Število smrtnih žrtev v prometu se spet veča. Kaj storiti?
Različne vladne in nevladne generacije se na različne načine trudijo, da bi dosegli cilj vizije NIČ, ki pomeni nič smrtnih žrtev na slovenskih cestah.
Medtem ko je bilo leta 2018 vidno občutno zmanjšanje števila umrlih v prometnih nesrečah, se je ta številka v letu 2019 zopet občutno povečala, in sicer na 103. Res, da je ta številka občutno manjša v primerjavi z letom 2007, ko smo zabeležili kar 285 umrlih v prometnih nesreča, a je še vedno prevelika.
Vsaka številka ima svoje ime
Ker je medicina v tem času zelo napredovala, pa se je na račun manjšega števila umrlih zagotovo povečalo tudi število tistih, ki imajo po prometnih nesrečah trajne posledice, zaradi katerih je njihova kvaliteta življenja bistveno slabša kot pred nesrečo. Ta skupina ljudi, čeprav je o njih nekoliko manj govora, je prav tako pomemben del naše družbe, saj mnogi izmed njih po nesreči ne morejo zaživeti popolnoma samostojno.
Vendar pa se je potrebno zavedati, da ni vse v statistiki in številkah, saj ima vsaka številka svoje ime, ki je nekomu prijatelj, mož, žena, mati ali celo hči ali sin. S tem zavedanjem se moramo vsi udeleženci v cestnem prometu, ali kot pešec, kolesar ali voznik v avtomobilu, temu primerno obnašati. In kaj lahko sami storimo, da bo varnost v cestnem prometu boljša?
Ko se usedemo za volan, naj bo naš glavni cilj vizija NIČ
Različne vladne in nevladne generacije se na različne načine trudijo, da bi dosegli cilj vizije NIČ, ki pomeni nič smrtnih žrtev na slovenskih cestah. Vendar nam tudi ti ukrepi nič ne pomagajo, če sami ne bomo prevzeli določenega dela osebne odgovornosti in s svojim ravnanjem prispevali svoj delež k varnosti v cestnem prometu:
- Vožnja brez alkohola in drugih psihoaktivnih snovi. Dejstvo je, da uživanje alkohola negativno vpliva na sposobnosti predvidevanja in reagiranja na cesti, zato vsakokrat, ko se usedemo za volan pod vplivom alkohola, to pomeni nevarnost za nas in tudi vse ostale udeležence v prometu. V situacijah, ko uživamo alkohol, zato raje izberimo druge načine prevoza in se nikakor ne usedemo za volan.
- Upoštevajmo cestno prometne predpise. Nepravilen premik z vozilom, neprilagojena hitrost, nepravilna stran oziroma smer vožnje in nespoštovanje pravil o prednosti so najpogostejši vzroki za prometne nesreče. V pogovoru mnogi pravijo, da so zakoni zato, da se kršijo, vendar ko je govora o cestnem prometu, temu ni tako. Takšni brezbrižni vozniki, ki zavestno kršijo cestno prometne predpise predstavljajo veliko nevarnost za celotno družbo.
- Prispevajmo svoj delež k dvigu prometne kulture. Namesto prehitre vožnje, prehitevanja v škarjice, vožnje v rdečo luč, se raje pravočasno odpravimo od doma, in popustimo stopalko za plin, saj bomo že s tem ohranili kakšno življenje več. V avtomobilu se neprestano zavedajmo, da nismo sami na cesti in skušajmo biti strpni do drugih udeležencev v cestnem prometu.
- Izogibajmo se uporabi mobilnih telefonov med vožnjo. Vožnja z avtomobilom je zelo zahtevno opravilo, pri katerem je potrebno biti popolnoma zbran, saj se neprestano soočamo s situacijami, ki zahtevajo pravočasno reagiranje. Biti zbran in med vožnjo ne početi še tisoč drugih stvari, kot je na primer uporaba mobilnega telefona, je prav tako dejavnik na katerega lahko popolnoma sami vplivamo in na ta način manj ogrožamo sebe in druge udeležence v prometu.
