To je skrivni razlog zakaj ne shujšate (in to ni hrana)

To je skrivni razlog zakaj ne shujšate (in to ni hrana) (foto: Profimedia) Profimedia
23. 11. 2022

Ko ljudje želijo shujšati se večkrat lotijo diet, načrtnih obrokov, telovadbe in rekreacije, toda zanemarijo ključen dejavnik, ki ima velik vpliv na to, da se vam idealna teža izmika. Ta dejavnik se imenuje stres!

Stres sam po sebi ni niti dober niti slab, je le odziv na določene pogoje. Vendar pa povzroča spremembe v celotnem telesu in s tem seveda vpliva na zdravje celotnega organizma.  

Stres povzroča reakcije v živčnem sistemu, hormonske spremembe, bolezni ščitnice in spremembe v teži. Prav tako je lahko odgovoren za težave v reproduktivnem sistemu, povezan pa je tudi s počasno prebavo in celo boleznimi prebavnega sistema, kot so funkcionalne motnje prebavil in vnetne črevesne bolezni. Reakcije na stres vplivajo tudi na občutek kronične utrujenosti, nespečnosti in depresije.

Čeprav se naštete posledice stresa slišijo, kot da se je stresu bolje izogniti za vsako ceno, je stres pravzaprav del človekovega obrambnega mehanizma – potreben je v ekstremnih situacijah.

Če bi vas na primer lovil tiger, bi bil stres nadvse koristen. Pomagalo bi vam, ker bi vaše mišice veliko hitreje dobile kisik zaradi povečanega dihanja zaradi bega, nadledvične žleze pa bi izločale hormon (kortizol), ki bi povečal vašo sposobnost pobega pred tigrom.

Stresni hormon kortizol

Kortizol sam po sebi ni slab, vendar pa so visoke ravni stresa kronične in s tem tudi ravni kortizola - kortizol telesu namreč signalizira, naj poje več, da ima dovolj rezerv za obrambo telesa pred stresom. Izločeni kortizol torej skrbi za preživetje, ne glede na to, da vir stresa pravzaprav ni resnična življenjska grožnja, temveč le psihični stres zaradi dela ali odnosov.

Kaj storiti, da obvladamo stres?

Edina razpoložljiva rešitev je, da se naučimo obvladati povečan odziv na stres, ko ni potreben. Spodaj je nekaj načinov za obvladovanje stresa.

Dihajte

Dihanje se sliši samoumevno, toda res je učinkovito. Poleg tega lahko dihate kadarkoli in kjerkoli, ne glede na situacijo. Takoj, ko začutite, da vam srce hitro bije in vas prevzema stres bi bilo idealno, da si vzamete dve minuti in samo globoko zadihate. Mirno in globoko dihanje namreč v nasprotju s hitrim in kratkim dihanjem pošilja telesu signale, da je vse v redu in da ste varni.

Meditacija

Meditacija vam lahko pomaga pozabiti na sezname opravil, sestanke, tesnobo in skrbi. Cilj meditacije ni popolnoma izklopiti vseh misli, temveč jih le prepustiti, ne pa se na njih zadrževati. Meditacija ne pomeni nujno sedenja v tišini, temveč je lahko tudi sprehod po gozdu, ples, gledanje morja in podobne sprostitve.

Smeh in zabava

Smeh je najboljše zdravilo zoper stres, saj tako kot globoko dihanje pošilja telesu signale, da ste varni in da ni razloga za skrb. Poleg tega smeh takoj izboljša razpoloženje, vaše in vseh okoli vas. 

Poskrbite, da si redno vzamete dovolj časa za dejavnosti, ki vas veselijo, pa naj bo to igra s psom, sprehod s prijatelji, uživanje v filmu, poslušanje glasbe ali branje dobre knjige. Namenite del svojega prostega časa za prijatelje in družino. Ljudje z močnimi socialnimi odnosi namreč živijo dlje in bolj zdravo.

Preberite tudi: V katerem položaju bi morali spati glede na vaše težave?