Spomladanska depresija: kako jo prepoznati in s čim si pomagati?

Spomladanska depresija: kako jo prepoznati in s čim si pomagati? (foto: Profimedia) Profimedia
9. 4. 2022

Spomladanska depresija nastopi v trenutnem obdobju, ko se pričnejo toplejši in daljši dnevi. Preverite, zakaj do nje pride, kako jo prepoznati in s čim si pomagati.

Sezonska depresija, ki jo imenujemo tudi sezonska afektivna motnja (SAM), vključuje simptome, ki pridejo in izginejo skladno s spremembo letnih časov. Najpogosteje se simptomi pričnejo jeseni ali pozimi, vse več pa je tudi primerov spomladanske depresije, ki nastopi v trenutnem obdobju. Kljub temu, da se narava prebuja, se pri nekaterih ljudeh pojavijo občutki depresije iz takšnih in drugačnih razlogov.

Zakaj do pojava pride?

Ker je pojav manj pogost, strokovnjaki niso še točno ocenili, kaj ga povzroča. Zaenkrat menijo, da je potencialnih vzrokov več: 

  • Več dnevne svetlobe in toplote: naenkrat pride do daljših dni, sploh ob premiku ure. Ob tem telo potrebuje nekaj časa, da se na spremembo navadi.  Če slabo prenašate vročino, lahko toplejši dnevi prinesejo nelagodje. Ekstremna svetlost in vročina lahko povzročita občutek šibkosti in pomanjkanje motivacije ter posledično nemir in razdražljivost. Povečanje sončne svetlobe lahko tudi moti biološke ritme in cikel spanja-budnosti, zaradi česar je težje dobiti količino spanja, ki jo potrebujete za optimalno zdravje in dobro počutje.
  • Neravnovesje hormonov: možgani prozvajajo številne hormone, ki pomagajo uravnavati razpoloženje, čustva in druge pomembne procese. Toda preveč ali premalo teh hormonov lahko moti tipično delovanje in igra vlogo pri razvoju depresije. Ob spremembah v letnem času se spreminja tudi nivo hormonov, zato lahko s pomladjo nastopi tudi neravnovesje in posledično depresija.
  • Alergije: imate sezonske alergije? Občutljivost na cvetni prah lahko prispeva k spremembam v vašem razpoloženju, vključno z občutki depresije. 
  • Spol: ženske se pogosteje srečujejo s sezonsko depresijo, a imajo moški navadno hujše simptome.
  • Sprememba v urniku: če imate službo, ki se spreminja z letnimi časi (npr. spomladi delate več ali manj, kakor sicer), lahko tudi povišan stres ali pomanjkanje strukture privedeta do depresivnih občutkov.

Kako prepoznati spomladansko depresijo?

Spomladanska depresija se kaže s številnimi znaki, ki so podobni običajni depresiji. Kakor pri slednji, pa se tudi v primeru sezonske depresije simptomi ne bodo pojavili pri vseh ljudeh na enak način.

Ko se dnevi daljšajo in je v okolici že pomladno vzdušje, boste morda opazili:

  • splošno slabo razpoloženje;
  • nenadni in nepojasnjeni vztrajni občutki žalosti;
  • manj ali nič zanimanja za vaše običajne dejavnosti;
  • težave pri iskanju motivacije za vašo redno dnevno rutino;
  • spremembe v energiji;
  • nespečnost in druge težave s spanjem;
  • težave s koncentracijo;
  • pomanjkanje apetita ali izguba teže;
  • nenavadna vznemirjenost ali razdražljivost;
  • občutki jeze ali agresije;
  • misli o smrti, umiranju ali samomoru.

Kako si lahko pomagate?

Ni vam treba čakati, da se vaše stanje izboljša samo od sebe oziroma da letni čas mine. Pomagate si lahko takoj.

Tukaj je nekaj trikov, ki vam bodo v pomoč:

  • Odpravljajte se spati in zbujajte se ob vedno enaki uri;
  • Če vas vročina moti, se zadržujte v hladnejših prostorih;
  • Dnevno popijte dovolj tekočine;
  • Poskrbite, da ste telesno aktivni;
  • Poiščite dejavnosti, s katerimi lahko izražate svoje občutke, denimo pisanje dnevnika ali slikanje;
  • Zaupajte svoje občutke komu od bližnjih;
  • Postavite si dnevno rutino in se jo poskusite držati;
  • Poskrbite za zdravo in uravnoteženo prehrano.

V kolikor opazite, da se vaše stanje ne izboljšuje oziroma, da se celo slabša, obiščite strokovnjaka, ki vam bo znal ustrezno pomagati.

Povzeto po healthline.com