Kako skrbeti zase, ko se počutite slabo in se vam zdi, da gre vse navzdol

Kako skrbeti zase, ko se počutite slabo in se vam zdi, da gre vse navzdol (foto: Dominika Roseclay | Pexels) Dominika Roseclay | Pexels
19. 11. 2020

Skrb zase ne bi smelo biti nekaj, kar počnemo le občasno – ko smo že popolnoma izčrpani denimo. Pomembno je ustvariti rutino.

Scenarij vam je zagotovo znan: naporen urnik in slab dan (v službi ali na splošno), doma otroci vreščijo, potrebujejo vašo pozornost, v kopalnici gora neopranega perila in za večerjo ni še nič pripravljeno. Seveda se vi prelevite v superheroja in na koncu vse uspešno uredite. Pravzrpav to počnete vsak dan, pa naj bo ta dober ali slab.

Toda v ta scenarij ste pozabili vključiti skrb zase.

Vzeti si čas zase ni lahko, je pa nujno, je na nedavni vladni konferenci poudaril tudi psiholog Peter Markič.

Za človekovo delovanje so potrebni trije pogoji, da človek zna, zmore in hoče. Ravno zadnji je najpomembnejši, saj z njim lahko nadomestimo pomanjkanje pri ostalih dveh. Prav to pa je lahko usodno takrat, ko človek hoče narediti več, kot zmore. To pa je pot, ki zanesljivo vodi v izgorevanje, je opozoril.

»Številni so v skušnjavi, da pozabijo nase in hočejo narediti več kot zmorejo. Sem lahko sodijo starši, ki v zelo različnih pogojih poleg svoje službe, opravljajo še službe vzgojiteljev in učiteljev,« je še povedal psiholog.

Ustvarite vsakodnevno rutino in skrbite zase

Profimedia
To bo preprečilo, da bi popolnoma izgoreli.

To potrebujete tudi, če:

  • ste vse bolj nemirni,
  • ste mentalno izčrpani,
  • imate vse več težav s koncentracijo,
  • ste razdražljivi,
  • občutite apatijo,
  • zanikate, da je prisotna težava,
  • je vaša presoja slaba,
  • ste depresivni,
  • čutite telesno bolečino,
  • je vaš srčni utrip ves čas visok,
  • imate prebavne težave,
  • čutite omotico,
  • si ne želite intimnosti,
  • je vaša prehrana vse slabša,
  • imate težave z nespečnostjo ...
Začnete lahko z zelo preprostimi koraki.

Za nekatere poskrbite vsak dan, drugim lahko namenite minuto ali dve in bo dovolj ali se jim posvetite enkrat na teden.

Tu je 14 namigov, kako poskrbeti za boljše počutje ...

Profimedia

1. Dovolj spite. Resnično potrebujete dober nočni počitek.

2. Pogovarjajte se. S prijateljem ali družinskim članom se pogovarjajte o tem, kako se počutite. Hkrati pa tudi poslušajte, kaj vam bo ta oseba povedala. 

3. Vzemite si prost dan. In se ta dan predvsem izogibajte računalniku in drugim elektronskim napravam ter vsem nenujnim obveznostim. Posvetite se sebi.

4. Prenehajte govoriti 'da', ko v resnici mislite 'ne'. Tudi to vam bo pomagalo pri skrbi zase. Preprosto recite 'ne' dodatnim obveznostim in delu, ki niso vaša obveza.

5. Ponovno preberite svojo najljubšo knjigo ali knjige iz otroštva. Gre za to, da začnete obujati lepe otroške spomine. Negativne izkušnje se hitro vsedlajo, zato se začnite spominjati pozitinih. Pa tudi sicer si ob večerih privoščite branje knjige.

6. Obiščite (virtualni) muzej. Preživite dan obdani s prekrasnimi umetninami. Ko bo spet priložnost zato, pa se seveda odpravite v muzej sami.

7. Prosite za pomoč. Ko ste pod stresom zaradi količine dela, ki ga morate opraviti, prosite za pomoč. Prosite za pomoč partnerja pri opravilih doma, prosite za pomoč sodelavca … Ne, to ne pomeni, da ste šibki.

8. Dihajte počasi in globoko. Ustavite se za trenutek in nekajkrat globoko vdihnite. Ob vdihu štejte do štiri. Izdihnite ob štetju do šest. To nekajkrat na dan ponovite.

9. Hodite. Če večinoma sedite in ste pod umetno svetlobo, se morate nujno odpraviti ven. Še posebej v teh dneh je pomembno, da ujamete nekaj sončnih žarkov – vaše telo potrebuje vitamin D.

10. Ostanite hidrirani. Kdaj ste nazadnje spili kozarec vode? Voda je dobra za vaše telo in um. Zato vedno poskrbite za ustrezno hidracijo.

11. Izogibajte se samokritiki. Bodite prijazni do sebe. Sicer se boste ujeli v past negativnega razmišljanja in težko boste optimistično gledali na prihodnost. Če boste to počeli vsak dan – sebi namenili prijazne besede – bo to postala navada.

12. Nahranite telo. Z zdravimi in hranljivimi obroki. Izogibajte se hitri prehrani in prekomernemu vnosu sladkorja.

13. Znebite se odvečnih stvari. Življenje v prostoru, polnem nepotrebnih stvari, vpliva tudi na vaše počutje. Vse odvečne stvari, vsa navlaka v našem domu predstavlja zastalo energijo.

14. Dobro se razgibajte. Vaše telo ne potrebuje dolge naporne vadbe, a vam bo hvaležno, če ga boste dobro razgibali. Opravite lahko 20-minutno vadbo. Ali hiter trening.