Vloga fitnesa pri preventivi pred osteoporozo

23. 3. 2009

V odrasli dobi sta ob normalnih obremenitvah graditev in razgradnja kosti uravnovešena. S staranjem pa pride do postopne izgube organskih (kolagen) in anorganskih snovi (kalcij) v kosteh. Starostna osteoporoza je bolezen, kjer zaradi drastičnega zmanjšanja kolagena in kostne maes kosti izgubijo svojo prožnost in postanejo lomljive. Kako vplivati preventivno na izgubo kostne gostote?

Kostno gostoto lahko s športom in ustrezno vadbo moči spodbudimo. Kost je živ organ, ki v primeru nezadostnih gravitacijskih obremenitev postopoma zakrni. Primer: bivanje v vesolju povzroča demineralizacijo kosti, ker je skeletni sistem v območju breztežnosti popolnoma razbremenjen.

Dvigovalcem uteži se kost odebeli pri delih, ki prenašajo telesno težo (ledveni del hrbtenice, stegnenica). Obremenitve na kost (napetost, strižna sila, torzija, upogib) povzročajo t. i. piezo-električni efekt - to so potenciali, ki nastanejo, ko kolagenska vlakna ob obremenitvi kosti drsijo (relativno) ena proti drugi.

Piezo-električni efekt vpliva na aktiviranje specialnih celic (osteoblasti), ki izgrajujejo novo kostnino. Ustrezen trening moči odebeli notranji del, teki in skoki pa odebelijo zunanji del kosti. Najbolj učinkovite so vaje, kjer je vključeno celo telo (dvigi, potegi, potisk s prsi). Pomembno je vedeti, da normalni napori in pravilni gibi v sklepih (fitnes vadba, šport, gibanje) ugodno vplivajo na ohranjanje kostne mase.

Kostno maso je potrebno zgraditi v mladosti, ker se v starosti tega ne more nikoli več optimalno nadomestiti. Abosrbcija kalcija se v starosti drastično poslabša. Velja princip, da se do 30. leta delajo zaloge kostne mase (kalcij), potem pa se na starost živi od teh zalog.

Po 50. letu prihaja do vedno hitrejšega padca kostne mase, ki pa se lahko zaustavi z nekaterimi dejavniki, kot so: redno gibanje, prilagojene gimnastične vaje, ustrezna prehrana (kalcij, vitamin D), prenehanje kajenja in pretiranega uživanja alkohola in jemanje nekaterih zdravil, npr. umetni hormon estrogen (za ženske po menopavzi).

Pred pričetkom programa vadbe (za starejše) se je potrebno posvetovati z osebnim zdravnikom, ki naj ugotovi zdravstveno stanje in možne kontraindikacije za vadbo. Pozanimajte se za zdravniški pregled gostote kosti. To je edini način za ocenitev tveganja osteoporoze. Redna fitnes vadba ima pozitiven vpliv pri preventivi pred osteoporozo.

Robert Pal

Preberite tudi Osteoporoza - tiha bolezen krhkih kosti.

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri