Cink v prehrani

Cink v prehrani (foto: Shutterstock) Shutterstock
6. 3. 2018 Vir: liza.aktivni.si

Cink ima eno od najpomembnejših vlog v organizmu, saj brez njega naše telo ne bi bilo enako.

Krepi imunski sistem, pomaga pa tudi pri oblikovanju okusa in vonja. Je mineral, ki ohranja možgane, srce, reproduktivno zdravje … Ena od njegovih najpomembnejših vlog je ustvarjanje sinteze beljakovin in DNK, močno pa vpliva tudi na posameznikov libido.Pomanjkanje cinka lahko povzroči vrsto fizioloških sprememb in težav. Raziskave so pokazale, da dodajanje cinka redni prehrani lahko zmanjša smrtnost otrok, ki imajo akutno okužbo spodnjega dihalnega sistema.

Tudi večji odmerek

Cink je zaradi močnih antioksidativnih lastnosti, ki pomagajo pri krepitvi imunskega sistema, zelo pomemben mineral. Prisoten je v vseh organih, največ pa v eritrocitih (rdečih krvnih zrncih), kosteh, mišicah, jetrih in prostati pri moških.

Za rast in delitev celic

Odgovoren je za rast in delitev celic, krepitev imunskega sistema in za pravilno reprodukcijo. Cink pomaga pri proizvodnji moškega spolnega hormona testosterona, prav tako pa tudi pomaga pri ravnovesju organizma pri okužbah, 'nadzoruje' vnetja in ga izničuje.

Proti alergijam

Skupaj z vitaminom B zmanjšuje proizvodnjo histamina, kar pomeni, da je zelo učinkovit v izničenju alergij. Od cinka so odvisne nekatere osnovne funkcije telesa, kot je celjenje ran in spolno dozorevanje. Sodeluje tudi pri razgradnji alkohola. Ker je sestavni del številnih encimov, je od njega odvisna presnova beljakovin, ogljikovih hidratov in lipidov.
Hrana, ki je bogata s cinkom, pomaga pri ohranjanju možganske strukture in na splošno zdravja živčnega sistema. Ta mineral je pomemben za ustvarjanje rezerve inzulina in spodbujanja njegove funkcije. Kompleks cinka in inzulina je v celicah slinavke, ko pa telo nima dovolj tega elementa, obstaja možnost nastanka diabetesa. Ugotovljeno je, da imajo sladkorni bolniki dvakrat manjšo količino cinka od normalne.

Ženskam priporočajo 8 mg cinka na dan

V nasprotju z nekaterimi hranili telo cinka ne more skladiščiti, kar pomeni, da je treba cink jemati vsak dan ali pa ga uživati kot prehranski dodatek. Človeški organizem vsebuje približno 2 do 3 grame cinka. Priporočen dnevni odmerek za ženske je 8 mg. Pri nosečnicah je ta količina povečana na 11 mg, medtem ko dojiljam priporočajo vsaj 12 mg cinka dnevno. Vnos cinka med nosečnostjo pozitivno vpliva na zdravje dojenčkovih možganov. Zlasti previdni morajo biti vegetarijanci in osebe, ki ne jedo mesa, saj iz hrane dobijo le polovico priporočenega dnevnega vnosa cinka. Rizične skupine, pri katerih zaznamo pomanjkanje cinka so še športniki, alkoholiki, osebe z gastrointestinalnimi boleznimi in tisti, ki daljše obdobje jemljejo zdravila.


Cink pomaga pri krepitvi imunskega sistema

Oslabitev imunskega sistema se zelo pogosto pojavi pri ljudeh, razlogov za to pa je več. V tem primeru se pogosteje pojavljajo vnetja in okužbe, ki se ponavljajo, kronične okužbe, okrevanje po bolezni pa je daljše in težje, če je imunski sistem oslabljen. Na oslabitev imunskega sistema vplivajo kajenje, kronične bolezni, izčrpanost, premalo spanja, psihični in fizični stres, nepravilna prehrana, premalo gibanja. Za boljšo odpornost lahko jemljete večje količine cinka s hrano ali kot dodatek (po navadi je cink v tabletah v kombinaciji z vitaminom C).

To so živila, ki jih lahko brez težav uvrstite v vsakodnevni jedilnik in kombinirate v različnih jedeh.
Žal pa se le 20 odstotkov cinka absorbira s hrano. Živila, ki vsebujejo večje količine cinka in jih kuhamo ali pečemo, izgubijo veliko človeku dostopnega cinka. Največ ga je v rdečem mesu (govedina, jagnjetina, jetra), zato morajo, kot smo že omenili, vegetarijanci paziti, da zaužijejo dovolj tistih živil, ki premorejo več cinka: čičerka, grah, bučno seme, misliji, čedar, sadni jogurt, polnozrnati kruh, pomaranče, brazilski oreščki, mandlji ...