Nihče ne mara kritike, vendar se ji ne moremo izogniti. Slej ko prej jo bomo deležni in takrat je pomembno, kakšna bo naša reakcija.
Kako reagirate, ko vas nekdo kritizira? Lahko ustavite jezo? Vas močno prizadene? Le redki vedo, kako se odzvati na kritiko oziroma se z njo učinkovito spopasti.
Tri vrste kritik:
- nepomembna,
- destruktivna in
- konstruktivna.
Nepomembno (irelevantno) kritiko je najbolje ignorirati. Seveda je povsem normalno, da vas jezi, vendar so nekateri ljudje kritični do vsega in vseh, zato boste od njih deležni komentarjev, ki včasih nimajo nič opraviti s trenutno situacijo. In takšni resnično niso vredni vašega časa.
Destruktivna kritika ponavadi pride v obliki napada in poniževanja. 'Kako si neumen/a!', 'Ti si en navaden kr**en!' ali še huje. Če se kdaj znajdete v taki situaciji, poskušajte na to gledati tako: nekaj je narobe s samo kritiko in osebo, ki vam jo namenja, ne z vami. Razumna oseba se ne bo zatekla k tako ekstremnemu blatenju.
Kritika pravzaprav razkriva veliko več o osebi, ki kritizira, kot o osebi, ki je kritizirana. Zato si je nesmiselno tako kritiko jemati k srcu (vemo, ni lahko, a poskusite). Namesto tega prosite osebo naj zadevo opiše podrobneje.
Konstruktivna kritika pa je pravzaprav zelo koristna in pogosto ponudi odgovore ter nas nečesa nauči. Primer: "Mislim, da si zelo dobro napisal/a, le tri napake sem našel/a, mogoče naslednjič malo več pozornosti. Si mi pa zelo pomagal/a, hvala."
Nekateri posamezniki, predvsem visoko inteligentni, ne znajo podati konstruktivne kritike in se največkrat ne zavedajo, da so negativni. Taki osebi preprosto povejte o destruktivni in konstruktivni kritiki. Opravičila ne pričakujte, bo pa oseba zagotovo sprejela sporočilo.
Več: 4 lastnosti, ki jih imajo visoko inteligentni ljudje
12 napotkov za trenutke, ko k vam pristopi jezna in kritična oseba
Občutljivost na kritiko je lahko zelo nerodna reč. Največkrat je težko preprosto sedeti, poslušati in se ne razjeziti ali si vzeti k srcu. Večina se in si bo. Nekateri bodo zaradi strahu pred kritiko celo izgubili voljo in preprosto odnehali, drugi bodo začeli resen prepir. Ne dovolite, da bi vas kritika tako ohromila. Lahko se naučite reagirati.
V nadaljevanju 12 preprostih napotkov, ki lahko pomagajo:
Poslušajte: najprej poskusite ugotoviti ali gre za konstruktivno kritiko ali je oseba preprosto nesramna. Če se lahko iz nje česa naučite, napnite ušesa in ustavite jezo.
Globok vdih: telo bo reagiralo – postali boste napeti, okoli sebe boste postavili zid in ne boste več sposobni sprejemati novih informacij. Naredite, kar je v vaši moči, da se pomirite. Globoko in počasi dihajte ter bodite osredotočeni zgolj na to – dihanje.
Ne prekinjajte: ne prekinjajte, ne popravljajte dejstev in ne začnite tudi vi kritizirati. Če so vaši argumenti močni, imate dober razlog, da jih prihranite za pogovor kasneje.
Prijazno: bodite spoštljivi. Tudi neprijazne kritike boste utišali s prijaznostjo. Dodajte še nasmeh.
Vprašajte: če je v pogovoru karkoli nejasno, vprašajte. Naj vam oseba opiše situacijo in poda primer, katero vaše ravnanje je sprožilo tako kritiko.
Strinjanje: poiščite nekaj, s čimer se lahko strinjate. Odstotek bo verjetno zelo nizek, a morda najdete skupne točke. Če teh ni in vas je kljub vsemu prizadelo, se drugi osebi zahvalite, da je z vami delila svoje misli ter povejte, da si boste vzeli čas za razmislek.
Prestavite: povsem v redu je namreč, če rečete osebi, da želite slišati, kaj ima povedati, a da se ta trenutek ne morete osredotočiti na pogovor.
Bodite prvi: bodite prvi, ki spet načne pogovor. Po tem, ko ste si vzeli čas za razmislek, pristopite k osebi in se z njo ponovno pogovorite.
Ne vzemite osebno: ko smo kritizirani, navadno napademo ali smo močno prizadeti. Ker smo osredotočeni na stvari, s katerimi se ne strinjamo oz. ne držijo. Za trenutek se oddaljite od situacije in le poslušajte.
Stres pod nadzorom: če ste nenehno pod velikim stresom, se boste težko racionalno odzvali na kritiko. Kadarkoli.
En vidik: ne pozabite, da kritika predstavlja stališče ene same osebe. Ne dovolite, da vas to odvrne od vašega cilja. Prav tako osebi, ki kritizira, povejte, kako vi gledate na stvari. Ob pravem času (morda, ko znova načnete pogovor) in čeprav se vam zdi, da ne bo sposobna razumeti vašega stališča. Včasih namreč pomaga, da slišite svoj glas, ki govori, kaj si v resnici mislite.
In nikoli ne dovolite žaljenja. Čeprav vam bo uspelo premagati začetno jezo ali razočaranje, potegnite črto, če postane pogovor nevljuden in če so prisotne žaljivke.
Preberite še: 12 stvari, ki jih samozavestni ljudje ne delajo
Vir: Psichology Today