So to znaki izgorelosti ali ste samo tako zelo utrujeni?

So to znaki izgorelosti ali ste samo tako zelo utrujeni? (foto: Profimedia) Profimedia
9. 12. 2021

Izgorelost je v Mednarodni klasifikaciji bolezni opredeljena kot stanje življenjske izčrpanosti.

Vendar pa se izgorelost razlikuje od delovne izčrpanosti, ki je normalna posledica prekomernega dela, navajajo na strani NIJZ. V izgorelost lahko sicer vodijo kronične težave in stres na kateremkoli področju človekovega življenja.

Kakšni so znaki izgorelosti

Znaki vključujejo:
  • izčrpanost,
  • občutek nezadovoljstva, ki je povezan tudi z delom,
  • depersonalizacija in
  • zmanjšana produktivnost oz. učinkovitost.

Po pregledu posledic izgorelosti je bilo ugotovljeno, da je izgorelost znanilec srčno-žilnih bolezni, mišično-skeletnih bolečin in depresivnih simptomov. Gre torej za zelo resno stanje!

Ali torej čutite znake izgorelosti ali izčrpanosti?

Izgorelost se razvija počasi – tudi več let: posameznik postane kronično utrujen in ima različne težave, kot so nespečnost in druge zdravstvene težave. Kasneje se pojavijo apatija, depresivnost, negativen odnos do dela, depersonalizacija … V zadnji stopnji procesa izgorevanja pa posameznik občuti obup in nemoč, občutek krivde, pišejo na strani NIJZ.

Eden od načinov, kako izgorelost ločiti od utrujenosti, je občutek ločenosti od svojega namena in pomena, pa je za revijo Women's Health razložila prof. Amy O'Hana, svetovalka in avtorica knjige Beyond Burnout. Bolj nepovezani se počutite s stvarmi, ki vam pomenijo veliko, bolj ste izgoreli, pravi. In tega občutka ne more prekiniti niti popoln odklop.

Izčrpanost lahko odpravimo s počitkom, medtem ko pri izgorelosti počitek ne zadostuje, pišejo tudi na strani NIJZ.

Kaj lahko storite, če se vam zdi, da pri sebi opažate znake izgorelosti

Prvi in nujen korak je postavitev ustrezne diagnoze. Saj ima izgorelost veliko simptomov, ki so podobni depresiji in drugim stanjem.

Če imate občutek, da ste na poti v izgorelost, se zato posvetujete z osebnim zdravnikom. Zdravnik vam bo svetoval, kako naprej.
Pri preprečevanju izgorelosti pa si lahko pomagate tudi s številnimi tehnikami, kot je spodnja:

Začnite zapisovati vse, kar se vam prepleta v glavi. Čisto vse. Naj bodo to osebne stvari, stvari, povezane z delom in obveznostmi pri delu ali skrbi o prihodnosti.

Ko boste zapisali vse misli, jih razvrstite v dve kategoriji:

  • Stvari, ki jih lahko kontrolirate in
  • Stvari, ki jih ne morete.

Iz seznama stvari, ki jih lahko kontrolirate, izberite tri do pet, ki se vam zdijo najpomembnejše in se jih boste lotili najprej – nato se jih tudi lotite.

Stvari z drugega seznama? Ignorirajte!

In ne pozabite, če težko obvladujete situacijo in imate občutek, da se je stanje poslabšalo ter morda zahteva strokovno psihološko podporo, se obrnite na svojega zdravnika.

Preberite še: