Verjetno ste že opazili, da vas v vsaki trgovini ob vstopu najprej pozdravita sadje in zelenjava. Naključje? Pa kaj še!
Ste se kdaj vprašali, zakaj vas v trgovini takoj ob vstopu pozdravita odsek s sadjem in zelenjavo? Čeprav se zdi naključno, je vse skrbno premišljeno. Supermarketi so zasnovani tako, da vplivajo na naše nakupovalne odločitve – od razporeditve izdelkov do postavitve polic. Namen? Da v trgovini ostanemo dlje in kupimo več.
Na družbenem omrežju TikTok je študent arhitekture Rivs Connelly razkril številne trike, s katerimi trgovci vplivajo na naše vedenje med nakupovanjem. Po njegovih besedah nič ni prepuščeno naključju – prav vsak oddelek in vsak izdelek ima svojo strateško lokacijo.
"Sadje in zelenjava sta običajno postavljena tik ob vhodu, saj želijo trgovci, da najprej posežemo po zdravih živilih. Ko kasneje v voziček dodamo še kaj nezdravega, se bomo počutili manj krive, ker smo že ‘naredili nekaj dobrega zase’," pojasnjuje Connelly.
Nasprotno pa so osnovna živila, kot sta mleko in jajca, namenoma postavljena povsem na konec trgovine. Da pridemo do njih, moramo mimo dolgih polic z nezdravimi prigrizki, sladkimi pijačami in drugimi skušnjavami, ki nas mimogrede premamijo.
Tudi otroci niso izjema pri ciljanem razporedu izdelkov. Žitarice in prigrizki, namenjeni mlajšim, so vedno postavljeni v višino otroških oči, kjer jih lažje opazijo in si jih zaželijo. Zdrave alternative pa so praviloma višje – izven dosega najmlajših.
Razporeditev trgovin pogosto spominja na labirint – in to z razlogom. Kupci se hitro počutijo izgubljene, še posebej če trgovino obiskujejo pogosto, a ne najdejo želenih izdelkov. Trgovci to počnejo namenoma, saj nas želijo spodbuditi, da raziskujemo police in med iskanjem dodamo v voziček še nekaj nenačrtovanih izdelkov.
“Ko kupci enkrat ugotovijo, kje je kaj, postanejo ti triki manj učinkoviti,” razlaga Connelly. “Zato trgovci občasno prestavljajo izdelke na nova mesta, da nas znova zmedejo in nas prisilijo, da porabimo več časa v trgovini.”
Na izhodu nas čaka še zadnja past: izdelki ob blagajni. Sladkarije, žvečilni gumi, revije in energetske pijače so postavljeni točno tam zato, da jih v zadnjem hipu, med čakanjem v vrsti, še mimogrede dodamo k nakupu. Naslednjič, ko boste šli po “samo nekaj stvari”, morda ne bo odveč malo več pazljivosti – saj trgovina že ve, kako vas prepričati, da zapravite več, kot ste nameravali.