Najlepši zgodovinski mostovi v Evropi

5. 8. 2012
Deli

Ljubljana je mesto lepih in zanimivih mostov. Zagotovo pa sodi med najbolj markantne Tromostovje, delo slovenskega arhitekta Jožeta Plečnika. A Plečnik ni bil edini, ki je imel rad mostove. Predstavljamo izbor najlepših zgodovinskih mostov v Evropi.

The Tower Bridge

Dvižni most čez reko Temzo v Londonu stoji poleg znamenite trdnjave Tower of London, po kateri tudi nosi ime. Most so po načrtih Horacea Jonesa dokončali leta 1894, za kar so porabili osem let, zgrajen pa je v viktorijansko gotskem stilu. Dolg je 244 metrov, stolpiča v višino merita 61 metrov.

Danes so v stolpičih muzej, galerija, razgledna točka, lahko pa tu tudi najamete prostor za poroko ali zabavo (do 250 ljudi). Most nekajkrat na dan tudi dvignejo, tako da lahko večje ladje potujejo skozi. Tower je prav gotovo eden od najbolj prepoznavnih mostov na svetu in je ikona Londona.

towerbridge.org

Verižni most v Budimpešti (Széchenyi lánchíd)

Je viseči most čez reko Donavo in loči nekoč samostojni mesti Budim in Pešto, danes povezani v Budimpešto. Imenovan je po glavnem podporniku projekta, ki je bil István Széchenyi. 375 metrov dolg most, za katerega je načrte naredi Anglež William Tierney Clark, zgrajen pa je v klasicističnem slogu, so končali 1849. Most čuvata po dva kamnita leva na vsaki strani. Most je najbolj fotografirana točka na Madžarskem, posebej čudovit pa je ponoči.

Forth Bridge

2,5 kilometra dolg jekleni železniški most v bližini Edinburga na Škotskem je pod zaščito UNESCA. Most čez zaliv so dokončali leta 1890 in je še danes največja konstrukcija na Škotskem. Po njem vsakodnevno pelje približno 200 vlakovnih kompozicij.

forthbridges.org

Ponte Vecchio

Kamniti lokast most prek reke Arno v Firencah je prvič stal že pred letom 1000, potem so ga nekajkrat zamenjali, zdajšnja različica pa stoji od sredine 14. stoletja in je najstarejši ohranjeni kamniti most v Evropi. Trgovinice, ki ga obdajajo, so najprej zasedali mesarji, danes pa so tu skoraj brez izjeme zlatarji.

Pont du Gard

Akvadukt je antično remek delo Rimljanov in je s pitno vodo oskrboval današnje mesto Nimes v južni Franciji. Most čez reko Gardon so zgradili v prvem stoletju in je na eni strani 2,5 centimetra nižji zaradi pretoka vode in priča o genialnosti in natančnosti arhitektov.

Veličastni akvadukt je visok 49 metrov in dolg 275 metrov in je zgrajen brez malte, nekateri kamni so težki tudi 6 ton, vsi pa so bili natančno oblikovani, da skupaj tvorijo res trden in impresiven objekt, po katerem je vsak dan steklo 20.000 kubičnih metrov vode. Od četrtega stoletja dalje so akvadukt zanemarili, most pa so uporabljali za prečkanje reke. Danes je pod UNESCOVO zaščito, v bližini pa je muzej.

Most Luís I

Železni ločni most prek reke Duero v mestu Porto na Portugalskem so zgradili leta 1886. Dolg je 172 metrov, visok je 44 metrov, malo pa celo spominja na Eifflov stolp, saj je arhitekt sodeloval pri gradnji mojstrovine v Parizu. Most je v uporabi in prek njega potekata cesta in proga za tramvaj.

Stari most

Stari most prek reke Neretve v Mostarju je ločni most, dolg 29 metrov in širok 4 metre. Na vsaki strani mostu je utrjen obrambni stolp. Zgradili so ga Turki leta 1566, porušili pa Hrvati ob razpadu Jugoslavije, leta 1993. Most so pod pokroviteljstvom UNESCA obnovili in ponovno odprli leta 2004. Most je znan tudi po vsakoletnih skokih v vodo.

Most Kapela (Kapellbrücke)

Pokriti leseni most za ljudi prek reke Reuss stoji v mestu Luzern v Švici in je unikaten zaradi fresk pod streho mostu. Ime je dobil po bližnji kapeli Sv. Petra. Zgradili so ga leta 1333, freske pa narisali v 17. stoletju. Leta 1993 ga je močno poškodoval požar, vendar so ga takoj skrbno obnovili.

Karlov most

Praški kamniti most prek reke Vltave so zgradili leta 1357. Na vhodu in izhodu ima dva gotska stolpa ter 30 kipov v stilu baroka vzdolž mostu. Dolg je 621 metrov ter širok deset. Karlov most je ena izmed največjih čeških zanimivosti, po katerem se sprehodi praktično vsak turist, ki obišče Prago.

Tromostovje

Kamniti ljubljanski most prek reke Ljubljanice, z nosilcem sredi struge, so postavili že leta 1842. Most je za tramvaj, pešce in motorni promet postal preozek, zato si je Plečnik leta 1929 zamislil smela loka ožjih, betonskih brvi, ki sta ob mostu tlorisno nekoliko pahljačasto razprti proti trgu.

Mostovi so enotno obliko dobili leta 1932, in sicer z novimi ograjami, širokimi balustradami iz gladko poliranega umetnega kamna in podobnimi svetilkami ter dekorativnimi gobicami na ograji. Celota deluje kot živahen trg, po katerem se pretakajo pešci in vozila. Plečnik je brvema dodal stopnišča na nižjo teraso, kjer sta povezani s toaletami in ribjo tržnico. Arhitekt je želel meščane pritegniti na nižje terase in ob rečno strugo.

Tromostovje s svojimi mediteranskimi svetlimi in živahnimi oblikami je ena od arhitekturnih ikon mesta. Dotrajane ograje mostov, razen v spodnjih etažah, so pod nadzorom konservatorja G. Zupana zamenjali leta 1992. Najbolje ohranjene originalne kose so prenesli v Arhitekturni muzej.

Alkántarski ali Trajanov most

Most prek reke Tajo v Španiji so zgradili okoli leta 100 n. št., po ukazu takratnega rimskega cesarja Trajana. Kamniti ločni most je dolg 194 metrov, širok 7 ter visok 71 metrov in je eden od najbolj ohranjenih mostov iz časa Rimljanov. Most so v njegovi skoraj dvatisočletni zgodovini večkrat porušili, vendar so ga vsakič skrbno obnovili.

Rialto

Poleg trga Sv. Marka velja kamniti most Rialto za glavno atrakcijo Benetk. Obiskovalcem ponuja izreden pogled na najlepšo vodno ulico na svetu – Canale Grande. Današnjo podobo mostu z enim velikim lokom je izdelal Antonio da Ponte. Most so končali leta 1591. Da Ponte je v javnem razpisu premagal Jacopa Sansovina, Palladia, Vignola ter samega Michelangela. Most v dolžino meri 50 metrov in se dviguje 7,5 metra nad vodo.

Iz Lise

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