Ali bi morali čaju že ves čas dodajati ščepec soli

Ali bi morali čaju že ves čas dodajati ščepec soli (foto: Profimedia) Profimedia
1. 12. 2021

Čaj in sol? Razkrivamo, kaj se skriva za to nenavadno idejo.

Čaj radi obogatimo  – ponavadi z malo medu in/ali limono ali pa mu dodamo kanček mleka. Ideja, da bi čaju dodali ščepec soli … Na to še nismo pomislili.

V nadaljevanju povzemamo nekaj zanimiv dejstev o soljenem čaju.
Ali bi čaju čisto zares morali dodati sol, pa izveste na koncu članka.

Soljen čaj po recept Lu Yuja

Profimedia

Prva navodila za pripravo soljenega čaja segajo v čas dinastije Tang (7.-8. stoletje). Lu Yu, pesnik in veliki poznavalec čaja, je napisal knjigo, v kateri obravnava vse, od lastnosti čajevca, pridelovanja do priprave čaja.

Njegov recept za pripravo čaja:

Čajno pogačo je treba najprej greti na ognju, da postane mehka. In jo nato takoj zaviti, da se ne izgubi aroma. Ko se ohladi, se pogača zmelje.

Ko voda zavre prvič, ji je treba dodati sol. Ko voda zavre drugič, jo nekaj odvzamemo, v preostanek pa vmešamo čaj. In ko zavre tretjič, dodamo vodo, ki smo jo prej odvzeli.

Tibetanski napitek

Soljen čaj je tibetanska nacionalna pijačale da mu dodajo še veliko masla iz jakovega mleka.

V ekstremnih podnebnih razmerah na nadmorskih višinah do 4.000 metrov čaj s soljo in maslom ni le dobrodošel oddih, temveč tudi pomemben vir energije, ki hkrati poskrbi za ustrezno hidracijo. 

Profimedia

Namkeen chai

Tudi skupnost Bhotiya, ki živi v višjih legah zvezne države Utarančal, si pripravlja soljen čaj z maslom. Po stari tradiciji pripravljen 'namakeen chai' ali 'jya' velja za neverjetno hranljivega in poživljajočega.

Čaj pripravljajo iz lubja tise, dodajo mu mleko, maslo ghee in sol. Včasih še posušena orehova jedrca, zmleta v prah, ter črni poper. Čaj si privoščijo ob jedi, pogosto sta to murmur in satto – pripravljeni iz riža in posebne moke iz stročnic in žit.

Količina sestavin je odvisna od statusa družine. Črni poper in sol dodajajo po okusu, količina orehovih jedrc v prahu je odvisna od statusa družine ali gosta, medtem ko je količina masla ghee odvisna od vremena. Za štiri osebe v poletnih mesecih dodajo od 0,5 do 1 žličko masla, v deževnih dneh in pozimi pa uporabijo 2 do 3 čajne žličke masla.

Čaj v hladnih dneh pijejo 5- do 7-krat na dan, poleti si ga privoščijo 3- do 4-krat na dan.

Znanstveniki so raziskali zdravstvene koristi tako pripravljenega soljenega čaja:

Analiza je pokazala, da čaj vsebuje precej antioksidanotv, fenole in flavonide.

Čaj poživi po napornem fizičnem delu, tudi poročajo znanstveniki. In ker vsebuje sol, telo spet dobi izgubljene minerale. Bhotiya so zelo delovno ljudstvo, telesni napor pa je zaradi visoke nadmorske višine in topografije zelo velik. Z znojenjem se izloči tudi veliko ključnih mineralov.

Maslo ghee poskrbi za energijo in imunost, kar pomaga telesu ohranjati energijo v hladnih dneh.

Nekaj mlajših članov skupnosti pa je razložilo, da je čaj dober tudi za osebe s sladkorno boleznijo. Glede na dodatno literaturo, uživanje čaja 4- ali večkrat na dan zniža tveganje za nastanek sladkorne bolezni tipa 2.

Ženske imajo čaj rade, ker pomaga pri zmanjšanju stresa.

Med potovanjem v hribe pa si čaj privoščijo, ker pomaga pri slabosti in glavobolih zaradi višinske bolezni.

Soljen čaj za boljšo prebavo

Po ayurvedi, tradicionalni medicini, ki izvira iz Indije, naj bi soljen čaj poskrbel za boljšo prebavo in spodbujal presnovo.

Sol izboljša okus

Sol omili grenak okus in poudari nekatere druge okuse. Zato nekateri tudi čajem - zlasti črnim - in kavi vedno dodajo ščepec soli.

Ali bi torej morali čaju dodati ščepec soli?

Profimedia
Lahko, če želite preizkusiti. In če seveda niso prisotne druge omejitve!

Pomembno je vedeti tudi naslednje!

Sol je res pomemben mineral in naše telo za dobro delovanje nujno potrebuje tudi minerale. Ker minerale telo ne more ustvariti samo, jih moramo vnesti z ustrezno prehrano.

Vendar s soljo ne gre pretiravati, saj je prekomerno uživanje soli pomemben dejavnik tveganja za nastanek kroničnih bolezni in odrasli prebivalci Slovenije v povprečju še vedno za dobrih 130 % presegamo priporočeno dnevno količino soli, pišejo na NIJZ.

Če že sicer s prehrano v telo vnašate veliko soli – uživate veliko kruha, mesne izdelke, sire, vloženo zelenjavo in druge pripravljene izdelke –, potem bo verjetno bolje, da se dodatni soli izognete.

Koliko soli je priporočljivo?

  • Za odraslo prebivalstvo je priporočen vnos največ 5 g soli na dan (ena čajna žlička). Za osnovno delovanje organizma oziroma t. i. fiziološke potrebe dnevno mladostniki in odrasli potrebujejo samo 1,4 g soli, otroci pa glede na nižjo telesno težo še manj, v starosti od 1 do 4 let 0,8 g soli.
Viri: Scientific health benefits of Namakeen Chai/Jya (salted tea): A traditional tea beverage of Bhotiya tribal community in higher altitudes of Uttarakhand; NIJZ
Preverite še: