Ovinkasta pot do katarzičnega očiščenja.
Ko kolesar pripelje v sam konec Trente in že rahlo utrujen išče izhod iz skalnatega zidu, ki se nenadoma postavi pred njim, mu skozi glavo šine misel: “Ali bom zmogel? ” P Ta dilema se postavlja vso pot med dviganjem proti vrhu našega najbolj znanega gorskega prelaza. Odgovor postaja čedalje bolj jasen z vsako serpentino, ki jo označuje modra tablica na robu cestišča in odšteva ovinke proti vrhu. Z medlim pogledom navdušeno spremljaš večanje številke, ki označuje nadmorsko višino, in optimizem se krepi, čakajoč na oznako 1611 metrov. P Skupinica štirih se nas je lotila vzpona po že pregaranih 90 kilometrih. Proga za ogrevanje je potekala po trasi, ki je cestnim kolesarjem znana kot kraljevska etapa po slovenskih hribih. Iz Kranjske Gore prek mejnega prehoda Rateče na preval Predel (1156 metrov), nato na Mangart (2039 metrov), kjer vas pod vrhom tudi poleti lahko pričaka sneg in si lahko kolesar z obilico energije privošči še pravo kepanje. Sledi spust do Loga pod Mangartom in naprej do križišča tik pred Bovcem, kjer zavijete levo proti še zadnji resni preizkušnji – prelazu Vršič (1611 metrov). Na poti je veliko krajev za postanke, impresivni pa so tudi ostanki rušilne moči narave. Še vedno so vidne sledi plazu, ki je v letu 2000 prizadel krajane Loga pod Mangartom.
Pristop s primorske strani je težji od onega iz Kranjske Gore. Dolžina proge je 13, 4 kilometra. Povprečen naklon je 7, 6 odstotka, največ pa 12 odstotkov. Naklon vzpona ne popusti niti za trenutek pa tudi ovinki niso tlakovani z granitnimi kockami, tako da vam je s tresenjem prizaneseno. Vzpon se začne na 620 metrih nadmorske višine pri vasici Trenta. Prvi kilometri so malce strmejši, kot da bi ti gora hotela odvzeti pogum, zato je priporočljivo, da se kolesar prepogumo ne zaleti v začetni predel. Po tem prvem delu pa mu ne preostane drugega, kot da počasi grize meter za metrom ceste in da poskuša čim bolj uživati v lepem razgledu na bližnje gore. Vreme se lahko v hribih zelo hitro spremeni, zato je priporočljivo, da imate s seboj vetrovko ali pa vsaj rokavčke, da pokrijejo roke tam, kjer jih kratkorokavni kolesarski dres ne.
Če želite ohraniti svoj ego nedotaknjen, potem se ne vzpenjate na 1611 metrov visok prelaz v skupini vrhunskih kolesarjev. Pred tem poiščite kak koristen kolesarski nasvet in napravite čim več kilometrov na kolesu. V nadaljevanju vam predstavljamo kondicijski program za dvokolesne avanture od vsakodnevnega kolesarjenja v službo do vzponov na najvišje prelaze.
1. Naredite popoln krog
Če se z vso silo zaženete na pedala, porabite veliko moči v prazno. Narediti morate popoln krog. Gibanje mora biti lahkotno, kot da bi s prstom pobrisali zadnje ostanke paštete. Ko se s pedalom približujete najnižji točki obrata, aktivirajte mečno mišico in podkolen-ske kite ter pritisnite navzdol in nazaj, v smeri proti najnižji točki zadnjega kolesa. V trenutku, ko je pedalo mimo najnižje točke obrata, aktivirajte sprednjo golenično mišico in bočne fleksorje ter potegnite pedalo skozi zadnji del obrata. Nekateri podplat nagnejo, dru- gi ga imajo v ravnem položaju. Pri velikem naporu človek samodejno najde najučinkovitejši način zase.
2. Ujemite ritem
Orjaška stegna vrhunskih kolesarjev so dokaz, da noga ni enaka nogi. Razlikujejo se tudi tehnike. Nekateri kolesarji lahko iz svojih mišic iztisnejo največ moči tako, da premagujejo težke prenose, drugim bolj ustrezajo lažje prestave in hitrejše vrtenje pedal. Zato skušajte najti kadenco oziroma število obratov na minuto, pri kateri se najbolje počutite. Pri nižjih kadencah in težjih prenosih se poveča obremenitev sklepov, zato je poraba energije manj učinkovita, regeneracija počasnejša, zaradi tvorbe mlečne kisline pa prej zadenete ob zid, ko ne morete več. Veliko kolesarskih začetnikov pedalira prepočasi, pravijo strokovnjaki in dodajajo, da je 90 obratov na ravnem terenu za začetek kar dobro. (Profesionalci vozijo tudi s 130 obrati. ) Predlagamo vam vajo, s katero lahko ugotovite, kolikšno je vaše idealno število obratov: prvi dve minuti kolesarite s 60 obrati na minuto, nato za naslednji dve minuti dvignite kadenco na 110. To počnite 16 minut, nakar 15 minut vozite s konstantno hitrostjo v najvišjem tempu, ki pa vas še ne utruja. To je vaša idealna kadenca.
3. Sekajte ovinke
Pri zavojih gre za prenašanje teže, ne za obračanje krmila. Če to počnete pravilno, boste skozi ovinke smuknili s preprostim gibom rame. Če to počnete napačno in ne upoštevate zgornjega nasveta, boste morali v lekarno po velik zavoj obližev. Zaupati morate gumam. Vožnje skozi ovinke se lahko učite na mokri travi. Tako se boste na-učili, kako reagirati, ko začne kolo drseti. Na suhi cesti se že tri ali štiri dolžine kolesa pred zavojem ustalite pri hitrosti, s katero boste peljali skozenj, notranje pedalo pa naj bo v zgornjem položaju. Večino teže imejte na pedalu ki je v spodnjem položaju.
4. Na vzponih ostanite v sedlu
Ko se med vzponom dvignete na pedala, imate morda res občutek, da ste močnejši, kot če sedite, vendar je ta način manj učinkovit. Z neko kanadsko študijo so ugotovili, da je bil pri kolesarjih, ki so med vzponom po cesti s petodstotnim naklonom sedeli, srčni utrip za šest odstotkov nižji. Če le morete, obračajte pedala enakomerno. Če je treba, prestavite v nižjo prestavo in povečajte število obratov. Pri vzponih poskušajte ne uporabljati rok ali drugih mišic in tudi dihajte ne tako močno. Tako boste imeli po dolgem kolesarjenju manj težav z bolečinami
v hrbtu. Ko sedite, naj bo težišče pomaknjeno rahlo nazaj na sedež, roke pa naj ohlapno objemajo vrh krmila (če se sklonite, zmanjšate kapaciteto pljuč). Ko kadenca pade pod 65 obratov ali ko se želite pretegniti ali napasti klanec, se dvignite. S komolci ne silite navzven,
z dlanmi objemite nosilca zavornih ročic, glava pa naj bo nad krmilom. Za sunek dol si pomagajte s težo telesa, s hrbtom in z rokami. Ko se stopalo približuje vrhu obrata, si predstavljajte, da stopate čez 60 cm visoko oviro.
5. Izkoristite zavetrje
Ko je zmagovalna ekipa na najprestižnejši profesionalni dirki, Dirki po Franciji, vozila presenetljivi zmagi v vožnji na čas naproti, so bila njihova kolesa drugo od drugega odmaknjena tri centimetre. Pri navadnih smrtnikih je 15 centimetrov dovolj, da še lahko reagirate, če gre kaj narobe. Če je razdalja večja od 25 centimetrov, pravega učinka zavetrja skoraj ni več. Začnite tako, da se kolesarju pred seboj približate na približno 30 centimetrov. Ko vstopite v njegov zračni prostor, zaslišite piš. Pazite, da ne trčite s kolesoma. Če veter piha z desne, se pomaknite rahlo v levo in obratno. Nikakor ne zavirajte. Če je treba zmanjšati hitrost, se raje zravnajte v sedežu in si pomagajte z zračnim uporom.
6. Pikirajte v dolino
Ena sama napaka med spustom je dovolj, da končate v obcestnem jarku. Spusti so najnevarnejši ob koncu dneva ali ob koncu treninga, ko ste utrujeni, saj se takrat podaljša reakcijski čas. Težišče naj ostane za sedežu, z zgornjim delom telesa pa se spustite navzdol, tako da je vzporedno s tlemi. Nekateri se spustijo še nižje, vendar to pomeni, da morate potem toliko bolj naprezati vrat. Krmilo držite na dnu, kjer je zavito, prsti pa naj bodo na zavornih ročicah. Profesionalci tudi med vožnjo navzdol poganjajo pedala – njih pač čaka ciljna črta. Prav je, da pedala obračate narahlo, ker s tem preprečujete nabiranje mlečne kisline, zaradi česar noge postanejo težke kot svinec.
Nastavite si kolo
Višina sedeža
Ko je pedal na najnižji točki, mo-ra biti koleno rahlo upognjeno. Če se med obračanjem pedal v bokih zibate, je sedež previsok. Če gre peta med vožnjo pod pedal, pomeni, da je prenizek.
Nagib sedeža
Če sedež nagnete rahlo navzdol, se zmanjša pritisk na prednji del genitalij in njihovo okolico. Če ga dvignete rahlo navzgor, se zmanjša pritisk na zadnjico. Kaj vam najbolj ustreza, morate ugotoviti sami.
Vzdolžni pomik sedeža
Ko sta stopalo na pedalu in gonilka vzporedno v vodoravnem položaju, mora biti izboklina tik pod pogačico prednje noge točno nad osjo pedala.
Razdalja med sedežem in krmilom
Na kolesu ne smete spominjati na Supermana. Ko z dlanmi držite zavore, morajo biti komolci rahlo upognjeni.
Če vam razdalja ne ustreza, si pomagajte z dvigom ali zamenjavo navpične opore krmila.
Kolesarstvo je izjemen šport za najbolj vztrajne!
Simon Demšar
Urban Ocepek
Novo na Metroplay: Kako lahko vzdržujemo mišično maso ter preprečimo težave, kot so sarkopenija in osteoporoza?