Povštertanc

26. 8. 2004

Najprej ga je izdelala vojska, ker je potrebovala zanesljivo in stabilno amfibijsko vozilo, ki bi hkrati prevažalo ”kanon futer” po vodi in zemlji. Prvi hovercrafti so bili okorni in nestabilni, potem pa je tehnologija naredila svoje. Novejša plovila z zračno blazino so hitra, močna, vzdržljiva in lahko vozijo po skoraj katerikoli podlagi, rokovanje z njimi pa je izziv posebne vrste.

Preprosta zadeva

Hovercraft je dokaj preprost: to je neke vrste čoln na zračni blazini, podobni oni, s katero se nežnejši spol in pa otroci tako radi vozijo po morju.

Pri hovercraftu je zračna blazina seveda močnejša, narejena iz gumiranega najlona in zato odporna proti raznim mehanskim neprijetnostim. Ko vozila ne uporabljamo, je zračna blazina prazna in hovercraft z dnom leži na tleh. Ko vključimo motor, se zračna blazina napihne in hovercraftovo dno se odlepi od površine. Med tlemi in robom gumijastega plašča začne uhajati zrak, zaradi česar v idealnih razmerah (recimo na ledu) celotno plovilo tudi vidno lebdi nad tlemi. Na neravnem terenu, pri zavijanju ali čem podobnem pa dno zračne blazine drsi po podlagi, kar pa hovercrafta pri vožnji niti najmanj ne ovira ali zaustavlja, saj drsi na zračnem sloju.

Srednje močan motor hovercrafta ima 50 ”konjev”, kar je enako 1000-kubičnemu avtomobilu. Tretjina moči je namenjena nenehnemu vpihavanju zraka v zračno blazino, preostala moč pa pogonu vozila, torej poganjanju večkrakega ventilatorja oziroma, strokovno rečeno, impelerja. Motor stane toliko kot polovica vsega hovercrafta, se pravi okoli dva milijona in pol, podobni pa poganjajo vodne skuterje in snežne sani. Doseže tudi do 120 km/h, pri čemer ga podlaga (trava, kamenje) sploh ne ovira, temveč je največja težava zračni upor. Ni kaj, zanimiva mašinca, s katero nas je spoznal Hovercraft moto club iz Ljubljane.

Veni, vidi, vici, posšprici

Najprej smo postali pozorni na hrup. Ja, hovercrafti so glasni, kar zaradi tako močnih motorja in velikih ventilatorjev ni čudno. Ventilator z 90 centimetrov dolgo lopa- tico vam bo še z desetih metrov napihal v oči polno trave in peska, tako da je v njihovi bližini zaščita vida kar priporočljiva. Hovercraft vam bo med vožnjo tudi nadvse ljubeče metal v obraz in prsi koščke trave, kapljice vode, skratka delce tistega okolja, po katerem se boste vozili. Zato pridite oblečeni temu primerno in pustite kravato in suknjič doma. Druge obvezne opreme ni: na morju rešilni jopič, na trdem terenu čelada, sicer pa se oblecite vremenu primerno.

Voziti hovercraft je naporno in zahtevno. Za obračanje morate namreč obrniti krmilo in hkrati prenesti svojo težo v želeno smer premika ter sočasno še bolj odpreti plin. Kar veliko zadev za en ubogi ovinek, da o obratih in naprednejših figurah ne govorimo. Poleg tega se hovercraft ne odzove ravno hitro, kar pomeni, da morate vse to izvajati vsaj kak meter pred dejanskim začetkom ovinka, sicer vas bo odneslo mimo. Če ste se ob vsem tem začeli spraševati, ali je to sploh za vas, potem verjetno sodite med tiste, ki bi radi vse prineseno na pladnju. Dejstvo je, da boste za obvladovanje hovercrafta porabili kar nekaj ur, a ko boste končno zagospodovali nad tulečo zverino, boste doživeli nekaj povsem samosvojega. Veliko ljudi je že vozilo snežne sani, vodne skuterje ali kaj podobnega, le malo pa jih obvlada hovercraft.

Varnost je prva

Kakor nam je razložil Blaž Stepišnik, predsednik Hovercraft moto cluba, je tovrstno plovilo skoraj nemogoče prevrniti, še manj pa potopiti. Zračna blazina je dvakrat prešita in razdeljena na 60 samostojnih oddelkov, kar pomeni, da jo je zelo težko predreti ali pretrgati, če pa se že to zgodi, potem uničeni oddelek takoj zapolnita sosednja in stvar deluje naprej.

Dna Blaževih hovercraftov so napolnjena s posebno poliuretansko peno, ki drži celotno plovilo na vodi tudi brez zračne blazine. Lahko se torej ustavite sredi jezera, ulovite ribo ali dve, ko pa vas čuvaj opazi, jo jadrno pobrišete z jezera po cesti v hrib. Če vas bo to novodobno plovilce resnično navdušilo, si ga lahko daste tudi narediti. Za po morju sicer potrebujete izpit za vodna plovila, za suhozemsko prevažanje pa popolnoma nič.

Pravno gledano lahko hovercraft vozite povsod tam, kjer vam je dovolil lastnik, oziroma tam, kjer to ni prepovedano. No ja, v središče Ljubljane na eno pivce vam z njim res ni treba priti. V prihodnosti pa nameravajo pri Hovercraft moto clubu izdelati poseben hovercraft s krili, ki naj bi z njimi dosegel t. i. ground effect, se pravi tako močan vzgon, da bo plovilo dobesedno letelo meter nad vodno površino. Napredku res ni videti kraja! Čas je za uživaški multipraktik, čas je za povštertanc!

Gregor Logar

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri