Kako zdravo je v resnici kokosovo mleko?

Kako zdravo je v resnici kokosovo mleko? (foto: Profimedia) Profimedia
16. 12. 2019

Včeraj smo ga še vsi obsesivno vključevali v prehrano, danes se sprašujemo o resničnih dobrodejnih učinkih. Kaj pravijo nutricionisti in raziskave – kako zdravo je v resnici kokosovo mleko?

Preverimo torej …
  1. Kaj kokosovo mleko pravzaprav je oz. kako ga pridobivamo,
  2. uporabljamo,
  3. kakšne so njegove hranljive vrednosti,
  4. katero sploh kupiti in
  5. na koncu pa še nekaj besed o tem, kako zdravo je v resnici.

1. Kako pridobivamo kokosovo mleko?

Kokosovega mleka ne smemo mešati s kokosovo vodo!

Profimedia

Kokosova voda je tekočina, ki se nahaja v notranjosti mladega zelenga kokosa, kokosovo mleko se pridobiva iz njegovega belega mesa.

Za pridobivanje gostega mleka proizvajalci narežejo meso zrelih kokosov, nato ga stisnejo skozi gazo, da se izloči tekočina.

Redko kokosovo mleko se pridobiva iz stisnjenega kokosovega mesa, ki je ostalo v gazi – to meso zmešajo s toplo vodo, nato pa ga še enkrat stisnejo skozi gazo. Nastala tekočina je tako precej redkejša.

2. Obstajata dva načina uživanja kokosovega mleka

Kot pijača: navadno vsebuje vodo in kokosovo kremo. Mnogi proizvajalci mu dodajajo različne ojačevalce okusa, vitamine in sredstva za zgostitev.

Za kuho: sestavljen je iz kokosa in vode, običajno je gostejši od tistega za pitje, kar pomeni, da ima tudi večjo vsebnost maščob. Odličen je za pripravo tajskih in južno-indijskih karijev.

Kokosovo mleko sicer ni težko vnesti v prehrano. Kot že omenjeno, pri azijskih jedeh kokosovo mleko predstavlja nepogrešljivo sestavino. 

Uporabljamo ga lahko tudi za pripravo naslednjih jedi:
  • žitni kosmiči,
  • ovseni kosmiči,
  • smutiji,
  • juhe (kot jušna osnova pri katerikoli kremni juhi),
  • piščanec s karijem
Profimedia

3. Hranljive vrednosti kokosovega mleka

Kokosovo mleko vsebuje visoko raven nasičenih maščob, zato je njeova energijska vrednost visoka. Vsebuje pa tudi vitamine in minerale.

Vendar so hranljive vrednosti odvisne od posameznega izdelka – več o tem pod naslovom: Kakšno vrsto kokosovega mleka moram kupiti?

Hranljiva vrednost skodelice kokosovega mleka iz pločevinke je lahko naslednja:

  • kJ: 1863.13 (445 kalorij)
  • voda: 164,71 g
  • beljakovine: 4,57 g
  • maščoba: 48,21 g
  • ogljikovi hidrati: 6,35 g
  • kalcij: 41 mg
  • kalij: 497 mg
  • magnezij: 104 mg
  • železo: 7,46 mg
  • vitamin C: 2,30 mg

Proizvajalci ga pogosto okrepijo še z vitamini A, B12 in D2.

4. Kakšno vrsto kokosovega mleka kupiti?

Kokosovo mleko danes najdemo v skorajda vseh trgovinah z živili, vendar se produkti precej razlikujejo med seboj – glede na energijsko vrednost, vsebnost maščob in drugih dodatkov.

Določene vrste vsebujejo več maščobe in imajo znatno višjo energijsko vrednost, odvisno od tega, kako so proizvajalci vmešali mleko in koliko vode so dodali.

Vedeti je treba tudi, da je ...

  • Kokosovo mleko v pločevinki ponavadi gosto in kremasto, bolj bogato z maščobami.
  • Pijače iz kokosovega mleka pa so ponavadi redkejše in bolj spominjajo na mleko živalskega izvora.

Pri določenih znamkah bodite pozorni tudi na dodan sladkor, zato preverite etiketo na embalaži!

Splošno pravilo:

Kupite kokosovo mleko, ki vsebuje zelo malo sestavin. Predvsem pa bodite pozorni na dodan sladkor, konzervanse in umetna sredstva za zgoščevanje.

Profimedia

5. Je torej kokosovo mleko zdravo ali …

Dietetičarka Julieanna Hever, avtorica knjige The Vegiterranean diet, pravi, da kokosovo mleko ni tako nedolžno, kot izgleda. »Če ga primerjamo z mandljevim, sploh ni tako hranljivo in zdravo!« pravi. Opozorilo gre predvsem na račun maščob, zato svetuje: »Ne uživajte ga vsak dan samo zato, ker je popularno. Uporabljajte ga sem in tja – kot priboljšek.«

Tudi Victoria Taylor, glavna dietetičarka pri društvu za zdravje srca v Veliki Britaniji, opozarja na zelo visok odstotek maščobe.

Na drugi strani stojijo raziskave, ki potrjujejo, da je kokosovo mleko dobrodejno za naše zdravje.

V eni od raziskav so denimo raziskali vpliv maščob kokosovega mleka na koncentracijo lipidov v serumu. V raziskavi je sodelovalo šestdeset prostovoljcev, starih med 18 in 57 let.

Ti so pet dni v tednu, skupaj 8 tednov, jedli ovseno kašo s kokosovim mlekom. Nato so obdobje prekinili za dva tedna, sledilo je obdobje osmih tednov, v času katerega so jedli kašo s sojinim mlekom.

Rezultat: raven LDL je v času uživanja kokosovega mleka upadla, raven HDL pa narasla.

Raziskovalci so zaključili, da maščoba v kokosovem mleku nima škodljivega vpliva. Sojino mleko pa bo koristilo le tistim, pri katerih so že izhodiščne ravni LDL povišane.

Kaj zdaj?

Dejstvo.  

Če boste kokosovo mleko uživali v zmernih količinah, bo to pozitivno vplivalo na vaše zdravje, prekomerno uživanje pa lahko prinese tudi težave. Tako torej kot to velja za katerokoli drugo živilo.

Ali kot pravi dietetičarka Julieanna Hever: »Ne uživajte ga vsak dan samo zato, ker je popularno.«

Viri:  www.ncbi.nlm.nih.gov, Women's health, www.bhf.org.uk, www.medicalnewstoday.com

Preverite še:

Ali pa: Kaj bi se zgodilo, če bi kavo zamenjali za čaj 

profimedia

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri