Zakaj ne shujšate?

17. 3. 2009

Čeprav pridno sledite dieti in zdravo živite, dodatni kilogrami kar ostajajo . . Razkrivamo najpogostejše pasti hujšanja.

Težave imate z določanjem porcij

Tudi če jeste zdravo hrano, s preveliko količino sčasoma vnesete v telo preveč kalorij. Če ste na dieti, bi morala biti na polovici vašega krožnika zelenjava ali solata brez preliva, četrtina bi morali biti ogljikovi hidrati iz škroba, kot so testenine ali riž, druga četrtina pa bi morala biti porcija beljakovin v velikosti kupčka kart.

Mislite, da je kava vaša prijateljica pri hujšanju

Da vam kava pomaga pri hujšanju, je velik mit. Kava je spodbudilo – kofein spodbuja telo, da izloča kortizol, ki organizem založi s sladkorjem, in če ga ne boste porabili, ga bo shranilo kot maščobo.

Ne spite dovolj

Pomanjkanje spanca vpliva na raven dveh hormonov, ki sta povezana z lakoto: manj spanja pomeni manj leptina, zaradi česar nimate realnega občutka sitosti, in manj grelina, ki spodbuja vaš tek. Tako si želite več jesti, še posebno hrano, ki vsebuje veliko ogljikovih hidratov. (Saj veste, zato imate po obilni večerji pozno zvečer naslednje jutro napad lakote. ) Poleg tega izločate rastni hormon, ko spite, ki telesu pomaga, da postane vitko in močno.

Jeste preveč sadja

Sadje vsebuje antioksidante, vitamine in vlaknine, a tudi veliko sladkorja, tako da se kalorije kar hitro naberejo. Če želite shujšati, se omejite na tri porcije sadja na dan in jejte raje več zelenjave. Sadje skupaj z majhno pestjo oreškov pa pomaga upočasniti hitrost, ki jo telo porabi za predelavo ogljikovih hidratov v sadežu.

Ne poznate pravilnega razmerja med zdravo prehrano in gibanjem

Seveda lahko shujšate, če jeste manj, a če hitro hujšate, boste z maščobo izgubili tudi mišično tkivo. Hitrost vaše presnove med počivanjem, ki narekuje hitrost, s katero vaše telo porabi kalorije, medtem ko samo sedite, večinoma določa mišično tkivo, ki ga imate, zato njegova izguba zmanjša vašo možnost hujšanja in pomeni, da se boste zredili hitreje, ko začnete ponovno več jesti. Gibanje ohranja mišično maso in zviša število kalorij, ki jih telo porabi.

Želite hitro shujšati, pri tem pa izgubljate ravnovesje krvnega sladkorja

Zelo pomembno je, da pri hujšanju v ravnovesju ohranite krvni sladkor. Če bo izmenično naraščal in padal, boste postali živčni. Ko bo upadel, boste trpeli za glavoboli, in ko ga bo v vaši krvi preveč, ga bo telo shranilo kot maščobo, tako da se boste še vedno redili. Najlažji način, da urav­novesite krvni sladkor, je, da si izračunate glikemični vnos (GL), ne glikemični indeks (GI), ki je merilo, kako hitro se ogljikovi hidrati v hrani sprostijo v vaš krvni obtok.

Ste pod prevelikim stresom

Ko vaše telo izloča stresni hormon kortizol, sprošča energijo iz vaših maščobnih zalog, torej se naenkrat tvori velika zaloga sladkorja. Če te energije ne porabite za beg ali boj, se odvečni sladkor ponovno shrani v telesu kot maščoba.

Uporabljate umetna sladila

Umetna sladila so na splošno na slabem glasu. Ker so nekatera spodbudilo in imajo enak učinek na telo kot kofein ali nikotin, spravijo vaše telo v stresno stanje, zato se začasno počutite bolje, na koncu pa telo shrani del sladkorja, ki ga sprosti kot maščobo.

Ne zaužijete dovolj beljakovin

Zelo pomembno je, da vsak vaš obrok vsebuje beljakovine. Če uživate na primer riževe vaflje, ki so procesirani ogljikovi hidrati, bo vaše telo hitro opešalo, saj z njimi hitro naraste krvni sladkor – razen če jih uživate skupaj z beljakovinami, ki upočasnijo hitrost, ki jo telo porabi za njihovo predelavo. Poskusite jih uživati z omako iz čičerke ali indijskimi oreščki.

Vaša hrana vsebuje skrite sladkorje

Zavedajte se, da sadni sokovi vsebujejo prav toliko sladkorja kot gazirane pijače, čeprav jih imamo večinoma za zdrave. Lahko spijete kozarec na dan – šteje se kot en sadež – a ne pijte jih v velikih količinah, razen če ste jih razredčili z vodo.

Mislite, da belo vino in šampanjec ne štejeta

Alkohol je sovražnik hujšanja. Ne le da vsebuje ‘prazne kalorije’, torej ni hranljiv, po zaužitju bo vaš krvni sladkor strmo narasel in tek se vam bo zato povečal.

Ne uživate dovolj maščobe

Telo potrebuje maščobne kisline omega 3 in omega 6, da ohranja vsako celico v telesu zdravo, večina ljudi pa jih ne zaužije dovolj. Vsekakor v svoji prehrani potrebujete tudi maščobo. Enkrat na teden si na primer privoščite plavo ribo, prav tako oreščki vsebujejo veliko esencialnih maščobnih kislin, a odločajte se le za majhne porcije, saj imajo visoko kalorično vrednost.

Jeste hrano z malo maščobami

Ko proizvajalci odstranijo maščobo iz hrane, ji morajo nekaj dodati, da ohrani vsaj približno enak okus, ponavadi sta to sladkor in sol. Kalorije tako ostanejo.

Ne pijete dovolj vode

Vaše telo potrebuje določeno količino vode, da lahko normalno deluje (približno 2, 5 litra na dan, od tega polovico pridobi iz hrane, če uživate dovolj sadja in zelenjave). Ljudje pogosto zamenjajo žejo z lakoto. Če vas zagrabi lakota, ko vas ne bi smela, poskusite spiti kozarec vode. Zadostna količina vode pomaga tudi prebavi in preprečujejo zaprtje.

Jeste več, kot mislite

Ankete so pokazale, da ljudje vedno podcenjujemo, koliko v resnici pojemo. Neka ameriška študija je pokazala, da ženske vsak dan pospravijo 800 kalorij več, kot mislijo – več kot dovolj, torej, da zamre upanje, da bodo shujšale.

Manj ko jem, bolj se redim – zakaj?

Dejstvo je, da vsi ne moremo biti suhci. Norme, ki jih vidimo v statističnih tabelah, v resničnem svetu ne veljajo, saj obstajajo ljudje, ki zaradi dedne zasnove, načina življenja ali bolezni teh visoko opevanih mer ne bodo nikoli dosegli. Vsi pa lahko ohranjamo zdravo telesno težo. Dovolj je že, če zaupamo svojemu telesu.

V prvih mesecih shujševalne diete 85 odstotkov oseb dejansko shujša, po petih letih pa jih 90 odstotkov izgubljeno težo pridobi nazaj ali se še dodatno zredijo. Seveda, zadržujemo se lahko teden, mesec ali leto dni, nazadnje pa vendarle podležemo. In če mislimo, da bomo vitkejši, če bomo uživali le manj mastno in manj sladko hrano, se motimo.

Vse več strokov­njakov za prehrano se namreč strinja, da je za čezmerno telesno težo odgovorna predvsem odvečno zaužita hrana. Tako so lahko stročji fižol, jogurt in jabolko, ki jih pojemo, ne da bi čutili lakoto, redilni kot čokoladna tablica. Torej smo predolgo verjeli, da moramo le preverjati podatke o hranilni vrednosti živil, pa bomo na pravi poti.

Najnovejše raziskave kažejo, da če želimo shujšati, ni dovolj vedeti, kaj in koliko naj bi jedli. Lakote ne moremo nadzirati z razumom. Pravzaprav je tako imenovano kognitivno omejevanje ali, bolje, umski nadzor nad prehranjevanjem popolnoma neučinkovit, saj preprečuje, da bi zaznavali potrebe telesa, ki nam sporočajo, katero in koliko hrane naj zaužijemo.

Običajno začutimo potrebo po točno določenem živilu, kar pomeni, da telo izraža zahtevo po hrani, ki jo potrebuje. Če ste opravljali določeno fizično delo oziroma ste utrujeni, bo vaše telo potrebovalo proteine, torej meso. Ta izjemno močan sistem, ki nas usmeri k tej ali oni hrani, je še slabo proučen, a znanstvenikom je na primer že uspelo pokazati, da podgane, ki jim primanj­kuje cinka, spontano izberejo vodo s tem elementom, medtem ko druge z ustrezno ravnijo cinka pijejo čisto vodo.

vir: Elle

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri