Ste zasvojeni z jutranjim prebujanjem s kavo? Razkrivamo, zakaj je ta metoda vse prej kot dobra ideja za zmanjšanje utrujenosti

Ste zasvojeni z jutranjim prebujanjem s kavo? Razkrivamo, zakaj je ta metoda vse prej kot dobra ideja za zmanjšanje utrujenosti (foto: Profimedia) Profimedia
27. 8. 2022

Si ne predstavljate začetka dneva brez omamne skodelice kave? Ljudje se na kofein odzivajo različno, vendar so si strokovnjaki enotni, da lahko skodelica dišeče kave takoj po prebujanju povzroči več škode kot koristi. Razkrivamo vse, kar morate vedeti. 

OPOZORILO: Nikakor ne priporočamo, da se poslužujete diet, ki bi od vas zahtevale stradanje, ali kako drugače škodovale zdravju. Preden se lotite hujšanja, se posvetujte z zdravnikom in drugimi strokovnjaki, ki vam bodo pomagali sestaviti uravnotežen program prehrane in gibanja. 

Kaj je boljšega kot kava, ki v hipu zagotovi jasne misli, omogoči, da "vstanemo" s pravo nogo in prežene jutranjo zaspanost? Za mnoge ljudi je dobra jutranja kava najpomembnejša stvar, s katero začnejo dan in edina, ki jim pomaga preživeti vse trenutke natrpanega dneva. Vendar je ta mali jutranji obred pravzaprav lažni prijatelj in vam po navedbah strokovnjakov lahko naredi več škode kot koristi.

Kako deluje kofein?

Kofein je ena od najbolj razširjenih in zakonito dostopnih psihoaktivnih drog na svetu. Kofein v možganih povzroči skoraj takšen šok, kot ga doživite, ko ste zaljubljeni. Bolj ste osredotočeni, budni in srečni. Igralka Sandra Bullock je nekoč znano pripomnila, da je opustitev kave hujša od opustitve ljubimca. Zvesti ljubitelji kave se običajno soočijo z odtegnitvenimi učinki, kot so glavoboli in slabosti, če nenadoma prenehajo uživati svoj najljubši napitek. Kofein je stimulans živčnega sistema, ki vas prebudi, pravijo strokovnjaki. Vendar pa dodajo, da ima lahko pri uživanju v zelo velikih količinah zaradi večje stimulacije negativen učinek in lahko povzroči občutek tesnobe in utrujenosti. Prav tako je priporočljivo, da se po vadbi vzdržimo kofeina, saj upočasnjuje proces obnove mišic, ki je del treninga odpornosti in vzdržljivosti.

Profimedia

Pitje kave zjutraj je lahko napačna ideja

Začetek dneva s kavo je lahko problematičen. Po mnenju strokovnjakov je to najslabši način, s katerim lahko začnete vaš dan. Ker požirek espressa po prebujanju neposredno vpliva na raven kortizola. Težava torej ni toliko v kofeinu, temveč v posledicah. Dolgoročno ta slaba navada povzroči zmanjšanje proizvodnje kortizola. Ta hormon proizvaja nadledvična žleza in je odgovoren za prebujanje, zato boste vsako jutro težje vstali.  Znano je tudi, da kava blokira adenozin, ki je kemična snov v osrednjem živčnem sistemu. Uravnava vaš cikel spanja in budnosti. Ko ste čez dan budni, se raven adenozina poveča in sčasoma povzroči zaspanost, saj zavira aktivnost celic v bazalnem prednjem možganu. Ko zaspite, se raven adenozina zniža.

Kofein v kavi blokira možganske adenozinske receptorje pri sprejemanju adenozina, vendar ne ustavi dejanske proizvodnje adenozina ali sposobnosti tvorjenja dodatnih adenozinskih receptorjev. To pomeni, da ko učinki kofeina izzvenijo, se adenozin, ki se želi vezati na svoje receptorje, še vedno kopiči. To lahko povzroči utrujenost.

Profimedia

Alternativa za zveste jutranje ljubitelje kofeina

Zbujanje brez kave ni lahka naloga. Spuščanje skodelice kave v zgodnjih urah je za mnoge sveti obred, kljub temu da lahko po eni skodelici preveč pride do nervoze in nepotrebne utrujenosti. Na srečo za tiste, ki želijo zmanjšati vnos snovi, ki vznemirjajo organizem, obstajajo številne prijetne alternative, ki zagotavljajo enostavno krepitev zdravja. Vendar tudi za zagrizene jutranje ljubitelje kave obstaja rešitev. Zjutraj lahko še naprej pijete kavo, vendar boste morali prilagoditi svoj urnik, da ne bi spremenili ravni kortizola. Ne pijte kave takoj po tem, ko se zbudite. Namesto tega počakajte 3 do 4 ure po tem, ko se zbudite, na ta način pa boste tudi poskrbeli za zdravje vašega želodca, saj lahko kava, ki je znana po tem, da je njen pH kisel draži vaš želodec.

Priporočljivo je, da takoj zjutraj namesto po kavi, posežete po kozarcu vode, saj med spanjem telo izgublja vodo, na ta način pa boste iz telesa tudi odplaknili vse toksine. 

Strokovnjaki priporočajo le dve skodelici kave na dan, in sicer v prvi polovici dneva. Skodelico kave si lahko privoščite pred vadbo, da boste lažje kurili maščobe, saj bo to gorivo za trening, drugo skodelico pa spijte med delom, saj vam bo pomagala ostati osredotočeni.

Kava sama po sebi ne bo takoj povzročila utrujenosti, vendar lahko kofein, ki ga vsebuje, po daljšem času rednega pitja dejansko povzroči utrujenost. Če se držite 400 mg kofeina na dan ali manj in se izogibate dodanemu sladkorju, boste izkoristili prednosti kofeina in se izognili njegovim slabostim.

Preberite še: 

To se zgodi, če v prehrano vključite laneno seme

Priporočamo tudi: 

Smoothiji niso vedno dobra izbira, če hujšate! (nasvet osebne trenerke)