Potapljanje na vdih

25. 7. 2008

Raziskovanje morja, morskega dna in tudi jezer je človeka vedno pritegnilo. Vse, kar leži na morskem dnu, ter živali in rastline, ki uspevajo v tem okolju brez zraka, je zadostni razlog, da se tudi samo občasno potopimo in raziščemo svet pod vodo.

Potapljanje je zanimiv in zabaven šport. Osnova potapljanja je potapljanje na vdih, ki ga izvajamo z osnovno ABC-opremo. Ta nam omogoča hitro in učinkovito premikanje in spremljanje ter spoznavanje podvodnega sveta.

Oprema

Maska

Najlažje je podvodno gladino spremljati skozi masko, ki jo poveznemo na oči. Pritrdimo jo s trakom in tako že lahko spremljamo dogajanje pod gladino. Maska se mora dobro prilegati našemu obrazu, zato je pomembno, da jo pred nakupom pomerite.

Nadenite si masko in poizkusite vdihniti skozi nos. Če se bo maska trdno držala vašega obraza in ne bo dovoljevala vdiha, je velikost prava. Stekla morajo biti kakovostna, prav tako tesnjenje. Kupite masko iz silikona, ne iz navadne gume.

Dihalka

Če želimo nekoliko dlje spremljati dogajanje pod vodno gladino, si lahko omislimo dihalko (šnorkel), ki jo pripnemo na masko. Dihalka je cev, skozi katero dihamo in nemoteno opazujemo dogajanje pod gladino vode. Cev, ki naj ne bo predolga, ima navadno priponko, s katero jo pritrdimo na masko.

Kupiti je možno tudi takšne dihalke, ki imajo na spodnji strani ventil, skozi katerega izpihnemo vodo, ki napolni dihalko ob potopu. To je dobra pridobitev, s katero je izpihovanje vode bistveno bolj učinkovito.

Plavutke

Ker najbrž v vodi ne bomo ostali na mestu, si omislimo še plavuti, s katerimi se bomo lažje, hitreje, predvsem pa bolj učinkovito premikali, poleg tega pa nam bodo tudi dobro zaščitila stopala pred ostrimi kamni ali morskimi ježki.

Neoprenska obleka

Kadar se potapljamo dlje časa ali v hladni vodi, lahko oblečemo neoprensko obleko, ki zadržuje toploto. Takšna oblačila so lahko kratka ali dolga, enodelna ali dvodelna. Razlikujejo se tudi po kroju in predvsem debelini neoprena.

Za potapljanje na vdih ne kupujte najtanjših neoprenskih oblek, saj vas bo v njih zeblo. Debele naj bodo vsaj 5 mm. Neoprenska obleka je iz materiala, v katerem so zračni mehurčki, zato se poveča plovnost in potop je lahko zelo otežen. Zato si ponavadi nadenemo pas z utežmi, s čimer uravnavamo našo plovnost in se lažje potopimo.

Tehnika

Zajamemo zrak in se potopimo pod vodno gladino. To je najosnovnejša tehnika, ki pa jo lahko dodelamo in se tako bolj sproščeno, lažje in tudi bolj učinkovito potopimo. Nosu nam ni treba zapreti, saj ga prekriva maska. Tako čez nos ne vdihavamo niti ne izdihavamo, razen če se potapljamo v večje globine. Takrat je treba skozi nos izpihniti v masko in s tem izenačiti pritisk v maski. Stalno pa moramo pihati v nos, ki ga stisnemo s prsti, da izenačimo pritisk v ušesih, sicer nas bodo močno bolela, poškodujemo pa lahko tudi bobnič.

Dihamo torej skozi usta, ki tesno oprijemajo dihalko. Ker jih zapreti ne moremo, ob potopu s pritiskom zraka zapremo dostop vodi, da ne vdre v usta. Pred resnim potopom se je treba zbrati in pripraviti. Narediti moramo nekaj temeljitih izdihov in vdihov (nadihavanje), saj le tako omogočimo izmenjavo zraka in vnos zadostne količine kisika.

Nadihavanje je zelo pomembna faza, ne smemo pa pretiravati, saj lahko postanemo omotični in posledični izgubimo občutek za pravočasno vrnitev na gladino. Po nadihavanju sledi enkratni globok vdih in potopitev v globino. Potopitev izvedemo tako, da se iz vodoravnega položaja v pasu prelomimo in potopimo sprednji del telesa (vertikalni potop).

Noge takrat za kratek čas pogledajo iz vode. Tako se poveča pritisk in 'teža', zato se lažje potopimo. Ko dosežemo želeno točko, se počasi obrnemo navzgor in z obračanjem telesa spremljamo celotno okolico. Izplavanje na vodno gladino mora biti kontrolirano, ena roka je vzročena, vrtimo se okoli lastne osi in pozorno spremljamo dogajanje na vodni gladini. Potop lahko ponovimo, pri tem pa si vzemimo nekaj časa, da se umirimo in ponovno pripravimo. Globlji potopi pa naj si ne sledijo drug za drugim. Vmes naredite kratek premor ali kakšen manj globok potop.

Nevarnosti

Nevarnosti je pri potapljanju veliko. Ker je pri tej aktivnosti lahko ogroženo tudi naše življenje, moramo temu delu posvetiti dovolj pozornosti. Najhujša nevarnost je hipoksija – nezavest, ki se navadno pojavi tik pod gladino vode. To stanje se pojavi, če smo predolgo pod vodno gladino brez vdiha zraka.

V možgane tako ne pride zadosti kisika in nezavest se pojavi brez opozorila. Zato je zelo pomembno, da pravilno odmerite čas potopa. Vedno pa sta za resni potop potrebna dva potapljača. Prvi je tisti, ki se potopi, drugi pa je njegov partner, ki spremlja in pazi na morebitne nevarnosti.

Napotki za varno potapljanje na vdih:

  • Naučite se pravilne tehnike.
  • Potapljajte se v paru!
  • Za začetek izbirajte majhne globine.
  • Pazite, da pod vodo ne ostanete predolgo.
  • Ko ste na odprtem morju ali sredi jezera, uporabljajte signalno bojo, ki opozarja čolne in barke na potapljača.
  • Kupite dobro opremo in jo skrbno čistite.
  • Pazite na ostre robove skal in čeri pod vodo.
  • Ne uničujte podvodnega sveta.
  • Pazite, da se ne podhladite.
  • Potapljanje ni priporočljivo, če ste prehlajeni. Takrat bo namreč težje izenačevati pritisk in lahko poškodujete bobnič.
  • Na potop ne smete iti takoj po tem, ko ste zaužili večji obrok.
  • Alkohol je strogo prepovedan zaradi varnosti in razsodnega ravnanja. Tudi sicer ni priporočljivo, da pred potapljanjem zaužijete veliko količino pijače.

  • Ne pozabite tudi na dobro psihično počutje, preden izvedete potop.

Mateja Čelan