Ples Petih ritmov® je priložnost za gibanje, raziskovanje in spreminjanje samega sebe. Ena od poti, ki vodijo do gibkosti telesa in duha, je plesno-gibalna metoda Pet ritmov®, preprosta in obenem globoka praksa, ki temelji na načelu, da usklajeno gibanje vpliva na vitalno energijo, čustva, racionalni um in duhovne razsežnosti človeka, tako da se telo in duševnost naravno uravnovešata in usklajujeta.
Metodo je zasnovala ameriška plesalka, urbana šamanka in terapevtka Gabrielle Roth, ki je med svojim dolgoletnim poklicnim delom z različnimi skupinami ljudi prepoznala pet značilnih načinov gibanja. Poimenovala jih je Pet ritmov: tekoči ritem (Flowing), stakato (Staccato), kaos (Chaos), lirični ritem (Lyrical) in globoka tišina (Stillness).
Prakso Petih ritmov® lahko opredelimo kot izrazno gibanje, meditacijo v gibanju, ekstatični ples, telesno orientirano terapijo ali šamansko prakso, saj vsebuje prvine vseh naštetih. Na telesni ravni metoda izboljšuje koordinacijo in gibčnost, mišično vzdržljivost, srčno-žilno in dihalno sposobnost, uravnava presnovo in odpravlja kronične mišične napetosti, ki so posledica stresnih dejavnikov; na psihološki ravni omogoča izražanje čustev in ozaveščanje vzorcev obnašanja; v duhovnem smislu pa uri vzdrževanje zavedanja in pozornosti ter zmanjšuje temeljni razkol sodobne civilizacije – navidezno ločenost telesa in duha.
Pet ritmov® lahko pleše vsakdo, ki hrepeni po plesu in svobodi, ne glede na plesne izkušnje, spol, starost, kondicijo, sposobnost ali poklic. Vadba je primerna tudi za osebe s telesnimi omejitvami.
Val – osnovni zemljevid Petih ritmov®
Najpogostejša oblika vadbe, nekakšen osnovni zemljevid, je val – zaporedje gibanja od tekočega ritma do globoke tišine. Vodeni val se lahko pleše brez glasbe, pogosteje pa ga usmerja glasba, ki jo učitelj sestavi v vrstnem redu petih ritmov z dograjevanjem hitrosti: vrh je dosežen v kaosu, nato sledi postopno umirjanje proti globoki tišini. Predpisanih korakov in plesnih figur ni.
Plesalci z dihom in gibom raziskujejo pet načinov gibanja, znotraj katerih iščejo lastni avtentični izraz, dopolnjujejo manj razvite dele svoje osebnosti in razvijajo razumevanje drugačnosti drugih ljudi. Med vadbo se ves čas vzdržujeta zavedanje in pozornost, zato je kot meditacija v gibanju.
1. Tekoči ritem plešemo z enakomernimi krožnimi gibi, kolena so delno pokrčena, stopala plosko na tleh, pozornost in težo prenesemo na spodnji del telesa. Ta ritem nas uči prizemljenosti in povezovanja z lastnim telesom. V njem odkrivamo svoj notranji tok energije, učimo se zaupati inteligenci svojega telesa in ga tudi ljubeče podpirati, spoštovati, pravilno hraniti in negovati.
2. Stakato je ritem izražanja in delovanja. Plešemo ga z jasno definiranimi geometrijskimi gibi, ki spominjajo na borilne veščine. Ko resnično utelešamo lastnosti stakato ritma, smo aktivni, samostojni, odločni, svojo energijo znamo izražati in usmerjati v začrtane cilje, da z lahkoto urejamo materialno življenje. Uči nas jasnosti, osredotočenosti na sedanjost, spoštovanja svojih in tujih meja. Navezuje se na tovarištvo, prijateljstvo, komunikacijo in ljubezen.
