Kako vaše misli vplivajo na učinkovitost vašega teka

Kako vaše misli vplivajo na učinkovitost vašega teka (foto: Profimedia) Profimedia
10. 3. 2016

Študija se morda zdi preprosta in malce smešna, a ima pomembno sporočilo.

Pozitivne povratne informacije pripeljejo do izboljšanja energijsko optimalnega teka.

Raziskovalci iz centra UNLV so pod drobnogled vzeli 20 izkušenih tekačev, jih razdelili v dve skupini in merili njihov energijsko optimalen tek po 20 minut ob hitrosti pri 75 % VO2 max.

Ena skupina je bila pri tem deležna pozitivnih (a povsem izmišljenih) povratnih informacij o njihovem teku, in sicer na vsaki 2 minuti po začetnih 10 minutah teka.

Primer:

  • »Super vam gre. Vaša poraba kisika je v zgornjih 10 procentih glede na vašo starost in spol.«
  • »Zelo sproščeni ste videti. Zelo učinkovit tekač ste.«
Rezultat:

Med vsemi 10 minutami pozitivnih povratnih informacij je njihova poraba kisika počasi, a vztrajno upadala, kar pomeni, da so tekli vse bolj učinkovito. Po drugi strani pa druga, kontrolna skupina ni popustila; čeprav so postajali rahlo manj učinkoviti, ko so postali utrujeni.

Kljub temu statistični podatki kažejo na to, da kontrolna skupina pri VO2 ni kazala nobenih sprememb, medtem ko se je pri pozitivnih povratnih informacijah zgodil pomemben padec pri VO2.

Na prvi pogled se zdi nesmiselno. Če ljudem rečeš, da 'tečejo učinkovito', to pomeni, da bodo tudi v resnici tekli bolj učinkovito?!

Avtorji študije so se zelo potrudili, da so rezultate predstavili tudi znotraj širšega konteksta raziskave, pri čemer so prikazali, da se motorična uspešnost in učenje lahko izboljšata, če posamezniki dobijo pozitivne povratne informacije o svoji dejanski ali pričakovani uspešnosti. V obratnem primeru pa negativne povratne informacije pri ljudeh povzročijo, da se odrežejo slabše.

Da negativne povratne informacije lahko poslabšajo človekovo učinkovitost, ni težko verjeti. Informacije o tem, da uspešnost ni ravno popolna ali pa celo negotovost glede uspešnosti (glede na ostale) zaradi pomanjkanja informacij, namreč sprožijo samoregulatorni procesi, ki uravnavajo misli in afektivne odzive.

Z drugimi besedami, preveč začnemo razglabljati o stvareh, kar potem ovira motorične funkcije. Do neke mere pa so ti 'samoregulatorni procesi' vedno prisotni, tako da je prednost pozitivnih povratnih informacij v tem, da lahko z njihovo pomočjo te procese malce zmanjšajo.

Kaj iz tega izvemo?

Še en argument v prid treninga s pozitivno vzpodbudo, ne z negativno. 

Nekaj teže pa ima raziskava tudi pri razgretih debatah o tekaški drži in tekaški učinkovitosti. Dolgo časa je veljala misel, da skozi ponavljajoči se trening telo sâmo najde svoj najučinkovitejši gibalni vzorec. Po drugi strani pa v zadnjem času veliko ljudi meni, da se tekaško držo da in jo je treba oblikovati, da bi bila učinkovitejša. Obe strani imata na nek način prav.

Študija pa nas opozarja na to, da ima zavestno osredotočanje na tekaško držo tudi svojo ceno. S tem, ko vam učinkovitost povzroča skrbi, ne trošite samo dodatne mentalne energije, ampak tudi fizično.

Rezultati so lahko vseeno dobri, če se boste tega držali tako dogo, da vam bo nova drža prešla v navado – a nekaj je le v tem, da se vaš um olajša dvomov in teka.

Vir: Runner's World