Posojate prijateljem denar, a ko ga potrebujete zase, ga nimate dovolj? Večkrat stojite v vrsti na pošti ali v trgovini in se kdo preprosto postavi pred vas? Ste neprestano nezadovoljni, se ne cenite dovolj, ker vsi od vas dobijo vse, a vi vedno ostanete brez vsega?
No, če ste na večino vprašanj odgovorili pozitivno, potem imate težave z asertivno komunikacijo. Ste človek, ki se večinoma odzove le na potrebe drugih, nase pa večkrat pozabi.
Kaj je asertivna komunikacija?
Asertivna komunikacija je komunikacija, pri kateri spoštuješ in zastopaš sebe, vendar pri tem spoštuješ in upoštevaš tudi druge.
Je veda, ki nas uči reči ne in ostati živ, govori o tem, kako v resnici na lep način, a odločno zavrniti prošnjo in ukaze, tudi šefov. Govorimo pravzaprav o osnovni veščini, ki jo morate obvladati, da boste postali uspešni in srečni.
Splošno mnenje velja, da če poslušate druge in delate, kar drugi zahtevajo od vas, da do ljudi gojite spoštovanje. A žal tako pokažete tudi, kako malo spoštujete sebe. In naj vam kar hitro povemo, če ne cenite sebe, ne cenite niti drugih. Seveda pa vas tudi drugi, če se nimate radi in se zanemarjate, ne morejo ceniti in spoštovati.
Asertivnost je sposobnost ali veščina oseb, da se znajo zavzeti zase in znajo učinkovito zadovoljiti tudi svoje potrebe. To je vrsta obnašanja, ko človek aktivno napreduje proti svojemu cilju in prevzame odgovornost za samega sebe. To so ljudje, ki sami skrbijo za svojo usodo, za svojo pot, kariero, ljudje, ki nikoli ne dovolijo, da se ne bi slišal njihov glas.
V poslovnem svetu je zelo pomembno, da imate samozavesten nastop, da vaš sogovornik čuti, da verjamete vase in v svoj uspeh, da vsem pokažete, da se cenite.
Kako postati slišen, samozavesten in upoštevati svoje želje?
Asertivno obnašanje, ki ga veliko ljudi vidi kot vrlino, vam bo omogočilo, da se v vsaki situaciji obnašate v skladu s svojimi željami in da se ognete prepirom. Dobro se boste počutili, saj boste takoj zavrnili nerealne zahteve ter se tako z lahkoto izognil dolgim razpravam in prerekanju, ki ni nikomur prijetno.
Asertivne osebe se obnašajo v skladu z določenimi pravili, ki veljajo za vse ljudi. Asertivna oseba svoje misli in dejstva pove jasno, glasno in brez dvoumnosti. Jasno nam mora biti, da nikoli ne bomo mogli uresničiti in izpolniti želja vseh ljudi.
Z vsemi se tudi ne moremo strinjati in vseh tudi ne moremo ubogati. Nikar ne mislite, da vas bo šef bolj cenil, če ga boste vedno nemo in brez ugovarjanja ubogali. Nalagal vam bo vedno več dela, a nikakor o vas ne bo imel le pozitivnega mišljenja.
Oseba, ki se obnaša neasertivno, drugim dovoli, da so z njo agresivni in nesramni. Prav tako neasertivne osebe ne morejo pobegniti od konfliktov, katerih se tako bojijo. Po drugi strani pa asertivne osebe zadovoljijo svoje potrebe in želje ter se povsem mirno ognejo konfliktom.
Konstantna uslužnost drugim je nemogoča, saj tega 'servisiranja' ni nikoli konec. Asertiven človek pa čuti tudi potrebe drugih, saj je njihov pogosti stavek: "Razumem, da želite, da to naredim, a vam zares ne morem pomagati."
Kako pripraviti dober poslovni nastop?
- Najprej si morate biti vi na jasnem, kaj sploh želite povedati. Kaj je tema, katera je ideja, o kateri bi radi govorili. Morate tudi vedeti, s kom boste govorili, kakšne sogovornike imate na drugi strani.
- Odločite se, kaj želite doseči s komunikacijo – le prenesti informacijo, narediti posel, sprejeti odločitev ali le nagovoriti osebo, da nekaj naredi.
- Vprašajte se tudi, ali ste vi prava oseba, da prenesete določeno informacijo, ali bi bilo bolje, da to stori nekdo drug.
- Če poznate prejemnika informacije, sogovornika na drugi strani, potem izberite pravo pot, da bodo vaše ideje, informacije, posel ... padli na plodna tla.
- Ali obstaja možnost, da ne boste naleteli na odprta vrata in odprta ušesa? Pripravite se na vse možne reakcije sogovornikov.