3. Kaos kot tretji ritem v valu se navzven kaže kot hiter, mehak in divji ples s sproščenimi mišicami in gibkimi sklepi. S hitrimi gibi sproščanja telesa in vibriranja dosežemo stanje predaje ter opuščanje miselnih in čustvenih oblik. V praznini, ki nastane, racionalni um prepusti ustvarjalni prostor intuitivnemu umu. Dosežemo ples osvobojene energije in kreativnega izražanja.
Kaos v življenju povezujemo z zmožnostmi, da znamo odpustiti, opustiti, oprostiti in razgraditi odvečne oblike, navezanosti, zagozdenosti in ujetosti; da voljno in mehko potujemo skozi spremembe ter smo sposobni jezditi energijo svoje življenjske ustvarjalnosti.
4. Energija liričnega ritma je zračna, lahkotna, nenavezana in prilagodljiva kot veter. Vanjo naravno vstopimo, če nam je v kaosu uspelo opustiti trdoto, omejitve, navezanosti in občutke ujetosti. Gibanje v liričnem ritmu je lahkotno, osvobojeno, igrivo, spreminjajoče. Na globljih ravneh nas uči zrelosti in svobode, ki ju lahko dosežemo šele v odraslem življenjskem obdobju.
Osvobodili smo se spon samega sebe, sprejeli smo sebe in druge takšne, kot smo in kot so; življenje ljubimo realno, ne navezujemo se več na vzpone in padce. Smo del večne narave, ki se ves čas spreminja. Globoko v liričnem ritmu lahko dosežemo osvobojeno radostno bivanje.
5. Globoka tišina je peti in zadnji ritem v valu. V njej se spustimo v stanje predanosti, prisotnosti in čuječnosti. Gibi se umirijo, ples postaja vse bolj zbran, osredotočen in povezan z razsežnostmi prostora. Misli in čustva utihnejo.
Med plesnimi gibi se pojavljajo trenutki mirovanja, v njih je plesalec obenem opazovalec. V stanju globoke tišine se prebudi intuitivni način zaznavanja, dojemanja, sporazumevanja in ustvarjanja. Gre za stanje zavesti, ki prehaja vse globlje k izvoru modrosti in sočutja.
Poglobljene oblike dela v metodi Petih ritmov® vključujejo tudi druge zemljevide, na primer proučevanje energije in izražanja čustev (v zaporedju strah, jeza, žalost, veselje, sočutje/ljubezen), delo s senco vsakega ritma (inercija, rigidnost, panika, odzemljenost, otopelost), raziskovanje arhetipov, starostnih obdobij, delov telesa, načinov dihanja, zavesti in pozornosti.
Za popotnico potrebujemo dobro mero vztrajnosti in poguma, da se soočimo z lastnimi odpori, strahovi in večnimi izgovori. Potrebujemo tudi ščepec humorja in naklonjenost svojemu plesu, kakršenkoli že je na začetku. Vztrajnost in praksa delata mojstra.
Kako in kje lahko zaplešemo Pet ritmov®?
- V Sloveniji smo letos dobili drugega učitelja te metode. Bojana Boh je leta 2005 končala šolanje pri Gabrielle Roth na The Moving Center School v ZDA, Damjan Makovec pa oktobra letos.
- V organizaciji Društva ples ritmov, ki vabi tudi druge učitelje mednarodne zveze 5 Rhythms teachers Association, predvsem Johna Kellyja in Silvijo Tomčik Kelly, ter ob močni podpori lokalnih organizatorjev se je vadbe Pet ritmov® mogoče udeležiti v Ljubljani, Mariboru, Novem mestu, Postojni in Izoli.
- Plesno pleme, kot v žargonu imenujemo plesno skupnost, vabi ljubitelje gibanja in plesa vseh starosti, izkušene plesalce in popolne začetnike, študente, zaposlene in že upokojene; dodatne informacije pa ponuja Društvo ples ritmov, Kebetova ulica 1, 4000 Kranj, e-naslov: ljubljana@plesritmova. net.
Sandra Misdaris
Novo na Metroplay: Kako lahko vzdržujemo mišično maso ter preprečimo težave, kot so sarkopenija in osteoporoza?