Veter je na kopnem Še vedno neizkoriŠČena sila. Na vodi poganja vse vrste jadrnic, v zraku ga uporabljajo letala, zmaji in padala, le na kopnem ga človeku še ni uspelo ujeti in uporabiti njegove moči. A vse se spreminja. Kmalu boste namreč na smučiščih, drsališčih ali pa tudi na suhi zemlji videli človeka, ki se bo oklepal velikega prozornega kosa plastike, še najbolj spominjajočega na mini jadralnega zmaja. A še preden boste odprli usta, da bi vprašali, kaj hudiča je to, bo nenavadna pojava že švignila mimo vas, skočila v zrak in odplula čez obzorje. Spoznajte v Sloveniji popolnoma nov šport – kitewing! Ideja je – kot so vse genialne ideje – dokaj preprosta. Z jadralne deske so sneli krilo, ga malo predelali in dali v roke adrenalina željnemu človeku, pod noge pa mu potisnili terenu primerno prevozno sredstvo: za led drsalke, za raven teren rolerje, za neravenega t. i. mountain boarde oziroma rolke z velikimi napihljivimi kolesi, za sneg pa smučke ali snežno desko (snowboard za tiste, ki jim je čista slovenščina deveta briga).
Prednost so skoki in poleti
Glavno idejo ste dobili: z jadralnim krilom lovite veter in bolj spretno ko ga ulovite, tem bolje in hitreje drvite naokoli. Jadralna krila kitewing so sicer precej velika (mere so standardne, in sicer meri manjše krilo 4, 8, večje pa 5, 5 m2), vendar zelo lahka, saj so narejena iz lahkih in trpežnih materialov – karbona, monofilma in dakrona (lahka in zdržljiva plastika). Kitewingi tehtajo od pet pa do šest kilogramov, tako da je upravljanje zelo enostavno, saj se ga priučite v uri ali dveh. Pogoj, da vse skupaj deluje, je seveda veter. Brez njega ni nič. Dovolj je že piš s kakimi 3 m/s, najbolje pa je, če piha tam nekje z 12 m/s. Kitewing ima zelo dober izkoristek vetra, kar v praksi pomeni, da vas bo v dobrem vetru potegnilo s tolikšno silo, kot da bi sedeli na zelo močnem motornem kolesu. Hitrosti, ki se jih da s takšnim zračnim pripomočkom doseči, so ogromne. Na zaledenelem Cerkniškem jezeru je drsalec s kitewingom dosegel približno 50 km/h, svetovni rekord pa se giblje okoli 100 km/h. Upravljanje je zelo enostavno, saj lahko krilo nagibate, ga preprijemate … skratka manipulirate z vetrom, kot vas je želja. Lahko vozite cikcak, slalom, delate obrate, zmanjšujete in po želji povečujete hitrost … V tujini je neki navdušen smučar s kitewingom naredil kar salto, torej obrat čez glavo v zraku za 360 stopinj.
Najlepša stvar pri vsem tem pa so skoki ali poleti. Krilo kitewing se v zraku obnaša kot jadralni zmaj in vam celo lahko omogoči malo pravega jadranja na zračnih plasteh. Potrebujete le nekaj hitrosti, morda malo skakalnico in že ste v zraku. Skoki in poleti, dolgi približno 30 metrov, so nekaj vsakdanjega, rekordni polet pa meri čez 300 metrov!
Zahteve so minimalne
Jadranje s kitewingom ne zahteva posebnih priprav. Čeprav je fizično kar naporno, saj pri njem deluje celotno telo, je primerno za oba spola in vse možne starosti. Nujno je nekaj znanja iz aerodinamike, ki vam ga bodo vtepli v glavo na kratkem tečaju (organizira jih podjetje Herci). Najprej se boste v prijetnem okolju (beri: v kaki gostilni) približno eno šolsko uro spoznavali z osnovami aerodinamike in mete-orologije ter se seveda podrobno seznanili s krilom kitewing. Po teoriji sledi praksa, kar seveda pomeni praktične vaje na terenu. Vso potrebno opremo dobite na tečaju, zato kar brez skrbi. Kot zagotavlja inštruktor Vili Breceljnik, se v približno petih urah, kolikor približno traja tečaj, vsakdo nauči ravnati s kitewingom. Sicer pa je tečaj prilagojen posamezniku: če je kdo malo bolj trde glave ali ima dve levi roki, se mu bo inštruktor pač malo dlje posvetil, pa bo. In cena? Ker je zadeva v Sloveniji še zelo zelo sveža, stalne cene še niso izoblikovali. Vendar pa bo po zatrjevanju inštruktorjev zmerna in vam torej (še) ne bo treba prodati leve ledvice.
Hitrosti so neomejene
Ko se boste podrobneje seznanili s kitewingom, boste lahko začeli izvajati lastne trike. Kot smo že omenili, letni čas oziroma podlaga ni omejitev. Sneg, led, zemlja, pesek … le nataknite si pravo prevozno sredstvo in že ste nared. A pri individualnih vožnjah in/ali poletih bodite previdni! Kitewing je tako preprost za upravljanje, da večini njegovih bolj zelenih uporabnikov hitro zraste greben in začnejo precenjevati svoje sposobnosti. Ker s tem plastičnim jadralnim krilom dosegate podobne pospeške kot z motorjem, so velike hitrosti prej pravilo kot izjema. Reakcijski časi pa so manjši, zato lahko skupite kako poškodbo. Snovalci kitewinga pa so pomislili tudi na to, saj se da krilo privezati za pas … in če vam stvari med vožnjo začnejo uhajati izpod rok, kitewing preprosto izpustite. Ker je privezan, ga ne bo odneslo v mimoidočega ali kandelaber, temveč bo obstal “v nevtralu”, kot temu rečejo strokovno žargonsko, laično povedano pa, da bo na dolžini vrvi mirno lebdel nekje nad vami ali pa bo štrbunknil na tla. Kakorkoli že, če drvenja na obvladujete več, raje požrite ponos in kitewing izpustite, se ustavite, ga poberite in nadaljujte vožnjo. Bolje to, kot da vas postrgajo z betonskega zidu.
Skoki in poleti so kitewingov adrenalinski adut. Ne potrebujete drugega kot malo hitrosti, skakalnica ali strmina pa sta sploh priporočljiva. Še en odriv in že letite, začasno neodvisni od gravitacije in drugih težnostnih pojavov. Zlasti na strmih smučiščih so taki prizori zelo pogosti. Pazljivi bodite le pri doskoku, da si ne boste zvili gležnja. No ja, telemarka vam ravno ni treba delati, razen če vas opazuje res luštna smučarka s prijateljico ali dvema.
Gregor Lokar
Novo na Metroplay: Kako lahko vzdržujemo mišično maso ter preprečimo težave, kot so sarkopenija in osteoporoza?