri kolagena,« je povedal Lee Smith, profesor javnega zdravja na Univerzi Anglia Ruskin (ARU) in soavtor študije.
Vir: