Kako prehrana vpliva na zdravje kolen?

Kako prehrana vpliva na zdravje kolen? (foto: profimedia) profimedia
3. 2. 2021

Telo zelo hitro zazna, ko nam nekaj škoduje. Takrat se v njem sproži gensko pogojeni odziv za boj ali beg: napetosti v telesu se povečajo, kar še okrepi bolečine v kolenih. Ko pa telesu nekaj koristi, se bo sprostilo in bolečin v kolenih bo manj.

Po drugi strani neprimerna prehrana prispeva k zakisanosti telesnih tkiv − in vezivnemu tkivu to niti najmanj ne ustreza. Čezmerna količina kislin poslabša oskrbo fascije z vodo, saj je ta ni več sposobna vezati nase. Zato se izsuši, postane krhka in izgubi prožnost. Takrat se tudi bolečine v kolenih okrepijo, saj se zaradi tega poveča pritisk v kolenih.

profimedia

In še en zanimiv učinek, ki so ga pokazale raziskave: industrijski sladkor našo fascijo dobesedno karamelizira. Seveda zaradi tega ni nič bolj prožna.

Kakšna pa naj bo prehrana, če želimo z njo blažiti bolečine v kolenih in poskrbeti za ustrezno obnovo hrustanca?

Zelo preprosto: vsak dan naj vsebuje čim večji delež rastlin in čim manjši delež živil živalskega izvora. Hrana mora biti raznovrstna, polnovredna in telesa ne sme čezmerno zakisati, saj s tem spodbudimo razvoj kroničnih vnetij, ki še dodatno obremenijo organizem. Tudi zato je tako pomembno, da uživamo čim več zelenjave.

Pri tem vam bo v pomoč lestvica desetih živil, ki jih najbolj priporočamo.

Lestvica desetih: najboljša živila za življenje brez bolečin

1. Polnozrnata žita – prava žita (recimo pira, oves, kamut) in tudi neprava žita, kot so kvinoja, ajda, proso, amarant – vsebujejo zdrave in polnovredne ogljikove hidrate ter veliko beljakovin.

2. Stročnice, kot so fižol, leča, grah, čičerika in soja, so najboljši viri beljakovin.

3. Sadje, obrano zrelo ter po možnosti lokalno in sezonsko, vas oskrbi z dragocenimi mikrohranili. Jagodičje vseh vrst, ki je primerno tudi za zamrzovanje za hladnejša obdobja, je zmagovalec med sadeži.

4. Različne vrste križnic, kot so zelje, koleraba, cvetača, brokoli, ohrovt in brstični ohrovt, hren in redkev, so vsestransko uporabne ter uspešno preprečujejo razvoj bolezni. Lahko jih kuhamo ali uživamo presne.

profimedia

5. Drugih vrst zelenjave – na primer zelene listnate zelenjave, kot sta špinača in blitva, buč in bučk, paradižnika, jajčevcev, kumar, sladkega krompirja, čebule in gob – se bo razveselila predvsem vaša črevesna flora (mikrobiota), ki bo poskrbela, da vas imunski sistem ne bo pustil na cedilu.

6. Pomemben del prehrane so tudi oreški, pa naj bodo to mandlji, orehi, brazilski oreščki, makadamija ali indijski oreščki. Pest mešanih oreškov nas nasiti, poleg tega pa nam zagotovi tudi veliko beljakovin in koristnih maščob.

7. Številna semena vsebujejo veliko maščobnih kislin omega 3, ki blažijo kronična vnetja. Najboljša so lanena semena, z dragocenimi maščobnimi kislinami pa vas bodo oskrbeli tudi čija in konopljina semena.

8. Divja zelišča, na primer koprive, regrat ali regačica, na splošno vsebujejo več zdravih snovi kot umetno gojena zelišča.

9. Priporočamo pa tudi kuhinjska zelišča – kot tudi vse, kar raste na domačem vrtu. Privoščite si jih v čim večjih količinah in naj bodo vedno kar najbolj sveža. Zelišča krepijo imunski sistem in prebavo, poleg tega preprečujejo tudi čezmerno zakisanost mišic.

10. Vse začimbe, od janeža do koriandra v zrnu in limonske trave, so polne zdravilnih snovi. Še posebno učinkovita proti vnetjem pa je kurkuma s svojo zdravilno učinkovino kurkuminom: 1 žlička kurkume na dan s ščepcem črnega popra, ki zdravilni učinek kurkumina še nekajkrat poveča. To bo izredno koristilo vašemu kolenu in tudi celotnemu telesu.

Iz knjige Koleno: odpravite bolečino sami , Roland Liebscher-Bracht in Petra Bracht

Preberite še: 5 razlogov za hujšanje, o katerih nihče ne govori