Otroci z avtizmom imajo običajno slabše izvršilne funkcije, ki se z motnjami spanja še poslabšajo.
Motnje spanja so pri otrocih z avtizmom zelo pogoste ter lahko vplivajo na njihovo vedenje, sposobnost učenja in učni uspeh, sta se na strokovnem posvetu STAkluba ob svetovnem dnevu ozaveščanja o avtizmu, ki ga zaznamujemo 2. aprila, strinjali strokovnjakinji. Z motnjami spanja se sooča med 40 do 80 odstotkov otrok z avtizmom.
Spanje ni proces, v katerem bi telo ali možgani počivali, je pojasnila pediatrinja in otroška nevrologinja Barbara Gnidovec Stražišar iz Centra za motnje spanja. Med spanjem namreč potekajo številni procesi, vključno s pretvorbo kratkoročnega v dolgoročni spomin, kar je zelo pomembno za šolajoče otroke.
Del možganov, ki je najbolj dovzeten za pomanjkanje spanja, je prefrontalni reženj, ki uravnava izvršilne funkcije in sicer višje živčne dejavnosti, ki pomagajo pri uravnavanju človeškega vedenja in čustvovanja ter vplivajo na delovni spomin, osredotočeno vedenje in kognitivno prožnost, je navedla.
Po različnih ocenah motnje spanja doletijo od 40 odstotkov do 80 odstotkov otrok z avtizmom. "Najpogostejša motnja spanja je seveda nespečnost, se pravi bodisi težave z večernim uspavanjem, nočna prebujanja ali zgodnja jutranja prebujanja, po katerih otroci ne morejo več zaspati," je pojasnila Gnidovec Stražišar. Otroci z avtizmom se pogosto soočajo tudi z motnjami dihanja v spanju in sindromom nemirnega spanja.
Otroci z avtizmom imajo običajno slabše izvršilne funkcije, ki se z motnjami spanja še poslabšajo, je dejala Sabina Korošec Zavšek iz Zveze za avtizem Slovenije. Posledice so neregulirano čustveno vedenje, slabša senzorna regulacija, motnje pomnjenja, pozornosti, koncentracije in razpoloženja. Pomanjkanje spanja pomembno vpliva na njihovo vedenje v vrtu in šoli in na njihov učni uspeh, je dodala.
Učiteljem, ki opazijo, da so otroci z avtizmom utrujeni, neregulirani oz. nezainteresirani za sodelovanje v učnem procesu, Korošec Zavšek svetuje, da se o tem pogovorijo z učenci in njihovimi starši. Ključen je namreč odkrit pogovor in razumevanje otrok s tovrstnimi težavami, meni. Če imajo otroci zaradi pomanjkanja spanja v šoli hujše težave, Korošec Zavšek priporoča prilagoditve pouka, odložitev ocenjevanja znanja ali opravičilo od pouka.
Za boljše spanje je za vse pomembno, da gredo spat in vstanejo ob isti uri, je izpostavila Gnidovec Stražišar. Pomembno je da spalnica ni pretopla ali prehladna, ni hrupna in je temna. Vsem priporoča, da eno uro pred spanjem prenehajo uporabljati zaslone.