Imate kdaj pred spanjem občutek, da padate? To pomeni ...

Imate kdaj pred spanjem občutek, da padate? To pomeni ... (foto: Profimedia) Profimedia
18. 1. 2023

Veliko ljudi poroča o tem, da imajo tik pred spancem občutek, da padajo, kar jih prebudi in nekatere prestraši. Ste že doživeli kaj takšnega?

Je padec povezan s sanjami ali s čim drugim? Če se vam je to že zgodilo, veste, kako lahko v trenutku poviša raven adrenalina in vas prebudi. To se zgodi tik preden zaspite. Je nevarno? 

Poglejmo, kaj se pravzaprav zgodi, ko imate občutek, da padate: 

Najprej naj povemo, da pojav ni nevaren (razen če ležite na robu postelje in dejansko padete). Gre za nenadno krčenje mišic ali hipnični sunek, ki ga doživi telo tudi takrat, ko smo prestrašeni ali se nenadno odzovemo na situacijo. 

Raziskovalci si še niso enotni, zakaj naj bi se to sploh dogajalo, vendar imajo nekaj teorij: 

V eni od teroij predvidevajo, da občasno med spanjem pride do okvare med živci v retikularnem možganskem deblu, na kar se telo odzove s hipničnim sunkom, poročajo pri Sleep Foundation. Sunki so lahko tudi odziv telesa na sanje, pa pravijo pri IndexHR.

Poglejmo na primeru: Pred spanjem se vaše mišice popolnoma sprostijo, kar je običajno in se zgodi vsako noč. Vaši možgani pa začnejo zmotno domnevati, da v resnici padate, zato začnejo krčiti mišice. 

Strokovnjaki za spanje menijo, da lahko možnosti za občutek padanja povečate sami z naslednjimi stvarmi: 
  • prekomerno uživanje kofeina,
  • uživanje poživil,
  • intenzivna vadba pred spanjem,
  • čustveni stres in
  • pomanjkanje spanja.
Tu je še nekaj napotkov, ki jih je vredno upoštevati za boljši spanec: 
  • Namesto druge ali tretje skodelice kave spijte drugo pijačo, ki ne vsebuje kofeina. Večerja naj bo lahka in naj ne vsebuje sladkarij.

  • Potrebujete sproščujoče aktivnosti, ki bodo sprostile um - ta je pogost krivec za nespečnost.

  • Če že imate nekakšno vadbeno rutino, poskusite povečati čas ali intenzivnost (ob upoštevanju svoje fizične pripravljenosti). Če se ne gibate, začnite s sprehodi. 

  • Zvečer se izognite elektronskim napravam iin razmišljanju o službenih stvareh. 

  • Na okna obesite temne zavese ali si omislite rulete, s katerimi boste lahko zatemnili prostor.

  • Pred spanjem prostor dobro prezračite in poskrbite za temperaturo (ob malce nižji temperaturi bolje spimo). 

Preverite tudi, kaj povzroča spalno paralizo in zakaj ste po popoldanskem počitku še bolj zaspani in okorni?