Kaj se zgodi, če si vsak dan privoščite nekaj datljev (in kdaj jih sploh ni dobro jesti)

Kaj se zgodi, če si vsak dan privoščite nekaj datljev (in kdaj jih sploh ni dobro jesti) (foto: Profimedia) Profimedia
2. 3. 2022

Datlji so več kot le prigrizek – toda kaj natančno se zgodi, če si ta sad dateljnove palme privoščimo vsak dan? Je priporočljivo? Rakrivamo v nadaljevanju.

Datlji so zdravi, vendar je to sad, ki je zaradi visoke vsebnosti sladkorja prava energijska bombica. Kar seveda ni nujno slabo. Datlji so tudi dober vir drugih hranil, ki jih potrebuje naše telo. Med njimi so:

  • železo,
  • vitamin B
  • vitamin C
  • kalij
  • magnezij
  • kalcij.  

Že trije dalji na dan imajo lahko veliko pozitivnih učinkov na telo.

V nadaljevanju razkrivamo, kaj se zgodi, če si nekaj datljev privoščite vsak dan.
Profimedia

1. Datlji pospešijo prebavo

Datlji vsebujejo veliko balastnih snovi ali vlaknin in kot je znano te med drugim poskrbijo za hitro prebavo. Medtem ko lahko nekaterim pomagajo urediti prebavo, se lahko drugi srečajo z neprijetnimi stranskimi učinki – vsekakor je to dobro imeti v mislih.

2. Imajo pozitiven učinek na kožo

Sad vsebuje veliko vitamina A. Vitamin A je pomemben, hormonu podoben rastni faktor za epitelije (povrhnjica) in druge celice. Je pa vitamin A tudi antioksidativno aktiven in zato pomemben za vzdrževanje zdravja kože.

3. Poskrbijo za več energije

Datlji veljajo zaradi visoke vsebnosti sladkorja za dober vir energije. Na to lastnost sadja se ljudje zanašajo že več kot 4000 let.

4. Datlji krepijo imunski sistem

Ker datlji vsebujejo veliko vitaminov, kot so vitamini A, B in vitamin K, je ta mali sadež pravi spodbujevalec imunskega sistema. Poleg tega tudi magnezij, kalij in železo krepijo imunski sistem.

5. Pomagajo bolje spati

Datlji vsebujejo aminokisline, ki so nujne za tvorbo za tvorbo melatonina, hormona spanja.  

6. Lahko znižajo tveganje za različne bolezni

Kot so bolezni srca in nekatere oblike rakavih obolenj.

Ker vsebujejo veliko vlaknin, pomagajo uravnavati raven holesterola in posledično ščitijo zdravje srca. Vsebujejo tudi močne antioksidante. Uživanje živil, ki so bogat vir antioksidantov je povezano z zmanjšanim tveganjem za kronične bolezni in tudi nekatera rakava obolenja.

Pri čemer je potrebno upoštevati življenjski stil na sploh – kajti datelj ali dva na dan ne moreta izničiti drugih "neumnosti", ki jih morda počnemo čez dan.

Razlika med suhimi in svežimi datlji

Ko pomislite na datlje, verjetno najprej pomislite na suhe.

Posušeni datlji vsebujejo manj vode, zato so njihove hranilne snovi bolj koncentrirane. Vsebujejo več ogljikovih hidratov, proteinov in balastnih snovi kot sveži in so zato idealen prigrizek, zlasti, ko potrebujemo malce dodatne energije. Še posebej koristno je za športnike.

Imajo pa zato posušeni datlji tudi višjo energijsko vrednost!

  • 100 g suhih datljev nanese približno 1160 kJ (277 kCal), medtem ko imajo lahko sveži datlji za priližno polovico nižjo energijsko vrednost.
Običajno si privoščimo suhe datlje. Ti so priročen in predvsem slasten prigrizek, zato lahko hitro pojemo preveč datljev. Posledično zaužijemo preveč sladkorja, vlaknin in poveča se dnevni energijski vnos.

Zato pazite, da si datlje vedno privoščite v zmernih količinah.

Kdaj se je datljem bolje izogniti in kdo vse bi se jim moral izogniti

Profimedia
  • Če imate sindrom razdražljivega črevesa,
  • po večjem obroku,
  • če imate alergije (čeprav je zelo redko, vendar so lahko nekateri ljudje občutljivi),
  • če so prisotne prebavne težave (driska, krči …),
  • če je že prisotna zaskrbljujoča raven krvnega sladkorja,
  • če poskušate izgubiti težo (le dva datlja vsebujeta 556 kJ (133 kCal)! Kar samo po sebi ni problem, še posebej, če se tudi redno gibate. Vendar ko seštejemo prepostale obroke  in prigrizke v dnevu, se številka hitro poveča).
  • k temu ne smemo prišteti preostalih obrokov v dnevu – kar lahko številke hitro spremeni.
Uporabljeni viri:
www.researchgate.net
Dried Fruit Intake and Cancer: A Systematic Review of Observational Studies
Healthline.com