Številni trgovci se že pripravljajo na revolucijo na prodajnih policah: prihaja odmevna prepoved prodaje teh izdelkov

12. 11. 2025
Številni trgovci se že pripravljajo na revolucijo na prodajnih policah: prihaja odmevna prepoved prodaje teh izdelkov (foto: Profimedia)
Profimedia

Hrana, ki je lepa na pogled, a povzroča neverjetno škodo človeškemu telesu. Toda zdaj so na vidiku gromozanske spremembe.

V Združenih državah Amerike se pripravlja ena največjih prehranskih reform v zadnjih desetletjih: umikanje umetnih barvil iz hrane, ki jih mnogi poznajo kot sestavino skoraj vsake sladkarije, pijače in žit za zajtrk. Pobudo za spremembo je sprožila kampanja Make America Healthy Again, ki jo je podprl minister za zdravje Robert F. Kennedy Jr., z jasnim ciljem: do prihodnjega leta postopno ukiniti petrolejska sintetična barvila iz prehranskih izdelkov.

Skepticizem do umetnih barvil ni nov, toda zdaj se prvič združujejo politični pritisk, znanstvena opozorila in javni interes, kar bi lahko pomenilo konec dobe "umetno obarvane hrane". V ospredju sprememb so tudi prehranski velikani, kot so Kraft, Walmart in General Mills, ki so že napovedali, da bodo barvila iz svojih izdelkov dokončno odstranili, poroča Newsbreak.

"Naravne barve so precej manj obstojne in občutno dražje za proizvodnjo. Še posebej modra in zelena sta pravi izziv," ob tem opozarja Melissa Wright, strokovnjakinja za varnost hrane na univerzi Virginia Tech. Tudi potrošniki so pomemben dejavnik. Kot pravi Wrightova, "kupujemo z očmi". In ko so proizvajalci iz kosmičev Trix pred leti odstranili umetna barvila, so jih morali po dveh letih zaradi pritožb kupcev vrniti nazaj.

Na razgovoru so ji zastavili nenavadno vprašanje. Njen odgovor je navdušil

Znanstveniki pa opozarjajo, da obstajajo resnični zdravstveni razlogi za previdnost. Nekatere raziskave so pokazale, da umetna barvila lahko povzročijo hiperaktivnost pri otrocih, čeprav natančnih dokazov še ni. Drugi dodajajo, da je težko ločiti učinke barvil od konzervansov in sladkorja, ki so prav tako prisotni v teh živilih.

Velike korporacije si lahko privoščijo drage naravne sestavine, medtem ko bodo manjši proizvajalci prisiljeni zvišati cene. V eni od ameriških sladoledarn so izračunali, da bo prehod na naravne barve povišal ceno vsakega korneta za približno 10 centov, lastnik pa kljub temu pravi: "Imam otroke. In če to pomeni bolj zdravo hrano, je vredno vsakega centa."

Strokovnjaki opozarjajo, da bo rok do konca leta 2026 za popoln prehod zelo težaven, saj so naravne surovine omejene in zahtevajo stabilno oskrbno verigo. Kljub temu poudarjajo, da bi moral biti cilj prehranske industrije predvsem zdrava in dostopna hrana, ne le lepa na pogled.

"Barva sama po sebi ni problem," pravi Wrightova, "resnični problem je, da jemo preveč visoko predelane hrane. Ljudje pogosto pozabijo prav na to". Za zdaj torej ni razloga za paniko, toda prihodnost živilskih polic bo očitno precej manj pisana, kot smo je vajeni.

Kako pogosto bi morali prati posteljnino? Mikrobiologinja razkriva resnico, ki vas bo presenetila