Visok holesterol? Nikar ne jejte teh živil, ki hkrati tudi redijo! (+ seznam živil, ki nižajo holesterol)

Visok holesterol? Nikar ne jejte teh živil, ki hkrati tudi redijo! (+ seznam živil, ki nižajo holesterol) (foto: Profimedia) Profimedia
23. 10. 2022

Imate težave s holesterolom? Veliko lahko naredite s hrano, če znate pravilno izbrati živila. 

Pri povišanem holesterolu je nekaj dejavnikov, na katere nimate vpliva: to sta genetika in starost. Vendar je prav tako pomemben življenjski slog, saj z njim lahko uravnate holesterol ali ga potisnete čez mejo. 

Hrana je poleg gibanja velik dejavnik, ko gre za holesterol, in če ste bili pri zdravniku, vas je verjetno na to opozoril. Najprej poglejmo, čemu bi se morali izogibati: 

Ocvrta hrana

Če boste redno jedli ocvrto hrano, ne boste kopičili samo kalorij, ampak tudi zvišali meje "slabega" holesterola. Ocvrta hrana ima veliko transmaščob, ki škodijo zdravju srca. Veliko bolje je, da isto hrano pripravite v pečici ali na žaru, saj bo tako bolj zdrava, vaše kosilo pa zato bolj "fit". Tako boste poleg holesterola uravnavali tudi svojo težo. 

Pekovski izdelki

Ne boste naredili veliko škode, če si tu in tam privoščite kaj majhnega s pekarne, če pa se tam vsak dan ustavite na zajtrku ali malici, potem to postane težava za zdravje. Sčasoma se bo raven holesterola zvišala. 

To se zgodi predvsem zaradi maščob in rafiniranih ogljikovih hidratov, ki jih vsebujejo pekovski izdelki. V krvi se zviša raven trigliceridov, kar povzroči vnetje, vi pa imate več možnosti za težave z arterijami in holesterolom. 

Predelano rdeče meso

Če morate paziti na raven holesterola v krvi, potem bodite previdni pri uživanju klobas, salam, slanine in podobnih izdelkov, ki vsebujejo nasičene maščobe in natrij. Redno uživanje omenjenih izdelkov vam lahko nakoplje tudi druge zdravstvene težave, npr. s srcem ali povečanje teže. 

Torej, ko si želite privoščiti katero od salam, to lahko naredite, a ne vsak dan in nikakor večkrat dnevno. Bodite zmerni. 

Sedaj pa poglejmo, katera živila uravnavajo holesterol v krvi: 

Profimedia
Temno obarvano sadje

Ciljamo na borovnice, češnje, robide, rdeče grozdje in podobno sadje. Te sadeži vsebujejo antocianine, ki spodbudijo raven dobrega HDL holesterola in hkrati znižujejo raven slabega LDL holesterola. To se zgodi zaradi zmanjšanja aktivnosti tipa beljakovine, ki spremeni HDL holesterol v LDL. 

Ovseni kosmiči

Ovseni kosmiči, ki si jih občasno privoščite za zajtrk, vsebujejo topno vlaknino beta glukan, ki absorbira LDL holesterol in ga odvede iz telesa, prav tako znižuje proizvodnjo trigliceridov. 

Kaj pravite na ovsene kosmiče z borovnicami?

Eno jabolko na dan ...

... lahko prežene slab holesterol stran. Ni še čisto jasno, zakaj imajo jabolka ob rednem uživanju takšen učinek, menijo pa, da je posledica antioksidantov in vlaknin v jabolku.

Pest oreščkov

Posebej dobre naj bi bile pistacije in orehi. Oreščki vsebujejo nenasičene maščobne kisline, ki pomagajo zniževati raven slabega holesterola v krvi.