Kofein v športu

Kofein v športu (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
22. 1. 2013

Kofein zagotovo sodi med najpogosteje uporabljena poživila in o vplivu kofeina na športne dosežke je bilo opravljenih kar nekaj raziskav.

Namesto skodelice kave posezite po gvarani

Presenečeni boste nad njenim učinkom.

Po legendi amazonskega plemena Sateré-Maué naj bi gvarana (lat. Paullinia cupana) nastala po tem, ko je lokalno nečimrno božanstvo ubilo njihovega ljubljenega vaškega otroka. Da bi vaščanom nudilo uteho v žalosti, je zato drugo, prijaznejše božanstvo v gozdu posadilo v zemljo njegovo levo oko in iz njega so zrasle vse divje vrste gvarane. Iz desnega očesa, zakopanega v vasi, pa se je razvila domača gvarana.

Eliksir mladosti, kot pravijo nekateri napitku iz gvarane, poleg poživljajočega kofeina (tega je v gvarani vsaj dvakrat toliko kot v kavnih zrnih) vsebuje še manjše količine močnega stimulanta teofilina. Obe sestavini pomagata do izboljšane miselne budnosti in življenjske moči, gvarana pa učinkovito preganja tudi utrujenost, zaspanost, migrene in zaprtje.

Gvarana v športu in za boljšo koncentracijo

Delovanje gvarane bodo hitro opazili predvsem tisti, ki se redno ukvarjajo s športom. Njena priljubljenost je velika prav zaradi povečane vzdržljivosti med treningom.

S količino zaužite gvarane vseeno ne kaže pretiravati, saj so med posledicami predoziranja lahko povečan krvni tlak, razdražljivost, nespečnost in živčnost.

V primeru zmernega uživanja pa vam bo koristila pri izboljšanju koncentracije, zato jo priporočajo študentom in dijakom v času intenzivnega učenja ter zaposlenim na delovnih mestih, ki od vas zahtevajo nenehno pozornost in aktivnost (primer: vozniki, menedžerji).

Komercialna raba gvarane

Gvarana si je pot v Evropo začela utirati v osemdesetih letih prejšnjega stoletja (čeprav je zahodni civilizaciji znana že od 17. stoletja), sprva kot poživilo, v Braziliji pa je popularnejša celo od kokakole.

Na našem trgu boste našli kar nekaj energijskih napitkov in prehranskih dodatkov, ki vsebujejo izvleček gvarane. Ti so največkrat v obliki kapsul, priporočen dnevni odmerek pa je eno do dve kapsuli na dan z jedjo.

Gvarana tudi proti – celulitu

V zadnjem času se gvarana prebija tudi na drugih področjih. Postala je namreč pravo odkritje v boju proti celulitu.

Poživljajoča rastlina pospešuje kapilarno in limfno mikrocirkulacijo, s tem pa vzpostavlja ravnotežje med dotokom kisika in učinkovitim odvajanjem odvečnih, odpadnih snovi iz telesa.

Poleg tega preprečuje prepustnost kapilarnih sten, pospešuje proizvodnjo kolagena in raztaplja maščobe. Svojo pot si je zato utrla v gele za prhanje in vse kakovostnejše proticelulitne kreme.

Tveganja in stranski učinki

Ljudje, ki so preobčutljivi za kofein ali ksantin, imajo težave s srcem, so sladkorni bolniki, trpijo za zvišanim krvnim tlakom, epilepsijo, preganjavico, nespečnostjo ali imajo katero izmed bolezni ledvic, naj bi gvarano uživali izključno pod nadzorom osebnega zdravnika.

Gvarane tudi ne uživajte, če jemljete preparate z efedro, po kateri radi posegajo športniki, saj jim hiter pospešek energije med treningom lahko poveča moč tudi za deset odstotkov. Resni stranski učinki, kot so kap, krvavitve, miokardialna infarkcija ali celo nenadna smrt, so tesno povezani z nenadnim dvigom srčnega utripa, krvnega tlaka in potencialno škodljivimi spremembami ravni glukoze in kalija v telesu.

Nevarno jo je jemati tudi v kombinaciji z aspirinom in drugimi antikoagulanti, saj je povečano tveganje za krvavitev.

Priporočljivo je, da se napitkom z gvarano izogibajo ženske tako v nosečnosti kot v času dojenja, saj je največkrat nemogoče natančno ugotoviti, koliko kofeina je v določenem napitku.

Če se gvarani le ne morete upreti, bodite pozorni vsaj na opozorilne znake, kot so anomalično bitje srca, težave z uriniranjem, bruhanje in trebušni krči. V tem primeru nemudoma poiščite zdravniško pomoč.