- Primerno ocenimo svoje psihofizične sposobnosti. Po stopnji ogroženosti se starejši vozniki med 74. in 85. letom izenačijo z mladimi vozniki. Dejstvo je, da se prebivalstvo stara, kar pomeni, da je tudi na cestah vedno več starostnikov. V situacijah, ko imamo še veljaven vozniški izpit, pa se ne čutimo dovolj sposobne, da bi sedli za volan, se temu enostavno odrečemo, saj sicer s tem ogrožamo sebe in druge udeležence v prometu. Podobno je z mladimi vozniki. Le ti se z malo izkušnjami na cesti in željo po dokazovanju pogosto znajdejo v situacijah, ko ne odreagirajo pravilno.
Kot vozniki motornih koles se moramo zavedati, da cesta ni poligon
V prvi polovici leta 2019 je bilo opaženo največje povečanje umrlih v prometnih nesrečah v kategoriji voznikov mopedov in motorjev. Kot voznik motorja je potrebno seveda najprej poskrbeti za tehnično brezhiben motor, še posebej pa je potrebno biti previden pri vožnji na cestah na začetku motoristične sezone, ko je na cestah običajno še veliko peska.
Kot vozniki motorja se moramo zavedati, da cesta ni poligon za preverjanje svojih sposobnosti in zmogljivosti motorja. Ko smo na cesti, smo enakovredni udeleženci v cestnem prometu, kar pomeni, da tudi za nas veljajo enaka pravila o omejitvah hitrosti kot za vse druge udeležence v prometu, prav tako pa se izogibajmo vožnji pod vplivom alkohola in uporabi mobilnih telefonov.
Kot kolesarji poskrbimo za svojo varnost v cestnem prometu
Kljub temu, da je bilo leta 2018 za kolesarje »dobro« leto, pa je bilo v prvi polovici leta 2019 več mrtvih kolesarjev kot v enakem obdobju leta 2018. Povečano število mrtvih kolesarjev je zaskrbljujoče, še posebej zaradi dejstva, da jih je na naših cestah vedno več.
Kot kolesarji se moramo zavedati, da lahko sami najbolje poskrbimo za svojo varnost:
- ne odlašajmo z nošenjem kolesarske čelade;
- poskrbimo, da bomo v temi z dodatnimi odsevniki in lučmi popolnoma vidni;
- hitrost vožnje prilagodimo razmeram na cesti, še posebej pa bodimo previdni ob različnih spustih, ko lahko hitro izgubimo kontrolo nad kolesom;
- če imamo na razpolago kolesarsko stezo, jo vsekakor izkoristimo, saj bomo na njen veliko bolj varni kot pa na cesti;
- ko se vključujemo na prednostno cesto, večkrat preverimo, da je to popolnoma varno;
- z rokami nakažimo vsako spremembo smeri vožnje.
Tudi pešci so pomembni udeleženci v cestnem prometu
Kadar govorimo o varnosti v cestnem prometu, pa nikakor ne smemo pozabiti tudi na pešce. Zaskrbljujoč je podatek, da se je število mrtvih pešcev v zadnjem letu in pol povečalo, kar pomeni, da lahko na tem področju lahko še veliko storimo. Predvsem pa se moramo kot pešci zavedati, da smo v cestnem prometu zelo ranljivi, zato je že vsaka prometna nesreča lahko za nas usodna.
Kot udeleženci v prometu predvsem poskrbimo, da bomo dovolj vidni. Predvsem v temi se izogibajmo temnim oblačilom in se opremimo z odsevniki, naglavnimi lučkami in drugimi oblikami osvetlitve. Za prečkanje ceste uporabljajmo osvetljene prehode za pešce, kjer nas vozniki tudi bolj pričakujejo kot pa če prečkamo cesto na neoznačenem delu.