Prehitite teto s koso

26. 1. 2006

Premagajte naslednje številke in naj “bridka smrt” golta prah.

Kateri dnevi v letu so vam najbolj pri srcu? Rojstni dnevi vaših otrok? Obletnica vaše po­roke? Največja teža, ki jo potisnete na benču? Kljub mnogim možnostim, ki vam lahko v tem trenutku rojijo po glavi, vam bomo kar povedali, katere številke bi vam morale okupirati misli in srce. No, pravzaprav vas v dobesednem smislu že okupirajo. To so številke holesterola LDL in HDL, krvnega pritiska, C-reaktivnega proteina, ravni glukoze v krvni plazmi na tešče in hitrost bitja srca v počivanju. So pokazatelji vaše vitalnosti. Seznanite se z njimi in jih, če se ne gibljejo znotraj dovoljenih meja, izbolj­šajte. To pa nas pripelje do nove številke: 5.

Raziskave kažejo, da se lahko v telesu marsi­kaj spremeni že v petih tednih. Krvni pritisk lahko znižate za celih in holesterol celo za 20 od­stotkov. Tudi za druge življenjsko pomem­-b­no številke velja podobno. Če začnete na za­čet­ku meseca, boste videli, da boste imeli malo po začetku naslednjega številke, ki jih ne boste našli na nobenem zmagovalnem listku lota.

Zmerite napredek

Še bolje, pred začetkom pettedenske preobrazbe naj vaše stanje ugotovi zdravnik. Če niste pre­skopi, si kupite merilnik srčnega utripa, čez pet tednov pa preverite, kakšno je novo stanje.

Vitalni znak #1:

Holesterol

Veliko zdravnikov označuje lipoproteine maj­-h­ne gostote (LDL) kot škodljive, mi pa smo našli najbolj vroč opis te nesnage: gre za poži­galce, lipoproteini velike gostote (HDL) pa so gasil­sko društvo. In dobri gasilci znajo pogasiti požar, preden se popolnoma razplamti in pov­zroči veliko gmotno škodo. Vaš cilj: znižajte raven LDL na manj kot 130 miligramov na deci­liter in zvišajte raven HDL v krvi nad 40 mg/dcl.

Spet začnite zajtrkovati. Naj se vaš dan začne še s čim drugim kot z odrgninami od britja. Raje zvrnite vase kozarec mešanice pomaran-čnega in grenivkinega soka. Kiselkaste snovi so prepolne flavonoida naringina, ki lahko zniža raven LDL v krvi celo za 17 odstotkov. Po drugi strani sok pomaranč zvišuje raven pozitivnega HDL (trije kozarci na dan tudi za 21 odstotkov). Zdaj zmešajte nekaj navadnih orehov (prej jih morate seveda streti) v jogurt in tega polijte čez ovsene kosmiče. Če boste pridno zobali oreščke, se bo raven dobrih proteinov HDL v krvi zvišal za približno devet odstotkov. Povsem na koncu pa tudi zamenjajte jutranjo kavico s skodelico čaja. Ta zniža raven LDL za 11 odstotkov.

Vitalni znak #2:

Krvni pritisk

Vedite, da vsaka cev enkrat poči - in nič dru­ga­­če ni z vašim ožiljem. Tudi če se boste mogoče izognili grdi eksploziji ali tako imenovani he­moragični kapi, je hipertenzija zelo resna stvar in lahko doleti vsakogar. Zaradi nje nam gro­zi­jo srčni napadi, odpoved srca ali ledvic. Posku­site obdržati krvni pritisk pod 120/80 mmHg.

Soočite se z življenjskimi glavoboli. Hujše bole­čine pod lobanjskim svodom ni, kot je lahko tista, ki vam jo povzroči nezdravo pobesnelo delovno okolje. Da bi obdržali svoj pritisk pod nadzorom, morate po mnenju znanstvenikov iz Kanade vsak dan obiskati (ali pa vsaj slišati) svojo boljšo polovico. Sistolični pritisk je so­de­­lujočim v raziskavi po pogovoru s partnerjem v povprečju padel kar za 2, 5 mmHg. Nato vze­mite aspirin. Po španskih raziskavah ga zado­stuje že 162 miligramov, da se sistolični krvni pritisk zniža še za 6, 8 mmHg, diastolični pa za 4, 6 mmHg (o zobanju aspirinov se seveda po­prej posvetujte pri izbranem zdravniku).

