Tramvaj ali tudi cestna železnica je vozilo na tirnicah, ki je lažje od vlaka, namenjeno za prevoz potnikov.
Tramvaji so začeli voziti po mestih že v 19. stoletju, sprva so jih vlekli konji, pozneje pa so se premikali tudi na paro, že v začetku 20. stoletja pa so se začeli pojavljati električni. V Sloveniji nimamo tramvaja, smo pa imeli nekoč ljubljanskega (obratoval med letoma 1901 in 1958) ter piranskega (od 1912 do 1953). Tramvaje še vedno najdemo v številnih evropskih mestih, vendar se danes njihova vloga marsikje kombinira z mestno ali podzemno železnico.
Budimpešta
Tramvajsko progo so v madžarskem glavnem mestu odprli leta 1866 ter velja za eno najbolj prometnih na stari celini. Mreža tramvajskih prog je dolga 157 kilometrov ter ima 36 linij. Tramvaj je zelo pomemben za Budimpešto, saj letno prepelje okoli 400 milijonov potnikov, kar ga uvršča na drugo mesto za avtobusnimi prevozi in pred znameniti mestni metro, ki letno prepelje približno 100 milijonov potnikov manj.
Dunaj
Tramvaj je prvič potnike vozil po Dunaju leta 1865, danes pa je mreža prog dolga 177 kilometrov (30 linij, 1071 postaj) ter velja za šesto največjo na svetu. Mimogrede lahko kot zanimivost povemo, da ima največjo mrežo prog avstralski Melbourne (250 km).
Bordeaux
V francoskem mestu ob atlantski obali je prvič tramvaj zapeljal leta 1880. Leta 1946 je imel Bordeaux 38 linij, skupno več kot 200 kilometrov prog. Med letoma 1947 in 1958 so ukinili vse tramvajske proge. Ponovno rojstvo tramvaja v mestu, ki je znan po odličnem vinu, se je zgodilo v tem tisočletju leta 2003, ko so obnovili tri linije in so danes ponos mesta.
Milano
V prestolnici mode in pokrajine Lombardija je tramvaj začel obratovati leta 1880. Danes ima mestna železnica 170 kilometrov prog in 17 linij. Še vedno v Milanu vozi nekaj čudovitih antičnih tramvajev, ki so bili izdelani leta 1930. Zanimivo so tudi tisti, izdelani v 50. in 60. letih prejšnjega stoletja, katerih je v obtoku še okoli 20.
Lizbona
Danes ima Lizbona samo še šest tramvajski linij, ki obratujejo, nekoč jih je bilo celo 26. Vse linije so krožne, najbolj znamenita pa je proga številka 28, ki vozi po Alfami, najstarejšem delu portugalskega glavnega mesta. Tramvaj je ena največjih znamenitosti Lizbone in se pogosto znajde na razglednicah tega čudovitega mesta.
Istanbul
V Istanbulu so se s tramvajem začeli voziti že v 19. stoletju, vendar so ga v 60. letih prejšnjega stoletja ukinili. Ponovno so vzpostavili tramvajske linije v 90. letih 20. stoletja, a le v evropskem delu turškega glavnega mesta.
Praga
Praga ima več kot 140 kilometrov tramvajskih prog, letno pa prepeljejo več kot 300 milijonov potnikov. Prvi tramvaj leta 1875 je bil na konjsko vprego, danes pa po mestu vozi 857 tramvajev, kar je takoj za Moskvo in Budimpešto.
Freiburg
Srednjeveško nemško mesto (okoli 200 tisoč prebivalcev), ki leži ob švicarski in francoski meji ter ob znamenitem Črnem gozdu, ima tramvaj od leta 1901. Danes ima šarmantni kraj 5 linij z 71 postajami, na katerih ustavlja 61 tramvajev, skupno dolžina tirov pa je 32 kilometrov.
Amsterdam
V glavnem mestu Nizozemske so prvo tramvajsko linijo vzpostavili leta 1875. Danes je po mestu vzpostavljenih 14 linij, skupna dolžina pa je 80 kilometrov.
Blackpool
Tramvaj pravzaprav povezuje dve obalni mesteci Blackpool in Fleetwood na severozahodu Anglije. Posebnost te cestne železnice je dvonadstropni tramvaj, ki je še vedno v uporabi.
Fotografije: Shutterstock, Profimedia
Novo na Metroplay: Kako lahko vzdržujemo mišično maso ter preprečimo težave, kot so sarkopenija in osteoporoza?