Skrivnost lepe in zdrave kože

Skrivnost lepe in zdrave kože (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
15. 5. 2013

Telo je kot avto. Da bi pravilno delovalo, ga moram napolniti z gorivom, drugače ne gre naprej. To se seveda zdi logično. Težava je le, da pozabljamo na kakovostno gorivo. To pa je tudi skrivnost lepe kože. Ne čudežne kreme, temveč prehrana.

»Vsak si želi čarobne palice, ki bi upočasnila proces staranja in podarila koži sijaj,« pravi Rajiv Grover, eden izmed najbolj priznanih lepotnih kirurgov iz Velike Britanije in član britanskega združenja lepotnih in plastičnih kirurgov.

»Kirurgija lahko na videz povrne leta in dramatično izboljša kožo, vendar lahko želeno podobo dosežemo tudi s pravilno prehrano. Že res, da težav s kožo ni lahko odpraviti, vendar rešitev zanje tiči prav v hladilniku.«

Po Groverjevih besedah se zdijo marsikomu takšni ljudski nasveti za nego kože precej neverjetni.

»Dieta proti staranju rezultatov namreč ne bo zagotovila čez noč. Kos lososa se pač ne ponaša z mamljivimi napisi in obljubami kot lonček drage negovalne kreme.«

»Staranje lahko torej upočasnite z izbiro hrane, ki deluje protivnetno, ter z izogibanjem tisti, ki vnetje pospeši.«

Sovražniki kože so rafinirana in obdelana maščoba, alkohol, kofein in sol, saj uničujejo elastan in kolagen, koža pa je zaradi njunega upada bolj ranljiva.

1. Suha in luskinasta koža

Uravnotežena količina olja in vlage je temelj za zdravo kožo. Pa je ogromna količina kreme res rešitev za zdrav sijaj kože?

Krema vsekakor pomaga, vendar če vlaga ne prihaja tudi od znotraj, bo koža ostala suha.

Kaj jesti?

Na dan popijte liter in pol vode ter uživajte hrano, bogato z vitaminom B, kot so rjavi riž, polnozrnate testenine in kruh. Ne pozabite na vitamin A, izogibajte se predvsem kavi, alkoholnim pijačam, nasičenim maščobam in poskrbite, da boste v telo vnesli čim več zdravih maščob, ki jih najdemo predvsem v mastnih ribah.

2. Zelo občutljiva koža

»Občutljiva koža pomeni pretirano nežno kožo, ki ob izpostavljenosti vročini, mrazu ali soncu pordeči, pa tudi resnejše težave, kot so rosacea, luskavica in ekcem,« pojasnjuje znana nutricionistka Helen Heap.

Olje omega 3 preizkušeno pomiri razdraženo kožo in deluje protivnetno. Občutljiva koža, predvsem rosacea, ima več izvorov: delno je povezana z jetri, delno pa je bakterijske narave; nekateri so jo povezovali celo s pomanjkanjem želodčne kisline.

»In vse to lahko rešimo s prehrano,« pravi nutricionistka.

Kaj jesti?

Vaša prehrana naj bo čim bolj naravna in organska, saj njene sestavine ne vsebujejo dodatkov in konzervansov, kar znatno zmanjša pritiske na telo.

3. Akne

Akne so kronično vnetje spodnjih plasti kože. Topično zdravljenje naj bi sicer pomagalo, vendar je v boju proti mozoljavosti treba ukrepati na več področjih.

»Ne glede na vzrok težave je povezava s prehrano lahko ključnega pomena,« še razloži Newmanova.

Kaj jesti?

Na prvem mestu so vitamini A, E, B2, B3 in cink - torej veliko zelenolistnate zelenjave, semen, oreščkov, stročnic, polnozrnatih žitaric, mastnih rib in jajc, saj vsebujejo osnovne hranljive snovi (maščobne kisline, beljakovine, vitamine in minerale), potrebne za vzdrževanje lepe kože in ustrezne ravni hormonov. 

4. Znaki staranja

Posledica nepravilne prehrane je lahko nezmožnost pravilnega delovanja kože, zaradi česar pride do prezgodnjega staranja. Ena izmed največjih napak je prehrana z nizko vsebnostjo maščob ali celo popolno opuščanje maščob v prehrani.

Kaj jesti?

Bistvene so ribe - odličen vir temeljnih maščobnih kislin omega 3 in antioksidantov, zato pometejo s prostimi radikali, ki povzročajo gube in prezgodnje staranje kože.

Blagodejno deluje tudi olivno olje, saj vsebuje oljno kislino, ki pomaga celicam bolj učinkovito absorbirati bistvene maščobne kisline. 

Ne prezrite tudi sekundarnih rastlinskih snovi, tako imenovanih polifenolov, in vitamina C. Polifenoli ščitijo celice pred vplivi okolja in lahko celo preprečijo pretvorbo zdravih celic v rakave, vitamin C pa spodbuja tvorbe kolagena in s tem učvrščevanje kože.

Prevedli in priredili Živa M. Brecelj & Maša Zupančič

Več o tem, kaj jesti in katera živila pomagajo k lepši koži, pa si preberite v članku Lepota v hrani.