Vitalni znak #3:

Bitje srca v mirovanju

Svojega življenja na nosite v rokah, temveč v prsih. Bitje srca v mirovanju je eden največjih pokazateljev stanja in napovedovalcev dolžine življenja. Moški, katerih bitje srca presega 75 udarcev na minuto, so kar trikrat bliže smrti zaradi srčnega napada kot tisti, katerih bitje glavne črpalke v mirovanju ne presega 65 udar­cev. Skušate se približati tej številki.

Naj se vaša črpalka sprašuje. Če aerobni tre­ning izvajate z majhno intenzivnostjo, enkrat ali dvakrat na teden pa jo nalašč povečate, se bo število udarcev vašega srca v mirovanju zmanj­šalo. Trenirajte pol ure s 60 do 80 odstotki svoje največje učinkovitosti do trikrat na teden, enkrat (ali dva­krat) na teden pa si dajte duška ter pritisnite do konca. Vrnite se s polovičnim tempom, pri drugem sprintu pa si izmenično izberite oddaljeno in bližnjo točko ter sprintajte najprej do ene, nato do druge in tako na­prej do utrujenosti. Če tečete na pro­gi v fitnesu, tecite hitro pri­bliž­no pol kilometra, nato pa zma­nj­šajte intenzivnost ter nasled- nje­ga pol kilometra pretecite čisto počasi. Me­njavajte razdalje, dokler se ne utrudite.

Vitalni znak #4:

Glukoza na tešče

Raven glukoze v krvi je pokazatelj nevarnosti razvoja diabetesa. Višja ko je ta raven, večja je možnost, da za to boleznijo zbolite. Diabetes ima lahko katastrofalne posledice za telo – po­veča se tveganje obolenja za srčnimi boleznimi, okvaro ledvic in oči. Še huje, ljudje, katerih raven glukoze se giblje prek 140 mg/dcl krvi (kar je 40 mg/dcl krvi nad dovoljeno mejo), so kar za 29 odstotkov bolj ogroženi, da zbolijo za rakom in nato zaradi tega tudi umrejo.

Razvijte svojo občutljivo stran. Da bi znižali raven glukoze v krvi, morate naučiti telo, kako naj bolje “zaposli” ves tisti krvni sladkor. Naj­boljši ukrep je seveda izguba čezmerne telesne teže. To pa lahko storite tudi tako, da začnete dvigovati uteži. Oglejte si nekaj člankov iz naše revije na to temo in vedeli boste, kaj morate storiti. Nadomestite tistih 600 kalorij iz vsako­dnevne prehrane s temno čokolado, s čimer se bo vaša občutljivost za inzulin v dveh tednih povečala tudi do štirikrat. Prav tako nadomestite potrebe po konjugirani linoleični kislini. Tudi ta lahko v osmih tednov in v količini, ki ne preseže štiri grame na dan, zviša vašo ob­čutljivost za inzulin za približno 27 odstotkov.

Vitalni znak #5:

C-reaktivni protein

Znižajte ga in nemara nikoli ne boste doživeli umetnega dihanja. To pa zato, ker povišana raven tega proteina ponavadi pomeni vnetje žil in možnosti bolezni srca. CRP hodi z roko v roki s holesterolom, oba pa opozarjata na vaše bodoče ali že sedanje težave s srcem. Več kot mliligram te snovi na liter krvi pa zdravniki povezujejo tudi z drugim morilcem moških – rakom na prostati.

Nevtralizirajte ga. S hranljivimi snovmi, seve­da. Pogoltnite težkokategorno kombinacijo vi­tamina C in magnezija. Približno 500 miligramov vitamina C na dan lahko po raziskavah, opravljenih na univerzi v Berkeleyju, zniža raven tega proteina za celih 24 odstotkov. Prav tako ljudje, ki v sebi nimajo dovolj zalog mag­nezija, ne sodijo med populacijo prebivalcev modrega planeta, ki bi se lahko ponašala z niz­kimi vrednostmi CRP. Če želite imeti v sebi zdrav odmerek obeh snovi, se podajte v lekar­no in ju zahtevajte.

Začnite danes

Skrijte budilko In ne bo vam uspelo klofniti po gumbu in si podaljšati spanec. Raziskave pra­vijo, da ljudje, ki spijo sedem ur na noč, živijo dlje kot tisti, ki jih prespijo osem.

Ščetkajte in zdrgnite Zmanjšanju števila bakterij v ustni votlini lahko sledi tudi manjše tve­ganje za srčni napad ali kap. Bonus: boljši (za)dah.

Sprehodite se Vsak dan. Tistih nekaj minut več na soncu bo vaše telo založilo z vitaminom D, kar pomeni, da se bo verjetnost obolenja za srčni­mi boleznimi ali rakom na prostati zmanjšala.

Tomaž Kotnik

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri